Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg truffet en ekstremt firkantet fyr på biltilsynet???

Skal godkjenne motorbytte på bilen min så passer på at alt blir godkjent. Tenkte å bestille felgpakke med GS. Biltilsynet kunne godkjenne felgene, men ikke dekkdimensjonen. Har papir fra Bmw at E46 var levert med 225 og 255. GS sine felgpakker blir levert med 235 og 265.

Er ikke ganske mange E46 godkjent med større dekkdimensjon enn originalt?

Biltilsynet sa at jeg må ringe GS å få dem til og sette på 225 / 255. Da vil det bli godkjent.

Visste biltilsynet var trangsynt, men ikke så trangsynt at dem ikke kan gå et hakk opp i dekkdimensjon.

Noen som har peiling på dette med dekkdimensjon?? Fikk beskjed om at 5% regelen kun gjelder rulleomkrets, ikke bredde.

Skrevet

Det stememr det at det er 225 og 255 som er "korrekt" dim på e46. Og som du selv skriver så har du papirer på at e46 kom med denne bredden, dermed er det den bredden bt er villige til å godkjenne..

Skrevet
Det stememr det at det er 225 og 255 som er "korrekt" dim på e46. Og som du selv skriver så har du papirer på at e46 kom med denne bredden, dermed er det den bredden bt er villige til å godkjenne..

Det er greit, men hvorfor er det så forskjellig på alle tafikkstajoner? Snakket akkurat med GS, dem har fått godkjent 235/265 på samme bil. Skulle tro biltilsynet har regler og forholde seg til.

Skrevet

Er det noen som har godkjent 235 foran og 265 bak på en E46 sedan? Trenger et reg nr så biltilsynet kan se hva som er gjort. Dem vil ha tuv papir, noen som har dette?

Skrevet
Er det noen som har godkjent 235 foran og 265 bak på en E46 sedan? Trenger et reg nr så biltilsynet kan se hva som er gjort. Dem vil ha tuv papir, noen som har dette?

Da må du ha tüv papirer på de felgene med den dimmen på den bilen, de må altså være veldig spesifikke. Vil tro det ikke er så lett å få tak i. spesielt ikke til sedan, da det ikke er plass til den dimmen bak på sedan orginalt...

Skrevet

Det må stå 225 / 255 i vognkortet da de 5% opp/ned skal ta utgangspunkt i den ruleomkretsen. Hvis man regner 5% utifra 235/265 havner man utenfor 5%

Siden det hær er snakk om en ombygning/endring vognkort må dem fysisk se det riktige. Derfor må du først vise den med 225/255 og etterpå er det fult mulig og sette på 235/265 så lenge det holder seg innenfor hjulbuen og innenfor 5%

GS har sikker et godt forhold til BT og regner med at de hadde dratt hjem og byttet til 235/265 etterpå. Det skal stå i vognkortet dem sitt også 225/255 hvis ikke er det gjort en feil der.

Skrevet

5% gjelder kun rulleomkretsen, men ved endring av dekkdim. i vognkort må man ha den dimmen som man har dokumentasjon på. og etterpå kan man sette på hva som helst så lenge det holder seg innenfor hjulbue fri demperklaring/subbing og 5%rullom. Holder ikke og si at man har riktig dim. hjemme. Det blir det samme som og godkjenne en 316 med M3 motor. Og si at man har bremsene ligende hjemme.

Skrevet

Tror jeg gjør det veldig enkelt. Låner meg noen original hjul når bilen skal vises for motorbytte å smeller på 19" hjula når bilen er godkjent som 328 :D Biltilsynet er det mest firkanta jeg noen gang har vært borti. Dem har hodt på siden 2 februar for å godkjenne fra 318 til 328.

Skrevet

Ja, firkant fikant dokumentasjon.

Det som utløser tuv dokumentasjon her er at sporvidde et blir forandre mer en + - 5mm og forskelig dekk dim foran/bak.

Med forskelig dekk dim foran/bak uten at det er godkjent er avskiltnings grunn ved teknisk.

Det ikke mange tenker på er hvis du hadde fått skrevet inn de nye felgene med for ex. ET 28 og det var ET 40 så har du ikke lov til og brukke orginalhjula/vinterhjula, hvis de ikke setter det inn som alt. eller merknad. Her er det mange uvitende lovbryttere.

Skrevet

Rulleomkretsen endres også når en endrer bredde på dekket. Profilen er prosentvis høyde på dekket av bredden.

Det er bare å prøve seg fram på en dekkalkulator, så ser du.

Skrevet

Det ikke mange tenker på er hvis du hadde fått skrevet inn de nye felgene med for ex. ET 28 og det var ET 40 så har du ikke lov til og brukke orginalhjula/vinterhjula, hvis de ikke setter det inn som alt. eller merknad. Her er det mange uvitende lovbryttere.

haha.. ta og rull inn litt da! sett i et vognkort til en bil som er godkjent med andre hjul?

det har jeg tenk, og alle jeg har sett så har det stått "alternativ hjul dim" eller såda.

altså under der org står:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...