Gå til innhold

iPod


Anbefalte innlegg

Jeg har iPhone, men det går stort sett på det samme.

Det finnes flere som tilbyr sett for oppkobling til dette, så du må nesten lete og se hva du liker best i forhold til pris og funksjoner.

De mest vanlige er nok de som BMW selv selger og noen som heter Dice. Jeg for min del har et et som heter Intravee av den grunn at dette passet best med navigasjons-skjermen i mine øyne. Hvis du ikke bryr deg om å kunne styre iPod-en fra rattet og sang-navnet i displayet klarer du deg med en vanlig 3,5mm jack-kabel til en 50-lapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype litt mer med hvorfor den passet best med navigasjons-skjermen ? jeg vurderer et system som er fra harman/kardon eller pioneer. Hva er forskjellen på Dice og det du bruker ? Er veldig interessert i dette, for jeg tror det er bedre med uoriginalt, siden det er veldig begrenset..

Jeg er ihvertfall interessert i noe hvor jeg kan styre fra MF-rattet og se tekst osv på¨skjerm/display

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så burde du fortelle hva du har av stereo idag, med eller uten navi for eks? Modell? år? etc.

Dice: Enkel Ipod integrering som simulerer en cd veklser. Kan styres fra ratt på E38-E39-E46. Vet ikke om den går på nyere modeller men tror ikke det. Denne kan monteres både bak med rear mount kittet, eller foran med front mount kittet. Begge settene er veldig greie å montere. Ligger flere videoer på youtube om du søker på Dice Ipod.

Intravee: Er samme løsningen med å bruke cd veklser port etter det jeg vet, men denne kan også "vise ipod menyen" på navigasjons skjermen. Dvs du kan bla i låter, albumer, playlister etc på din navigasjons skjerm. Denne er også for E38-E39-E46. Søk på youtube etter intravee så finner du nok masse videoer om den.

Jeg har idag Dice og er kjempe fornøyd med den, hadde den på en med Navi før og bruker den på en uten navi idag. Du får opp låt navn i OBD på E38-E39, på E46 kommer det på stereo'en. Pre facelift har en liten bug på som gjør at man må trykke 2 ganger for å skifte låt når man har dice med visning av låtnavn.

Alt i alt, velg en Dice om du ikke har navi, har du navi vil jeg mene at Intravee er det rette valget.

Hvor du kjøper dette? Dice får du på http://www.europeanautosource.com/index ... rers_id=25 hvertfall.

Intravee får du neste se på http://www.intravention.co.uk/ etter hvem som selger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hva med originalt ipod adapter fra BMW da? Har kjøpt meg en X5 -02 som jeg skal få koblet iphone til. Har 16:9 skjerm og Navi professional, med CD-skifter. CD-skifter må evt kobles ut, men ser ikke på det som noe problem. Har sett på forskjellige løsninger, men snakket med en på GS bildeler i dag, og han kom opp med denne:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_info.php3?itemid=664495&type=new

Noen som har erfaring med denne? Hva med kontrollmuligheter fra multifunksjonratt, og info om sanger, album etc på skjermen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med originalt ipod adapter fra BMW da? Har kjøpt meg en X5 -02 som jeg skal få koblet iphone til. Har 16:9 skjerm og Navi professional, med CD-skifter. CD-skifter må evt kobles ut, men ser ikke på det som noe problem. Har sett på forskjellige løsninger, men snakket med en på GS bildeler i dag, og han kom opp med denne:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_info.php3?itemid=664495&type=new

Noen som har erfaring med denne? Hva med kontrollmuligheter fra multifunksjonratt, og info om sanger, album etc på skjermen?

Blir sikkert bra det.

iTouch er jo pro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå hentet bilen min, og jeg er den lykkelige eier av en 05-mod 525D.

Øverst på min prioriteringsliste står nå å få koblet iPod til anlegget.

I min bil er det vanlig CD-spiller, samt magasin for 6 CD-plater i hanskerommet.

Jeg har ikke navigasjon, men den vanlige iDrive skjermen.

Hvilken løsning er å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med originalt ipod adapter fra BMW da? Har kjøpt meg en X5 -02 som jeg skal få koblet iphone til. Har 16:9 skjerm og Navi professional, med CD-skifter. CD-skifter må evt kobles ut, men ser ikke på det som noe problem. Har sett på forskjellige løsninger, men snakket med en på GS bildeler i dag, og han kom opp med denne:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_info.php3?itemid=664495&type=new

Noen som har erfaring med denne? Hva med kontrollmuligheter fra multifunksjonratt, og info om sanger, album etc på skjermen?

Jeg hadde ikke gått for det originale iPod-settet fra BMW. Dette viser ikke sangnavn og slikt i displayet, men man kan styre det hele fra rattet og slikt.

Har man 16:9-skjermen vil jeg uten tvil anbefale Intravee II som jeg selv har. Da vil det se slik ut i bilen:

IMG_9286.JPG

Intravee II er en liten dings som kobles inn der cd-veksleren blir koblet til. Det denne dingsen gjør er å la Alpine sine enheter kommunisere med systemet til BMW, slik at alt som kommer fra Alpine også virker på BMW sitt system. Jeg har koblet Alpine sitt iPod-adapter til min Intravee.

IMG_9229.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min forrige bil kjøpte jeg Alpineanlegg ene og alene pga ipodintegreringen. Jeg var egentlig ikke førnøyd med den da det gikk ufattelig tregt å scrolle, noe som gjorde at det kun ble benyttet til å spille alle låter på random, eller via spillelister.

Dersom man skulle f.eks finne en artist på bokstaven M så ville man bruke 15 minutter på å scrolle seg ned.

Er dette problemet løst nå?

Jeg har ikke 16:9 skjermen dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten aldri prøvd å scrolle ettersom jeg bare bruker random og spillelister, men det er ingen iPod-integrering i BMW som er spesielt god til det. På de andre typene får man bare en linje som navigerer alt, mens her får man benyttet hele skjermen.

De få gangene jeg har lett etter en spesifikk artist eller sang har jeg aldri lagt merke til at det har gått noe spesielt tregt, men så må man trykke på navigeringsknotten for hver "neste" man skal gå til også, så det er litt begrenset hvor fort det kan gå.

Alle iPod-systemene til BMW har en grense på hvor mange artister man kan scrolle seg til også, enten var dette 255 eller 511. Denne begrensingen ligger hos BMW og ikke hos tilbehørsprodusentene eller Apple. Man kan fint høre sanger fra disse gjennom random eller spillelister, man man vil ikke kunne scolle til de.

Navigeringen er helt klart bedre på iPhonen, men da må man velge løsninger som ikke muliggjør ratt-navigering eller sang-tittel i displayet, noe som ikke var aktuelt for meg.

Systemet virker fint på 4:3-skjerm også, men det blir naturligvis litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne videoen:

Virker som det er det originale. Det der virket i grunnen bra nok.

Den er til biler med iDrive, noe som din bil ikke har. Med andre ord så passer nok ikke den. Den originale viser akkurat de samme som kommer opp når du hører på en cd. "tr 15" eller noe slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...