Gå til innhold

skjev slitasje bakdekk


jensemann23
 Share

Anbefalte innlegg

Var på 4-hjulskontroll i februar, og de rettet inn cambervinkelen på bakhjulene. Det var ingen skjevslitasje på vinterdekkene, (15 toms).

Byttet til sommerdekkene (225/45/17), og har nå kjørt ca 3000 km med sommerdekk. De har blitt helt skjeve bak, det er ikke noe mønster igjen på innsiden av høyre dekk, venstre er bedre, men slitt der og.. Må jeg på ny 4-hjulskontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke unormalt at hvis du har tatt 4-hjulskontroll med eks 15" felger, så kan det oppstå slitasje feil på dekk ved forandring til annen felg dimmensjon.

Jeg har 16" vinter felger, og får samme problemet når jeg setter på 18" sommer felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette pleier å skje med en gang du setter på litt større hjul en org. men kanskje sette opp bak slik att sommer hjula ikke blir slitt innerst? eller bytte om dekka slik at det slitte kommer ut ? kan jo være slitne foringer å? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du med å sette opp bak? Foringene ble testa under 4-hjulskontrollen tror jeg. de hadde noen tester på hvert hjul for å sjekke at det ikke var slitasje. Det rare er at det ikke ble slitasje i fjor før jeg tok 4-hjulskontrollen. Grunnen kan vel være at kontrollen ble gjennomført med vinterdekk da? Skulle jeg heller gjort det omvendt? Er 2 grader negativ mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har missforstått noe veldig, men jeg forstår ikke hvorfor andre dekk skal ha noe å si.

2 grader negativ er ikke veldig mye, og burde ikke slite ut noen dekk på 3000km. Tipper heller det er feil spissing som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har missforstått noe veldig, men jeg forstår ikke hvorfor andre dekk skal ha noe å si.

Ikke andre dekk, men annen dimensjon på felger og eventuelt dekk.

Har opplevd det samme flere ganger. Har tatt hjulstillings kontroll med vinter dekk, og når sommerfelgene av større dimensjon kommer på, så oppstår skjev slitasje.

Når det kommer til feil dekk trykk, så vil du alltid få slitasje enten i midten eller på begge kantene av dekket.

I midten = for høyt dekk trykk

På begge kantene = for lavt dekk trykk

All annen feil-slitasje enn dette, har med feil hjulstilling.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta for all del 4-hjulskontroll med de hjula (og dekka) dere skal kjøre med.

Hvis dekka dere tar kontrollen med er skeivslitte og dere setter på nye blir det feil... Hvis dekktrykket er for høyt/lavt blir det feil... Hvis foringer er slitte blir det feil... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tatt 4hjulskontroll... kjører med 235/40-17 bilen er som du sikkert vet, senket veldig mye, og jeg har ikke slitt dekk på 5000km... men hvis demperene dine kanskje begynner å blir "mugne" så kan disse ha mye innvirkning! kjører også med 3bar i dekkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hjulskontroll på de dekkene med minst gummi! vinterdekk har mer gummi å spise av, og mer gummi å "flexe" på ;-)

sliter det fortsatt etter det, så må du begynne å se på forigner, evt sjekke fjærer/dempere for defekter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...