Gå til innhold

E34 M5 3.8 vs E34 540 6-trinns manuell


Erebus
 Share

Anbefalte innlegg

Kjørte en E34 540 med Manuell i sommer ifbm med prøvekjøring for en i BMWCCN klubben, den var ikke ombygd eller noe. Flott bil, men manglet endel kontra E34 M5 som jeg hadde samtidig. Var ikke like "skarp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dæven, så likt hadde jeg aldri trodd at det skulle gå. har aldri prøvd en M5, men kan tro at den er noen hakk hvassere. ;)

håper 540'n min blir litt likare om man bytter det 15kg's svinghjulet til jbr's 5kg's svinghjul.

dog må jeg jo få den jævla kassen først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil, men manglet endel kontra E34 M5 som jeg hadde samtidig. Var ikke like "skarp".

Tenker du da motormessig eller kjøreegnskaper?

M5en har jo ITB også, det hjelper vel på respons og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dæven, så likt hadde jeg aldri trodd at det skulle gå. har aldri prøvd en M5, men kan tro at den er noen hakk hvassere. ;)

håper 540'n min blir litt likare om man bytter det 15kg's svinghjulet til jbr's 5kg's svinghjul.

dog må jeg jo få den jævla kassen først..

Nå vet jeg ikke om det sitter et dual mass svinghjul på M60'n i E34 540'n men jeg ville sterkt anbefale å ikke bytte til et for lett singel mass svinghjul (som JB er) pga de vibrasjonene som en V8'er lager som ikke et singelmass svinghjul klarer helt å observere.

Vurderte å kjøpte et singel mass svinghjul letta svinghjul til min E39 M5 men etter endel klager rapportert på www.m5board.com om mer vibrasjon og en sterk "diesel" lyd ifra bilen (der de tilslutt valgte å gå tilbake til OEM setting) valgte jeg å sputte litt mer penger inn å få et et dual mass svinghjul som ikke var letta formye, ca 5,5-6kg lettere.

http://www.cnsracing.com/main.sc;jsessi ... cstrfrnt02

Men igjen, det er kjørtbart da men om du setter pris på feelingen så er det ikke å anbefale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. den hadde jeg ikke hørt før. men tror uansett jeg skal prøve. så får man heller vurdere å bytte om det ikke blir bra.

bodinecc's

høres ihvertfall ikke så veldig diesel ut. ;) dog er det ikke jbr sitt svinghjul de har brukt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting man burde ta med i beregningen er at E34 M5 motoren var endel mer avansert en 540 maskinen, men tidenes tand har endel av disse mistet endel power visst de ikke har blitt fulgt opp nøye mtp vakumslanger, justering av spjeld,ventiler o.l. Er ikke uvanlig at det er ganske store forskjeller på individuelle biler nå etter 15 år :)

Har prøvd 3 stk 3,8 litere, der 1 av de var merkbart slappere en de 2 andre.

Gassresponen på M5'en var bedre, men den dro også merkbart bedre oppover på turtallet. Understellet var også en helt annen liga, men det er jo ikke relevant i denne sammenheng :)

Dette var da en sammenligning mellom min daværende E34 M5 Touring som D.C.V nå på forumet har, og Ca//e sin E34 540 som jeg besiktet for han før kjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. den hadde jeg ikke hørt før. men tror uansett jeg skal prøve. så får man heller vurdere å bytte om det ikke blir bra.

bodinecc's

høres ihvertfall ikke så veldig diesel ut. ;) dog er det ikke jbr sitt svinghjul de har brukt.

Kan vær at det kun er på M62/S62 motoren i E39:) Uansett, tenkte bare å informere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for det! kjekt å vite!

men hva er det som egentlig skiller understellet på M5 og f.eks 540? nå ser jeg bort fra dempere og større stabstag foran og bak. mener å ha hørt at M5 bl.a har mere camber enn stock E34, samt en form for justering på dette på opphenget bak.

er det mer?

Edit:

Arotished, tror du må ta vekk krysset på "Deaktiver HTML i dette innlegget" og/eller "Deaktiver BBCode i dette innlegget" så bl.a

funksjonen fungerer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...