Gjest Skrevet Juni 2, 2009 Skrevet Juni 2, 2009 høres ut som "dyse feil"..betyr ikke at det er defekte dyser, men det er åpenbart en "tennings feil" som kommer i forbindelse med dette... dem finner nok ut av det på verksted.. du skal ikke selge bilen da?
gjeewaytee Skrevet Juni 2, 2009 Forfatter Skrevet Juni 2, 2009 hvis jeg nevner at bilen skulle muligens selges så hadde jeg blitt kastet ut tror jeg har en bil i to år og så er jeg lei den og da må jeg ha en "ny". fryktelig dårlig investering å kjøpe biler hele tiden, men gu så kjekt det er og. faren er at jeg ikke kan gå ned i motorytelse så det kan riktig så dyrt etterhvert. har hatt den i snart ett år så jeg må nok ha den i et år to til før jeg skal foreslå noe for dama....kjipt å ha en dame som overhode ikke på noen som helst måte deler lidenskapen min....jaja, det går seg alltids til ang computeren de setter på hos jæger....er den veldig anderledes enn hos andre vanlig verksteder? tenker på spesiallaget til bmw osv...for finner ingen feil i motor hos min faste verkstedskar...
hillmar Skrevet Juni 2, 2009 Skrevet Juni 2, 2009 Alle feil som genererer feilkode lagres vel i minnet til de blir sletta med diagnoseverktøy. Så hvis feilen din genererer feilkode vil en diagnose finne det, og det tror jeg gjelder uansett om det er BMW-verktøy eller annet(litt usikker på det siste).
gjeewaytee Skrevet Juni 2, 2009 Forfatter Skrevet Juni 2, 2009 så hver enkelt dyse har en "sensor2 som sender ut en feilmelding? må være mye "sensorer" nedi der da eller?
Kjennern Skrevet Juni 2, 2009 Skrevet Juni 2, 2009 Det tviler jeg på, jeg hadde feil på så og si alle dyser. Var aldri registert noen feilkoder i minnet. Er det for eks lekasje på dysa er det vel ingen sensor som klarer å lese av det med mindre den fusker når man leser av feilkoden. Hvertfall slik jeg opplevde det. På den jeg hadde så ble den først OK etter at samtlige dyser ble bytta. Kan være et unikt tilfelle den jeg hadde, men tok diagnoser relativt ofte for å se etter feilkoder, men ingen tester sa hvem dyse før man faktisk hadde feilen der og tok en diag der og da.
hillmar Skrevet Juni 2, 2009 Skrevet Juni 2, 2009 Nei var ikke sånn jeg tenkte. Mente at HVIS det er en feil som genererer feilkode lagres denne og kommer opp på diagnose uansett om feilen er til stede akkurat når diagnosen taes. Og jeg TROR at alle skikkelige diagnoseverktøy finner alle feilkoder og at ikke BMWdiagnoseverktøy finner noe ingen andre finner. Men som sagt, om dysefeil genererer feilmelding vet jeg ikke.
Kjennern Skrevet Juni 2, 2009 Skrevet Juni 2, 2009 Der er jeg enig med deg, en diag bør lese av feil om det er på merkeverksted eller ikke Jeg opplevde bare de dyse feila jeg hadde som skikkelig kjipe å finne. Og var ikke mange verksteder som ville bytte noe uten at de fikk fram feil på diag... Litt store filer her.. men gir deg et innblikk i dyse helvete jeg hadde. Du ser han dupper litt på turtallet på tomgang. Spes. under 1000Rpm. Fusk 1 Fusk 2 Fusk 3 Fusk 4
gjeewaytee Skrevet Juni 2, 2009 Forfatter Skrevet Juni 2, 2009 hmm...min lager ikke slik dupp i turtallet. den går jevnt og trutt hele tiden enten alt er på stell eller rister noe hinsides. har en video til som er mye værre enn den som jeg la ut i første post, men men....spiller heller ingen role om den er varm eller kald. så nå i det siste har jeg ikke opplevd skjelvingen i hele tatt etter jeg tok powerboksen ut. den går jo som en bøtte med drit uten den i forhold, men tenkte jeg ikke skulle ødelegge mer enn nødvendig. idag har jeg kjørt endel og vært godt frisk på pedalen og presset godt på 4 og 5 gir, men neida. alt i orden. frister å hive boksen nedi igjen men.... hadde enn skikkelig bad en for 2 uker siden ca. meg og en kompis kjørte rolig fra os til bergen og hva skjedde. joda. en bmw opp i rævva mi...jeg sier til kompisen min at hvis jeg trør til nå som kommer bilen til å skjelve noe hinsides etterpå. på det tidspunktet var alt på stell. i og med at det er diesel så valgte jeg å holde han bak til det kom litt oppoverbakker. ( opp valla for de som er fra bergen mm) og parkerte den andre 3 serien. ...å fytterakkeren så motoren skalv. det var helt jævlig. måtte kjøre rundt på 2 og 3 gir for å holde skjelvinga noenlunde i sjakk. slapp av kompisen min og skulle fylle litt diesel. da jeg startet opp igjen, humpet motoren rundt (veldig lav rpm) slik at det kom metallcrunch-lyder. det hørtes rett og slett ut som om all innmaten løsnet i noen sekunder og poff sa det ut eksosen med en saftig røyk ( ikke sort , hvitgrå-ish ) som steg opp. så humpet jeg og bilen hjem igjen og neste morgen var alt i orden igjen....kjempegreier
Tore Diesel Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Er powerboxen din justerbar på noen måte foresten? På 525DAT'en som jeg hadde kunne de på Bavaria i Molde finne ut akkurat hvilken dyse som var "slitt" da de tok diagnose. Fikk hvertfall opp noen verdier som var litt for høy på den ene dysa, og da den ble byttet så ble ting i orden. Symptomene jeg hadde var at bilen var litt mer tungstartet enn vanlig. Litt skjelving på tomgang var det også, men dette greide de å få vekk ved å justere opp tomgangen litt, til de fikk bytta dysa.
gjeewaytee Skrevet Juni 3, 2009 Forfatter Skrevet Juni 3, 2009 Er powerboxen din justerbar på noen måte foresten? På 525DAT'en som jeg hadde kunne de på Bavaria i Molde finne ut akkurat hvilken dyse som var "slitt" da de tok diagnose. Fikk hvertfall opp noen verdier som var litt for høy på den ene dysa, og da den ble byttet så ble ting i orden. Symptomene jeg hadde var at bilen var litt mer tungstartet enn vanlig. Litt skjelving på tomgang var det også, men dette greide de å få vekk ved å justere opp tomgangen litt, til de fikk bytta dysa. den kan justeres ja. fra 1-9. den har stått på 8 hele tiden. hvis jeg tar den på 9 så blir den ganske heftig, men den blir så sinnsykt brå og ukonfortabel å kjøre med pluss at det da ryker noe helt forjævlig vet om en til som fikk vite akkurat hvilken dyse som var gåen ang verdier som var på tur
Robin L Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 sorry for at jeg bryter inn i posten her altså. hvordan er disse motorene egentlig? jeg har tenkt å gå over til diesel neste gang, da jeg holdepå å bli gal av å fylle bensin!! tenkte da på en e39, 530d, hels manuell, men det er vist håpløst å oppdrive ser det ut som. hvilken diesel anbefaler dere til e39?
gjeewaytee Skrevet Juni 4, 2009 Forfatter Skrevet Juni 4, 2009 det som er med den modellen jeg har er at de har en svakhet med innsuget og det kan bli dyrt. kjenner en som nettopp måtte ut med 40 000 for div feilsøking inkl nytt innsug i en 730d, ikke samme bil men samme motor og årsmodell. de er og kjent for å ha problemer med dysene. har blitt fortalt at når det først begynner med motor og drivverk på en e39 ( spesielt etter rundet 100-120 000 km) så kommer mest sannsynlig alt og det har skjedd med meg. ikke bare pga av motoren jeg skal inn på full sjekk på mandag hos jæger. masse drivverk greier og som selvfølgelig kan være bagateller men man vet aldri. min har nå gått 129 000 km jeg kjøper lett en e39 med diesel en annen gang. det gjør jeg men aldri kjøp uten garanti. kjøp enten gjennom forhandler som jeg gjorde eller at man tar en bruktbilgaranti hos naf. ikke kjøp enn som nærmer seg 100000 som det ikke er skiftet noe på..... for det kommer!!!! EDIT: tilføyer ellers at jeg er storfornøyd med bilen totalt sett. fantastisk motor og kjøremaskin. spesielt hvis du finner enn med full m-pakke slik at du får sports-setene og understellet.
Robin L Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 om jeg skal få råd til en 530d, så må den nok ha gått 200k sånn ca :/ kan gjerne være en varebil da. finnes det 530d med manuell eller?
gjeewaytee Skrevet Juni 5, 2009 Forfatter Skrevet Juni 5, 2009 da er det litt viktig at du får tak i litt historie om hva som er gjort med bilen. hvis den du evt ser på skulle mot all formodning ikke ha blitt gjort noe med mht motor og drivverk så kommer det fort som fy. du har gjerne et hissigere kjøremønster og plutselig kjøpte du katta i sekken uten garanti jeg har manuell så det finnes ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå