Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm,sitter man med alt ansvar på fotoboks nå?

Før kunne man slippe unna hvis den ikke kunne si at det var "deg" som var fører.

Uansett,så plikter man ikke å oppgi familie,og da kan man slippe unna med det.

Ved getaway holder ikke skiltnummer med mindre du kan identifiseres ihvertfall(erfart).

• Svar 181
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Eier av bilen sitter med hele ansvaret om føreren ikke kan identifiseres...

Skrevet

Jeg skjønner jo at det opereres med sikkerhetsmargin. Spørsmålet er hvordan i huleste kan de på den korte tiden 5 sekunder er gjøre en kvalifisert vurdering av:

1. Etablere et "passende" referansepunkt. (Godt synlig.)

2. Starte klokka ved det samme referansepunktet og treffe korrekt.

3. Etablere, konsentrere seg om å finne et godt synlig ref pkt for avslutning av måling

4. Stoppe klokken når kjøretøyet passerer dette punkt.

5. Stoppe distansemåleren MINST 20 meter før UP-bil når dette punkt.

Når Jon bæljer forbi med flatt jern, nekter jeg å tro at dette er mulig. Selv om strekningen er over 100m, så er tidsepoken for kort. Skal ikke behøve noen fysiker for å så tvil om det. Har selv kjørt noen 0-100 drag på i underkant av 5 sek, og de sekundene går så fort at du ikke tror det er sant.

Det står dessuten at "Måledistansens lengde vil ellers måtte variere med steds- og trafikkforholdene.", og man må kunne påkreve en lengre distanse her, siden tidsepoken var såpass kort og dermed drastisk vil øke konsekvensen av mulige feil. Det lå i tillegg en lastebil foran som må ha hindret mye sikt.

Mobil måling mellom to punkter:

Tidsmåleren startes senest idet kjøretøyet som ønskes kontrollert, når et godt synlig referansepunkt. Distansemåleren startes tidligst idet politibilen når det samme punktet. Deretter lar man kjøretøyet som måles, tilbakelegge en passende distanse før man konsentrerer seg om å finne et referansepunkt for avslutning av målingen. Minste måledistanse er 100 m. Måledistansens lengde vil ellers måtte variere med steds- og trafikkforholdene. Målingen avsluttes ved at tidsmåleren stoppes tidligst når kjøretøyet foran passerer et godt synlig referansepunkt. Sikkerhetsmargin legges inn i målingen ved at en forvisser seg om at distansemåleren stoppes minst 20 m før politibilen når frem til referansepunktet det kontrollerte kjøretøy passerte da tidsmåleren ble stoppet.

Skrevet

Det er vel ikke riktig...? Da har det kommet nye regler isåfall...

De må jo forkaste masse bilder hvert år fordi man ikke kan identifisere føreren?

Skrevet
De må ha trynet ditt i fotoboks også. Derfor mange aldri hører noe mer etter blink.

Det er vel akkurat dette du ikke trenger lengre.. Nå gå det vel mest i at man ikke kan se de hvite kontrollinjene eller at avstanden til disse er for stor... Vet ikke om andre plasser, men her i Hallingdal er det målt opp tre hvite striper like foran fotoboksen helt til høyre i vegkanten.. Hjulet skal være ved den midterste streken, og ikke lengre vekk enn strekene i ytterkanten.. Dersom strekene ikke syns pga værforhold, eller at hjulene er utenfor marginene, eller at skiltet ikke er synlig.. så kommer ikke boten.

Skrevet

Sett de strekene ved alle fotoboksene som er rundt her ihvertfall. Sikkert et nytt genialt påfunn fra Satans Vegvesen...

Skrevet
Jeg skjønner jo at det opereres med sikkerhetsmargin. Spørsmålet er hvordan i huleste kan de på den korte tiden 5 sekunder er gjøre en kvalifisert vurdering av:

3. Etablere, konsentrere seg om å finne et godt synlig ref pkt for avslutning av måling

Når Jon bæljer forbi med flatt jern, nekter jeg å tro at dette er mulig. Selv om strekningen er over 100m, så er tidsepoken for kort. Skal ikke behøve noen fysiker for å så tvil om det. Har selv kjørt noen 0-100 drag på i underkant av 5 sek, og de sekundene går så fort at du ikke tror det er sant.

Det står dessuten at "Måledistansens lengde vil ellers måtte variere med steds- og trafikkforholdene.", og man må kunne påkreve en lengre distanse her, siden tidsepoken var såpass kort og dermed drastisk vil øke konsekvensen av mulige feil. Det lå i tillegg en lastebil foran som må ha hindret mye sikt.

Tidsmåleren startes senest idet kjøretøyet som ønskes kontrollert, når et godt synlig referansepunkt. Distansemåleren startes tidligst idet politibilen når det samme punktet. Deretter lar man kjøretøyet som måles, tilbakelegge en passende distanse før man konsentrerer seg om å finne et referansepunkt for avslutning av målingen. Minste måledistanse er 100 m. Måledistansens lengde vil ellers måtte variere med steds- og trafikkforholdene. Målingen avsluttes ved at tidsmåleren stoppes tidligst når kjøretøyet foran passerer et godt synlig referansepunkt. Sikkerhetsmargin legges inn i målingen ved at en forvisser seg om at distansemåleren stoppes minst 20 m før politibilen når frem til referansepunktet det kontrollerte kjøretøy passerte da tidsmåleren ble stoppet.

De kan uansett se på filmen i etterkant og så dra ut til stedet og kontrollmåle - noe som ble gjort i mitt tilfelle.

Når det på filmen er både distansemåler og tidtaker så er det ikke så veldig vanskelig å se om målingen er korrekt utført (spole litt fram/tilbake flere ganger og sjekke). Jeg klarte i alle fall ikke å sno meg unna selv med overspilt film. :evil:

Jeg tror også målingen er betydelig lengre enn 100-150m i dette tilfellet. Snittfarten er ikke spesielt høy når du tenker over at han gassa på maks og kjørte forbi en bil og en trailer.

Skrevet

Var vel snøvær som gjorde at disse strekene ikek syntes på foto om jeg ikke husker feil.

Men som sagt,mulig det er satt opp tiltak så de får sylte mest mulig ut av trafikkantene her i landet.

Skrevet

De kan uansett se på filmen i etterkant og så dra ut til stedet og kontrollmåle - noe som ble gjort i mitt tilfelle.

Når det på filmen er både distansemåler og tidtaker så er det ikke så veldig vanskelig å se om målingen er korrekt utført (spole litt fram/tilbake flere ganger og sjekke). Jeg klarte i alle fall ikke å sno meg unna selv med overspilt film. :evil:

Jeg tror også målingen er betydelig lengre enn 100-150m i dette tilfellet. Snittfarten er ikke spesielt høy når du tenker over at han gassa på maks og kjørte forbi en bil og en trailer.

Jeg er forsåvidt enig, og vet at det dessverre er vanskelig å få medhold i slike saker, men synes samtidig at målingene må gås nøye gjennom av forsvarer og tiltalte, slik at åpenbare feil ikke får passere. Mulighetene for å gjøre feil og unøyaktighet er alltid tilstede, og det er forsvarers jobb å avdekke dem. Håper forsvarer har erfaring med slike saker og såpass tyngde at vedkommende kan gjøre en forskjell i Jons tilfelle. Målestrekningen er ukjent for meg. Er den lengre enn 150 m, som du tror, gjør det selvsagt ikke saken bedre. Spørsmålet blir da hvordan de korrekt kan observere Jon der de ligger bak lastebilen, i forhold til når tidsmåler og distansemåler skal stoppes sammen med de nevnte 20m sikkerhetsmargin ?

Virker som om dommen alltid går i disfavør i første rettsmøte. De fleste gir seg der. Skal saken bringes videre kommer jo spøkelset med saksomkostninger inn i bildet. Er det uenighet om klart avgjørende tall, ville jeg definitivt anket. I hvertfall hvis jeg hadde følt at det bare er avstandsvurderinger "bygget på erfaring" som skal avgjøre førerkortbeslaget.

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig, og vet at det dessverre er vanskelig å få medhold i slike saker, men synes samtidig at målingene må gås nøye gjennom av forsvarer og tiltalte, slik at åpenbare feil ikke får passere. Mulighetene for å gjøre feil og unøyaktighet er alltid tilstede, og det er forsvarers jobb å avdekke dem. Håper forsvarer har erfaring med slike saker og såpass tyngde at vedkommende kan gjøre en forskjell i Jons tilfelle. Målestrekningen er ukjent for meg. Er den lengre enn 150 m, som du tror, gjør det selvsagt ikke saken bedre. Spørsmålet blir da hvordan de korrekt kan observere Jon der de ligger bak lastebilen, i forhold til når tidsmåler og distansemåler skal stoppes sammen med de nevnte 20m sikkerhetsmargin ?

Virker som om dommen alltid går i disfavør i første rettsmøte. De fleste gir seg der. Skal saken bringes videre kommer jo spøkelset med saksomkostninger inn i bildet. Er det uenighet om klart avgjørende tall, ville jeg definitivt anket. I hvertfall hvis jeg hadde følt at det bare er avstandsvurderinger "bygget på erfaring" som skal avgjøre førerkortbeslaget.

Altså - de starter målingen i det han kjører forbi politibilen.

Målingen kan de avslutte når som helst. Dvs. de kan ligge bak han i 10min om de vil.

For å få høyest mulig måling har de sikkert kjørt forbi lastebilen så fort de kunne. Så har de funnet seg et referansepunkt å stoppe målingen på så fort som mulig etter dette. Jeg er enig i at målingen ikke kan være spesielt bra om den er foretatt med lastebilen i mellom i løpet av hele målingen men det har jeg mine tvil til om er tilfelle.

Kanskje trådstarter som har sett filmen med målingen kan svare på dette?

Skrevet

Har ikke pløyet gjennom hele tråden ennå, men dette var virkelig synd. Det har vært artig å skrive med deg den tiden du var blant oss. Hehe.

Jeg ville nok solgt bilen dersom det er snakk om å være uten lappen i et år. Spesielt dersom du har lån på den. I mellomtiden kan du jo enten finne på et byggeprosjekt om du liker å skru, eller spare deg opp og planlegge neste bil. Evt kan du jo ta av kompressoren og selge bilen uten....

Hvem vet, kanskje dette var en lærepenge til det beste for deg. Høy fart kan ha verre konsekvenser altså. Får trøste deg med at det ikke er få eiere av M-biler som mister lappen i ny og ne.

Jeg skal ikke snakke så høyt selv, men jeg prøver instendig å tenke mye på dette og oppføre meg med måte - noe som er komplett umulig når en kjører over en avstand på over 10 mil.

Men men.

Skrevet

Det er vel ikke riktig...? Da har det kommet nye regler isåfall...

De må jo forkaste masse bilder hvert år fordi man ikke kan identifisere føreren?

Det er riktig jo :) De måtte kaste bilder på grunn av problemer med indentifisering før, derfor kom den regelen om at eier var ansvarlig. Grunnen til at bilder blir forkastet nå er, som noen har nevnt ovenfor, at målings strekene på asfalten er for dårlig til å gi en korrekt måling...

Skrevet

JOON!

Var det s-line`n det sto S-line langs hele siden?

Utrolig kjett !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...