Robin L Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 hei. jeg har litt tikking på motoren når den er kald innimellom. men det er ikke hver gang jeg starter den når den er kald. tikkinga høres det ut som kommer fra toppen på førersiden. lar jeg bilen stå på tomgang, forsvinner det etter 2-3 min. kjører jeg så går det fortere bort. forsviner sikkert når den får en viss temp... hva kan jeg gjøre med dette? tror det er mobil 1 olje på den nå. (skiftet av gamle eier), vil det hjelpe å bytte olje? ser gs har tilbud på olje nå er det ventil-løfterene som tikker tro? mye arbeid å skifte disse? gjelder en 94 e38, 730i. takker for svar
OverKill Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Ville først prøvd å bytte olje ihvertfall. Men det kan være ventiltikking og, mye arbeid å bytte vippearmer på en v8. Så prøv det enkleste og billigste først.
Robin L Skrevet April 12, 2009 Forfatter Skrevet April 12, 2009 hvilken olje anbefaler dere da? ser gs har tilbud på Castrol GTX Prof.A3 15W-40 4L. 316,- for 4L. bør jeg ha på noe rense-stoff før jeg bytter eller?
Bimmerlars Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 kan godt være lurt med rensestoff. Kan være noen løftere som henger. Er vel ikke så mye arbeid å skifte? Er ikk denne basert på M50? Ut med kamakslingene og kambryggene, da detter løfterne ut og nye kan settes inn. Er det like som M50 koster de 89,- pr stk på KM cams
Robin L Skrevet April 12, 2009 Forfatter Skrevet April 12, 2009 jeg har et rensestoff som ligger i garagen her da. det står pro-long på den. 500ml olje+. til å ha i olja som rens står det. kan jeg bruke den? mener denne motoren er bygget på m50 ja.
Bimmerlars Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Ja. Er en stor jobb, mener ikke noe annet. Må av med register osv osv. men det er overkommelig for en hver som har innsikt i motorrep
Robin L Skrevet April 12, 2009 Forfatter Skrevet April 12, 2009 off, høres dyrt ut er det farlig å kjøre med dette da? vil det bli værre med tiden og fordyre seg?!
Bimmerlars Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Er igrunn ikke farlig om det er tette løftere. Er jo helt vanlig på mange motorer som har gått litt, men det blir ikke noe bedre for å si det sånn
ProjectE39 Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Jeg hadde ventiltikking på kald motor på min E34 520i, M50.. Så skiftet jeg olje til helsyntetisk, og problemet ble dobbelt så ille! Kjørte med det en stund, så skiftet jeg til halvsyntetisk olje, og da forsvant problemet nesten helt. Har hørt flere som har hatt trøbbel med helsyntetisk olje kontra ventiltikking på BMW's 6'ere, spesiellt om de har mange km på baken... Har hørt om de som måtte kjøre på ren mineralolje også for å få bort ventiltikking, selv etter nyoverhalt topp og nye løftere.
CrZyWiz Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Visst bilen har blitt kjørt med helsynt skal han værtfall ikke bytte til delsynt\mineralsk. Det er å skyte seg i leggen. Prøv med ett oljeskift først, gjerne med en motorrens først. Tikkingen er ikke farlig, men kan isåfall løses ved å bytte de hydrauliske løfterne(disse har ikke vippearmer som en lengre opp skrev). Denne jobben tar 6 timer på en rekkesekser, sikkert noe lengre på en V8.
ProjectE39 Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Visst bilen har blitt kjørt med helsynt skal han værtfall ikke bytte til delsynt\mineralsk. Det er å skyte seg i leggen.Prøv med ett oljeskift først, gjerne med en motorrens først. Tikkingen er ikke farlig, men kan isåfall løses ved å bytte de hydrauliske løfterne(disse har ikke vippearmer som en lengre opp skrev). Denne jobben tar 6 timer på en rekkesekser, sikkert noe lengre på en V8. Hvorfor er det å skyte seg i leggen? Fikk rådet fra BMW-forhandler, de mente at min M50-motor hadde blitt rommere med åra og derfor rådet de meg til å bytte til en semisyntetisk olje. Tikkingen ble nesten helt borte etter dette, og den hadde da gradvis blitt verre med tiden selv om jeg hadde byttet olje flere ganger, da med helsynt... Forklar?
MrElg Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Er det ikke sånn at om en bruker helsynt. etter mineral/halvsynt. så kan det løsne gammel dritt som så setter seg div nye steder?
-Jorgen- Skrevet April 23, 2009 Skrevet April 23, 2009 Jeg har m50b20 gått nesten 300k. Motor holdt meget godt av forrige eier. Jeg fikk råd av bmw å gå over til mineralsk til sommeren. Kjører Castrol sin GTX.
Bimmerlars Skrevet April 23, 2009 Skrevet April 23, 2009 Jeg har m50b20 gått nesten 300k. Motor holdt meget godt av forrige eier. Jeg fikk råd av bmw å gå over til mineralsk til sommeren. Kjører Castrol sin GTX. Begrunnet de dette?
Robin L Skrevet April 23, 2009 Forfatter Skrevet April 23, 2009 må har jeg skiftet olje og filter. kjøpte castrol slx professional 5w-30. tikkingen ble litt bedere men ikke helt bra. noe annet jeg kan prøve? takk for hjelpa så langt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå