Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var stallen endelig "renraset"! Min svært trofaste og solide 1991 modell Mercedes 230TE, med godt over 300' km på telleren, er etter knappe to år og 60.000 tilnærmet problemfrie km i mitt eie blitt byttet ut til fordel for en litt tilårskommet, men like fullt pen liten sak fra Bayern. Eieren av denne tok Mercedesen min i innbytte, og fikk et lite mellomlegg i tillegg.

Min nye bruksbil er nå en cosmossort metallic 1996 modell BMW 320iT, med både innvendig og utvendig M-Tech pakke fra fabrikk. Bilen ble produsert i februar 1996, og solgt ny i Tyskland. Der hadde den en voksen eier frem til bilen ble hentet til Norge av en voksen mann i Bergen. Denne mannen eide bilen frem til i april i fjor, da en mann fra Tromsø kjøpte bilen fra han. Bilen har altså bare hatt tre eiere før meg, som har stelt godt med bilen - noe dens stand bærer preg av.

'Godbiten' er kjørt i underkant av 220' km. Den bærer preg av å ha blitt jevnlig vedlikeholdt, og servicer og reparasjoner er blitt foretatt fortløpende. Vannpumpe, luftbelg, viskosekobling, multirem, vindusheisen på venstre førerdør, alle sentrallåsdriverne og M sportsfjærer bak er blitt skiftet helt nylig. Jeg hadde en kompis, som er BMW mekaniker, til å gå over bilen før jeg kjøpte den. Både drivverk, karroseri og motor så meget bra ut; sjeldent lite svetting og slakk i drivverket og understellet, kun noen foringer som begynte å bli modne for utskifting. Med tanke på rust så bilen også veldig bra ut; bare bittelitt påbegynnende overflaterust nederst på venstre førerdør og oppfor lista på bakluka, ellers helt rustfri. Både interiør og karroseri/lakk ser meget bra ut, sett i lys av alder og kilometerstand.

Av utstyr kan følgende nevnes:

243 - Airbag passasjerside

255 - Sportsratt i skinn

277 - BMW LM alufelger

302 - Alarm

314 - Ytterbakspeil/oppvarmet førerlås

320 - Bortfall av modellbetegnelse

337 - M sportspakke

386 - Takrails

401 - Elektrisk takluke

410 - Elektriske vinduer foran

413 - Bagasjenett

428 - Varsels- og førstehjelpskit

441 - Røykepakke (askebeger etc.)

481 - Sportsseter foran

498 - Hodeputer bak, mekanisk justerbare

510 - Høydejustering, lys

520 - Tåkelys i frontfanger

534 - Klimaautomatikk

554 - Stor kjørecomputer

658 - Original BMW radio/CD spiller

704 - M sportschassic/sportsunderstell

Bilen står pr. i dag på 17" vinterfelger med nokså nye Nokian Hakkapelita 5 vinterdekk i dimensjonen 225/45-17". Sommerhjulene består av de originale 16" BMW felgene som ble levert fra fabrikk, og som har blitt brukt på bilen siden den var ny. Av øvrige "oppgraderinger" har bilen fått Inpro angeleyes, xenonkit i nærlysene, samt 'bonsoting' på siderutene bak. Denne skal vekk fort som fy!

Oppgraderinger som skal foretas i løpet av nær fremtid:

- Bytte plugger, luftfilter, olje, oljefilter, etc.

- Bytte foringer på bærebroene foran, både venstre og høyre side

- Forsøke å finne ut hvorfor alarmen plutselig kan utløse seg selv... innspill på mulige årsaker til dette mottas med takk!

- Bytte ut tåkelysene i frontfangeren pga. sprekk i lykteglasset til høyre tåkelys

- Bytte ut de originale speilene med M3 speiler pga. brest i speilkåpe på venste speil

- Bytte ut M sidelist på venstre førerdør (hvis noen har en til overs, hyl ut!)

- Rive vekk solfilmen som er på bilen, og få profflagt ny solfilm på alle rutene unntatt frontruta; 50% lysgjennomstrømning på alle siderutene, og 20% lysgjennomstrømning på bakruta

- Kjøpe ny-brukte sommerhjul i 17" eller 18" (si ifra hvis du har noen kurrante hjul til en billig penge!)

Oppgraderinger som skal foretas på sikt...:

- Montere noen forholdsvis rimelige coilovers på bilen. Skal i samme slengen bytte flesteparten/alt av foringer i understellet, slik at bilen atter en gang føles "tight som en tolvåring" (nord-norsk uttrykk, IKKE egen erfaring)

- Kjøpe originale hovedlykter uten AE, men gjerne med "linselys" på nærlyset. I samme slengen byttes muligens blinklysene ut

- Ny bakre eksospotte (Eisenmann?), evt. bare en eksosstuss

- Bakrutespoiler

- Rieger Infinity frontleppe til M-fronten

- Diffbrems med sperre

I og med at jeg først overtok bilen i ettermiddag har jeg ikke fått anledning til å ta noen nye bilder av bilen. Legger derfor ut noen bilder fra salgsannonsen. BBS hjulene på bildene fulgte ikke med. Kom gjerne med innspill - både ros, men like gjerne ris - om både bilen og mine planer for den, siden jeg ikke kan så altfor mye om E36 ennå.

http://pics.autodb.no/2071/2071346-bilde3-032.jpg

http://pics.autodb.no/2071/2071346-bilde1-016.jpg

http://pics.autodb.no/2071/2071346-bilde2-005.jpg

http://pics.autodb.no/2071/2071346-bilde4-054.jpg

http://pics.autodb.no/2071/2071346-bilde5-059.jpg

http://pics.autodb.no/2071/2071346-bilde6-068.jpg

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Kan jeg foreslå 18" Hartge replica, 40/20 senk og en pen takspoiler? Inprolyktene er ikke min kopp te, men så er det heller ikke min bil;)

Skrevet
Kan jeg foreslå 18" Hartge replica, 40/20 senk og en pen takspoiler? Inprolyktene er ikke min kopp te, men så er det heller ikke min bil;)

Dine forslag er vel nokså i tråd med min tankegang, bare at jeg vil ha en noe grovere senk - iallfall til sommerbruk :) Jeg må dog prøve å huske at dette er en bruksbil, slik at jeg ikke tar for mye av med senkingen.

Inprolyktene er heller ikke min smak, og det er derfor jeg blir å bytte tilbake til originale lykter ;)

Skrevet

Grattis, så fin ut denne ut ifra bildene :-). Ser du har laget deg en oversikt fremover, så dette blir en bil som får fin behandling fremover vil jeg tro.

Skrevet

Veldig heldig med den der, er ikke så lett å finne en sånn bil. Så meget pen ut, men blir mye stilligere med dine planer. mtp soting og speil osv :D stv må jo sotes helt fram, er jo det som er penest 8) Gleder meg til bilder fremover. Grattis med fin bil...

Skrevet
Grattis, så fin ut denne ut ifra bildene :-). Ser du har laget deg en oversikt fremover, så dette blir en bil som får fin behandling fremover vil jeg tro.

Takk for det, Glenn :D Satser på å holde den bra vedlike, selv om den ikke skal få bli et slikt pengesluk som 5'ern.. :)

pen bil! heldig med den der!

Takk for det! Håper at det er en bra bil, og at det kan bli et forholdsvis problemfritt bilhold også på denne bruksbilen.. :)

Veldig heldig med den der, er ikke så lett å finne en sånn bil. Så meget pen ut, men blir mye stilligere med dine planer. mtp soting og speil osv :D stv må jo sotes helt fram, er jo det som er penest 8) Gleder meg til bilder fremover. Grattis med fin bil...

Takk for fine ord, er bestandig hyggelig å høre at andre liker bilen når man har vært å handlet :) Historikken på bilen virker veldig bra, og den virker godt vedlikeholdt.

Bilen er pen, men skal bli enda penere... :)

Skrevet

Se her ja, gratulerer med en god nummer to bil. Denne ser og høres pen og velholdt ut. Er nesten dumt å kjøpe BMW som nummer to bil, for det ender med at man må legge like mye penger i den, som i hovedbilen.. Er jo se nedtur å ha en BMW ståendes med sykkelhjul.. Skal bli spennende å se hva du får ut av denne caaatooo.. 8):D

Skrevet
Se her ja, gratulerer med en god nummer to bil. Denne ser og høres pen og velholdt ut. Er nesten dumt å kjøpe BMW som nummer to bil, for det ender med at man må legge like mye penger i den, som i hovedbilen.. Er jo se nedtur å ha en BMW ståendes med sykkelhjul.. Skal bli spennende å se hva du får ut av denne caaatooo.. 8):D

Tusen takk for det, Saltkjelen! :D Vet godt at du vet hvor dyrt det er å få en BMW slik man ønsker det, både i forhold til originalt ekstrautstyr og øvrige oppgraderinger... ;)

Skal prøve å begrense pengebruken til en viss grad på denne, men litt må jo gjøres føler jeg... kjøpte nye plugger i dag, skal skifte disse i morgen. Er også på utkikk etter noen greie, brukte sommerhjul, helst i størrelse 18".

Ser bre ut det her. Få på senk og felg fort som f... så blir det bra

Liker planene :wink:

Takk for det Lars ;) Er enig i at senk og felg burde komme på fort som fy, men det er jo de sørgelige pengene... ;)

Er det noen som vet hvor man får kjøpt M3 speil som ligner på originalen, og ikke har innebygde blinkelys etc.? Og er det noen som har anbefalinger på hvilke front- og sideblinklys, samt tåkelys som er penest på E36? Vurderer å bytte til sota klarglass over det hele, vil dette bli bra?

Skrevet

Gratulerer med enda en BMW :) Bra å se at noen bytter tilbake til originale frontlykter!

Forferdelig lei AE :)

Skrevet
Gratulerer med enda en BMW :) Bra å se at noen bytter tilbake til originale frontlykter!

Forferdelig lei AE :)

Takk for det! :D Like strøken som cab'en du hadde er den nok ikke, men jeg satser på at den skal bli bra. Jeg synes at originale lykter ser best ut, selv om disse AE'ene er et helt greit alternativ.

Er det noen som vet om det finnes originale lykter med "linser" på nærlysene?

Skrevet
Grattis :) Flott bil det der Cato !! 8):)

Takk for det, Connie! :D

Blir du å se på treffet i Nordreisa 25. april? :)

Skulle så gjerne ha kommet.. men synes det blir litt for langt å kjøre alene.. :? Så skal høre med en kompis om han har lyst å være med :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...