Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

God dag godtfolk.

Jeg prøvekjørte i forrige uke en e46 328ci (142.000km, 1999 modell)

Se link til tilstandskontrollen fra naf:

http://bayimg.com/papcbaABb

Bør jeg kjøpe bilen og er den verdt 210,000kr?

Jeg likte bilen svært godt og mitt førsteinntrykk var at bilen er i god teknisk stand. Men når jeg begynte å bla i serviceheftet så fant jeg fort ut noe som jeg syns var urovekkende.

I serviceheftet står det at de servicene som ble utført på 109.300km og 120.176km ikke innholdt "Serviceettersyn 1 eller Serviceettersyn 2" (se vedlagt link)

Selve bilen indikerer at det er 1700km til neste storservice. Kan dere vennligst informere om jeg får en dyr overraskelse hvis jeg kjøper bilen. Og eventuelt hvor mye slike storservicer koster, sånn ca.

På forhånd takk.

Serviceheftet: http://bayimg.com/GAOHlAabP

Skrevet

Heh. Den har altså stort sett bare fått oljeskift, og siste for 2 år siden...?

Pris på inspection 2 varierer i utgangspunktet, men kan uansett bli veldig dyrt hvis mye må skiftes. Jeg hadde vurdert å få et verksted du stoler på til å se over bilen før du kjøper.

Skrevet

Ser ut som den trenger en hovedservice. Få et verksted til å se over den ja. Er vel det greieste. Full kontroll av alt inkl. rust. En naf test f. eks, men det kan jo også et verksted gjøre.

Se hvordan luftfilteret ser ut. Er det bare gjørma så hadde jeg styrt unna.

Skrevet
Ser ut som den trenger en hovedservice. Få et verksted til å se over den ja. Er vel det greieste. Full kontroll av alt inkl. rust. En naf test f. eks, men det kan jo også et verksted gjøre.

Se hvordan luftfilteret ser ut. Er det bare gjørma så hadde jeg styrt unna.

Jeg sjekket luftfilteret og så at det stod en green filter (innsatsfilter) der. Den var rein og fin, men slike filter kan vel lett vaskes hvis det hadde kommet noen gjørme.

En naf test til 2000kr ville nok vært en god ide ja.

Hva antar dere at en hovedservice vil koste? 5000-10000-20000kr?

Skrevet

Da var naf testen bestilt! Takk for svarene så langt, Bimmerlars og hagenisse!

1790kr koster testen. Jeg ser på det som en usedvanlig ubetydelig investering i forhold til bilens verdi som er 210.000kr.

Hva synes dere om prisen på bilen forresten? En annen mangel med bilen er at det er noe gjærnt med førerdøren. Det virket som om hengselen var defekt. Siden døren gikk hele tiden igjen og låste seg ikke i en posisjon.

Skrevet

Jeg ville nesten ha avskrevet denne bilen helt, om du da ikke liker å spenning i hverdagen...

Med spenning mener jeg at om det ikke finnes noe mer dokumentasjon enn servicehefte, så IKKE kjøp bilen om da ikke prisen går ned en god del, kanskje til 100000,-

Som du ser så skal denne bilen være bedre, en god del faktisk...

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16905673

I tillegg så ser du priser på de andre bilene her:

http://www.finn.no/finn/car/used/result ... MODEL=2132

Skrevet

Unnskyld meg, men du framstår som en pertentlig fyr som vil ha tingene i orden. Hvorfor greier du ikke da selv å innse at dette ikke er en bil som passer for deg? La den gå.

En ting er at bilen har en del av disse feilene, en annen ting er at dette er symptomer på dårlig service og vedlikehold. En bil med manglende servicehistorikk kunne kanskje vært lettere å leve med hvis bilen var strøken og eieren var mekaniker som gjorde service selv for eksempel.

Skrevet

Den har et par feil som kan være temmelig dyre for en som ikke skrur selv. Så med mindre du ikke gjør det så hadde jeg tvert glemt denne bilen. At motoren fusker kan være et banalt problem, og på en annen side ikke. + Nye bremser rund baut, bremseslanger, ny lykt. Feil i innfestinger kan være ditto banalt/omfattende.

Skrevet
Unnskyld meg, men du framstår som en pertentlig fyr som vil ha tingene i orden. Hvorfor greier du ikke da selv å innse at dette ikke er en bil som passer for deg? La den gå.

En ting er at bilen har en del av disse feilene, en annen ting er at dette er symptomer på dårlig service og vedlikehold. En bil med manglende servicehistorikk kunne kanskje vært lettere å leve med hvis bilen var strøken og eieren var mekaniker som gjorde service selv for eksempel.

Du er unnskyldt.

Det er bedre å undersøke ekstra nøye før man investerer 200.000kr i en bil. Det er ingen som vil kjøpe seg unødig arbeid eller en overpriset bil.

Så derfor vil jeg høre folkets synspunkter om denne 328ci. Get it? Got it. Good!

Skrevet

Øh, snakker dere om samme bil? Å sammenligne en E46 til 210k med en E36 til 99k blir noe teit.

Noen av tingene på NAF-testen så ikke bra ut, men så kan man sikkert diskutere hvor bra en NAF-test er også.. Jeg synes uansett at dette ikke virker som noe røverkjøp akkurat.

Evolution; det er veldig forvirrende når du endrer innlegget ditt så mange ganger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...