[space] Skrevet Mai 6, 2009 Skrevet Mai 6, 2009 Får miljøorganisasjonen Bellona det som de vil blir sportsbilen BMW 320 med 163 hestekrefters motor nesten 40.000 kroner billigere.I dag legger den innflytelsesrike miljøorganisasjonen frem sin miljømelding. I den tar de til orde for flere radikale forandringer i bilavgiftene for å få folk til å kjøpe nye mer miljøvennlige biler. - Denne BMWen er jo ikke en bil som vanligvis blir assosiert med miljøbiler, men det er ikke lenger slik at biler med høy effekt nødvendigvis gir høye utslipp. Derfor bør regjeringen som et ledd i en opprydning fjerne den såkalte effektavgiften, sier Marius Holm, nestleder i Bellona. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=562754 Bellona er jo ganske inflytelsesrike, så vi kan jo håpe på at de blir hørt. Politikerne derimot er jo helt umulige, og vil nok neppe gi mindre avgifter... Statssekretær Geir Axelsen (Ap) kommer med en uttalelse lenger ned i saken, som vel oppsummerer "hvordan vi skal ha det her i landet": - Biler med høy effekt er gjerne mer luksuspregede. En progressiv effektavgift har derfor en gunstig fordelingsprofil. Dessuten kan den ha en sikkerhetsmessig begrunnelse. Biler med stor motor og høy potensiell fart får høyere avgift, sier Axelsen til VG Nett. Tydeligvis nok en mann på tinget uten bilinteresse...
plugg69 Skrevet Mai 6, 2009 Skrevet Mai 6, 2009 Norge er landet for spesielt interesserte som de sier i p4 reklamen;)
StianA Skrevet Mai 6, 2009 Skrevet Mai 6, 2009 Dette vil vel ikke påvirke eldre BMW-modeller? tviler på det, siden de slipper ut mer co2 enn de nye bilene.
[space] Skrevet Mai 6, 2009 Forfatter Skrevet Mai 6, 2009 Du vil nok neppe få utbetaling fra staten på en bil du allerede eier nei Avgifter gjelder jo KUN nybilsalg og ved import. Sånn sett vil det jo også påvirke bruktbilprisene.
winchester Skrevet Mai 6, 2009 Skrevet Mai 6, 2009 Var det jeg tenkte. Vel, da blir ikke dette et aktuelt tema for meg å holde følge med i den nærmeste fremtid, heh.
Ca///e Skrevet Mai 6, 2009 Skrevet Mai 6, 2009 ":2n8w4py9]Får miljøorganisasjonen Bellona det som de vil blir sportsbilen BMW 320 med 163 hestekrefters motor nesten 40.000 kroner billigere.I dag legger den innflytelsesrike miljøorganisasjonen frem sin miljømelding. I den tar de til orde for flere radikale forandringer i bilavgiftene for å få folk til å kjøpe nye mer miljøvennlige biler. - Denne BMWen er jo ikke en bil som vanligvis blir assosiert med miljøbiler, men det er ikke lenger slik at biler med høy effekt nødvendigvis gir høye utslipp. Derfor bør regjeringen som et ledd i en opprydning fjerne den såkalte effektavgiften, sier Marius Holm, nestleder i Bellona. Hehe, det er ikke ofte jeg kan si meg enig med Bellona, men denne gangen traff de midt i blinken gitt!
Hansh Skrevet Mai 6, 2009 Skrevet Mai 6, 2009 Sier litt når Bellona har mer fornutige formeninger om hvordan grunnlaget for bilavgiftene burde være enn sittende regjering! Ønsker flertallet av velgerne som stemte på den gjengen en ekte kommuniststat der alle skal trakkes like langt ned i driten av myndighetene, for at vi skal kunne si at vi har det ihvertfall like ille alle mann (bortsett fra 2% som sitter igjen med alle godene), eller er de bare dumme, historieløse og generelt uinteresserte? -Velger å gå for den siste..
sveinis Skrevet Mai 6, 2009 Skrevet Mai 6, 2009 Hehe, "sportsbilen BMW 320"... Er jo endel som bør bli smigra her inne nå! Ellers må vi jo bare bruke stemmeretten vår til høsten, og håpe at det kanskje kan føre til noen endringer.
Ca///e Skrevet Mai 6, 2009 Skrevet Mai 6, 2009 Ja, la også merke til det. Fin sportsbil da Går det ann å stemme på Bellona til høsten tro?
S.Arnesen Skrevet Mai 6, 2009 Skrevet Mai 6, 2009 "Dessuten kan den ha en sikkerhetsmessig begrunnelse. Biler med stor motor og høy potensiell fart får høyere avgift, sier Axelsen til VG Nett." Hva hjelper det da? hva man betaler i avgift er jo likegyldig for fart og slikt.... blir oppgitt...
[space] Skrevet Mai 6, 2009 Forfatter Skrevet Mai 6, 2009 Akkurat som en kjører fortere med sportsbilen (ja, jeg måtte le når jeg leste det) 320 diesel, enn en avensis... Helt bak mål...
Kjell Z3 Skrevet Mai 6, 2009 Skrevet Mai 6, 2009 Dette forslaget kom Høyre med for over ett år siden. Om det blir blått flertall er det MEGET sannsynlig at dette blir innført, jeg går ut fra at FRP også støtter dette.
Ca///e Skrevet Mai 6, 2009 Skrevet Mai 6, 2009 Dette forslaget kom Høyre med for over ett år siden. Om det blir blått flertall er det MEGET sannsynlig at dette blir innført, jeg går ut fra at FRP også støtter dette. Ja, men det som er synd er at uansett hva som skjer av endringer så vil ikke vi merke så mye til nedgangen i pris. Greit nok at bilen vil få 40.000 mindre i HK-avgift, men jeg tør vedde på at CO2 avgiften vil gå opp, evnt andre avgifter. Dermed sitter ikke vi igjen med det vi egentlig hadde fortjent å spare. Synd, men slik har det alltid vært.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå