Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes egentlig det er litt skremmende at det ikke er mer flammehemmende materialer i motorrommet på nye biler. Jeg skjønner at det er lett å sitte her å komme med mer eller mindre gode forslag, men har en liten følelse av at det ikke står på toppen av listen til produsentene.

Skrevet
Må være en sprø opplevelse - i det ene øyeblikket er alt fint, og plutselig befinner du deg på utsiden og se bilen brenne opp i et inferno :P

opplevde nesten det samme for noen mnd siden når huset mitt brant.man er ganske hjelpeløs ja. :cry:

Skrevet

kjedelig. Men kan dette egentlig skje, med mindre man har drevet hobbykjeller nede i motorrom?

En x5 kan jo teoretisk være 9 år gammel, så at denne bilen er nesten ny har jeg mine tvil til.

Skrevet

Alt kan ta fyr om ting er satt slurvete sammen eller blir overhetet. Flere bilmerker har jo hatt underdimensjonerte elektriske sentraler som har gjort at de har tilbakekalt biler.

Slike situasjoner gjør ofte at man kjøper seg et brannslokkningsapparat i bilen. Iallefall for oss med entusiastbil.

Skrevet
Alt kan ta fyr om ting er satt slurvete sammen eller blir overhetet. Flere bilmerker har jo hatt underdimensjonerte elektriske sentraler som har gjort at de har tilbakekalt biler.

Slike situasjoner gjør ofte at man kjøper seg et brannslokkningsapparat i bilen. Iallefall for oss med entusiastbil.

Tror du det lille du dytter under setet hjelper i en brann situasjon i bil? Skal du ha brannslokkingsapparat i bilen, som faktisk kan slokke en brann, så har du ikke plass til bagasje i bagasjerommet lenger.

Skrevet
Alt kan ta fyr om ting er satt slurvete sammen eller blir overhetet. Flere bilmerker har jo hatt underdimensjonerte elektriske sentraler som har gjort at de har tilbakekalt biler.

Slike situasjoner gjør ofte at man kjøper seg et brannslokkningsapparat i bilen. Iallefall for oss med entusiastbil.

Tror du det lille du dytter under setet hjelper i en brann situasjon i bil? Skal du ha brannslokkingsapparat i bilen, som faktisk kan slokke en brann, så har du ikke plass til bagasje i bagasjerommet lenger.

Det spørs da virkelig hvor tidlig en tar brannen det :-k Men når det først er gjort trengs det nok betraktelig kraftigere virkemidler..

Skrevet
Må være en sprø opplevelse - i det ene øyeblikket er alt fint, og plutselig befinner du deg på utsiden og se bilen brenne opp i et inferno :P

Det er en sprø opplevelse, og ting skjer fort!

Vert med på det et par ganger (begge gangene i gamle BMW) og den ene kjørte ingen steder etterpå..

Er nok normalt elektrisk feil som er årsaken og min egen erfaring etter å ha tømt både et 2kg og ett 5kg apparat uten å klare å slukke brannen pga. det bare begynte igjen så lenge vi ikke klarte å koble fra batteriet, er at det egentlig er ganske lite man kan gjøre annet enn å redde folk og løsøre. Brannvesenet brukte også et par forsøk med slangen før de fikk slukket

Var ganske gøy og sitte på legevakten og bli høy på oksygen etterpå da! :lol:

Står at det var en helt ny X5 og det kan godt stemme det, skal ikke mer enn en dårlig kontakt til! 12V anlegg er tross alt mye mer brannfarligt enn 230V som vi har hjemme.

Skrevet

Det spørs da virkelig hvor tidlig en tar brannen det :-k Men når det først er gjort trengs det nok betraktelig kraftigere virkemidler..

Hehe, da skal du være veldig veldig tidlig ute.

Har vært mye prat om slike brannsukkingsapparater, for hva hjelper de egentlig? Klarer noen å se / lukte brannen så tidlig? Tviler. Setter det litt i perspektiv når man ser hvor "lite" ett normalt brannsukkingapparat slukker.

Skrevet
Må være en sprø opplevelse - i det ene øyeblikket er alt fint, og plutselig befinner du deg på utsiden og se bilen brenne opp i et inferno :P

Står at det var en helt ny X5 og det kan godt stemme det, skal ikke mer enn en dårlig kontakt til! 12V anlegg er tross alt mye mer brannfarligt enn 230V som vi har hjemme.

Tja det er vel helst underdimensjonerte kabler, og dårlig tilskrudde koblinger som er brannfaren. Men man behøver jo større kabler på 12v pga amperstørrelse i 12v anlegg og derfor blir brannfaren større.

Om kabler og koblinger er et issue på nyere bmw er det jo en skandale!

Skrevet

Du har nok et poeng ja. Det skal vel særdeles mye til. Har den erfaringen at pulverapparater er nokså hjelpeløse i forhold til skum,da dette hindrer at det blusser opp igjen. Hvordan det er med disse i forhold til "elektriske" branner har jeg dog ikke satt meg inn i. :oops:

Skrevet
Må være en sprø opplevelse - i det ene øyeblikket er alt fint, og plutselig befinner du deg på utsiden og se bilen brenne opp i et inferno :P

Står at det var en helt ny X5 og det kan godt stemme det, skal ikke mer enn en dårlig kontakt til! 12V anlegg er tross alt mye mer brannfarligt enn 230V som vi har hjemme.

Tja det er vel helst underdimensjonerte kabler, og dårlig tilskrudde koblinger som er brannfaren. Men man behøver jo større kabler på 12v pga amperstørrelse i 12v anlegg og derfor blir brannfaren større.

Om kabler og koblinger er et issue på nyere bmw er det jo en skandale!

Er ikke så uvanlig som man skulle tro at nye biler brenner opp, og tror ikke BMW er spesielt utsatt. Kan og være f. eks. en uforsiktig mekanikker som er skyld i det hvis et koblingspunkt ikke har blitt skrudd skikkelig til igjen e.l.

Uansett så er det nok ingen som kommer i nærheten av Peugeot 307 som blant annet er forbudt på en del ferger rundt om i Europa pga. så mange har begynt å brenne mens de har stått parkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...