The StigMeister Skrevet Mai 4, 2009 Skrevet Mai 4, 2009 Skal kjøpe meg ny bil, en 523iat 98 modell i neste uke, så da lurer jeg på hva som må gjøres for å få "åpnet" de resterende 22 hk som sitter i denne motoren? Lar det seg gjøre? Vet at dette er diskutert før , men finner ikke noe
///Mysild Skrevet Mai 4, 2009 Skrevet Mai 4, 2009 motoren du da handler er vel m52b23, men du må ha m50b25 innsuget om du må ha lmm`en, er jeg dog ikke sikker på...
GeirAndre Skrevet Mai 4, 2009 Skrevet Mai 4, 2009 på 523 er det strupa som faen.. sikkert mappa anderledes i ecu
///Mysild Skrevet Mai 4, 2009 Skrevet Mai 4, 2009 tror ikke du trenger noe ny ecu, men en chip kan jo være et pluss men ja, innsuget slipper gjennom mindre luft, derfor den ikke får "nok" hester
CrZyWiz Skrevet Mai 4, 2009 Skrevet Mai 4, 2009 Strupa som faen? Forskjellen er ikke SÅ stor mellom M50B25 og M52B25. 98mod 523 har en M52B25 motor, altså samme motor som e36 fom 95. Motoren i en E39 525 er en HELT annen motor, bl.a med dobbelvanos og langt mer avansert. 2 stegs innsug osv. Så en 523 vil aldri bli sammenlignbar med denne. Fom 99 fikk E39 M52Tu motorer, disse har også dobbelvanos, og er litt mer lik M54 motoren som står i e39 525. Men som de overnevnte sier så vil du kunne hente litt effekt på toppen ved å montere innsugsmanifold fra M50B25. ECU og LMM passer fint iom du bruker jo samme slangene. Men som tidligere nevnt, M52B25 motoren og M54B25 motoren er veldig forskjellige.
Haug530D Skrevet Mai 4, 2009 Skrevet Mai 4, 2009 Forskjellen på en M52B25 med M50 innsug og M54B25 (med dobbelvanos) motoren er vel at man får utnyttet registeret litt bedre i M54 motoren ellers så er det vel ganske lik effekt i de, konstruksjonsmessig er de nok ganske forskjellige ja. Tror Folk flest sammenlikner M52B25 motoren med M50B25 da begge har singelvanos, selv om ikke M50 er levert til E39, den største forskjellen der er vel Støpejern VS aluminium.
CrZyWiz Skrevet Mai 4, 2009 Skrevet Mai 4, 2009 Visst du prøver en E36 325/323, og deretter en e46 325. Så vil du merke at det er 2 helt forskjellige motorer. e46 325n er mye kvikkere, noe også tallene bekrefter. 8sek 0-100 og toppfart på 233(227 på 323) mot 7,2sek 0-100 og 240km\t i toppfart på e46 325. En M52B25 motor vil ikke være i nærheten selv med ett M50B25 innsug. Selv om begge skal yte 192hk på papiret. Forskjellene er større en man tror før man faktisk har prøvd bilene.
Haug530D Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 Visst du prøver en E36 325/323, og deretter en e46 325. Så vil du merke at det er 2 helt forskjellige motorer. e46 325n er mye kvikkere, noe også tallene bekrefter. 8sek 0-100 og toppfart på 233(227 på 323) mot 7,2sek 0-100 og 240km\t i toppfart på e46 325. En M52B25 motor vil ikke være i nærheten selv med ett M50B25 innsug. Selv om begge skal yte 192hk på papiret. Forskjellene er større en man tror før man faktisk har prøvd bilene. Tror du blander en del her nå, E46 325 har den nyere motoren M54B25 med dobbelvanos, mens E36 325 har M50B25 og E36 323 har M52B25, Mens jeg snakket om M50B25 og M52B25, begge de motorene har Singelvanos, begge har også Alu topp, mens M52 har Alu blokk i motsetning til M50 som har støpejernsblokk, så om man setter M50 innsug på en M52 motor vil jeg si at den vil være like sprek som en M50 om enn ikke Spreker da det er en nyere motorkonstruksjon. Hvorfor du blander inn M54B25 her det skjønner ikke jeg, du kan uansett ikke sammenligne en Dobbelvanos motor mot en Singelvanos motor. Er fullstendig klar over at M54 har mer futt enn en M52. Btw har du kjørt disse bilene med disse motorene i og 323 med M50 innsug, eller er det bare noe du inbiller deg?
///Mysild Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 m50 har ikke nødvendigvis vanos heller... kun de siste modellene før m52 som har det...
badsha Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 bestillte ferdig instalert og justert etc M50 manifold fra USA til ca 3800 kr er kun å byttte for emg nå til min 323;)
CrZyWiz Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 Visst du prøver en E36 325/323, og deretter en e46 325. Så vil du merke at det er 2 helt forskjellige motorer. e46 325n er mye kvikkere, noe også tallene bekrefter. 8sek 0-100 og toppfart på 233(227 på 323) mot 7,2sek 0-100 og 240km\t i toppfart på e46 325. En M52B25 motor vil ikke være i nærheten selv med ett M50B25 innsug. Selv om begge skal yte 192hk på papiret. Forskjellene er større en man tror før man faktisk har prøvd bilene. Tror du blander en del her nå, E46 325 har den nyere motoren M54B25 med dobbelvanos, mens E36 325 har M50B25 og E36 323 har M52B25, Mens jeg snakket om M50B25 og M52B25, begge de motorene har Singelvanos, begge har også Alu topp, mens M52 har Alu blokk i motsetning til M50 som har støpejernsblokk, så om man setter M50 innsug på en M52 motor vil jeg si at den vil være like sprek som en M50 om enn ikke Spreker da det er en nyere motorkonstruksjon. Hvorfor du blander inn M54B25 her det skjønner ikke jeg, du kan uansett ikke sammenligne en Dobbelvanos motor mot en Singelvanos motor. Er fullstendig klar over at M54 har mer futt enn en M52. Btw har du kjørt disse bilene med disse motorene i og 323 med M50 innsug, eller er det bare noe du inbiller deg? Morroklumpen! Jeg roter ikke her. Må du lese hva jeg skriver, istedet for å være høy på pæra. Grunnen til at jeg blandet inn M54B25 motoren er at trådstarter spurte om han kunne hente inn forspranget til E39 525 med å montere M50 innsug på sin E39 523. Altså få sin E39 med M52B25 motor til å gå likt med E39 525 som har M54B25. Da er mitt svar korrekt.
Haug530D Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 Ok, nei skal ikke kverrulere om det, han får nok like mange hester ja, men får ikke utnyttet registeret like bra som på en M54B25 nei, nå aner ikke jeg hvordan denne motoren er men i og med at det er dobbelvanos så regner jeg med at det er bra dreiemoment fra lavt til høyt turtall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå