Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom du ser etter e39 som er billig i forbruk bør du vurdere 530D. Bruker lite og har de kreftene man forventer å finne i en e39. Tds 2,5 er en diesel med eldre teknologi, litt slapp og dyr i forbruk. Av bensinbiler er vel 523 et bra alternativ, men litt slapp og dyr i forbruk om du henter ut de få kreftene som er der. Samme gjelder vel for 525 og 528 vil jeg tro...

Håper jeg ikke hisser på meg noen 523 eiere...

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
  okennett skrev:
Har en BMW 523i 1996 mod 2,5L med 170hk.. Kjører den på ca 0,7 / 0,8

Omtrent der vi ligger med '96 535ia en det på snill langkjøring. Mener å huske at vi prøvde litt på langkjøring og fikk 535en til å bruke mindre på mila enn en 520.

Skrevet

Hvis du tenker på å kjøpe en 523i, så kan du kjøpe en 520i som er 2001 modell eller nyere (som har 2.2L på 170hk). Da slipper du unna med litt rimeligere forsikring.

Skrevet

tds må ha manuell.. blir litt slapt hvis ikke.. er da ikke no problem å kjøre på mellom 0,65 og 0,8..

bensinbilene, spesielt 520, bruker mye suppe.. sånn er det bare.. hører om folk som "greier å kjøre på 0,7" men har til gjengjeld å se det..av alle bilene vi får inn (bmw verksted) har jeg ikke sett en bensin e39 med så lavt forbruk.. normalt er ca literen. og dette er på kjørekomp, som ofte viser mindre enn faktisk forbruk.

Skrevet

Har en 97mod 520IAT som jeg er veldig fornøyd med. Ingen racerbil men helt ok. På langtur ligger den på 0,85 og ren bykjøring 1,25. Jeg synes ikke at dette er så veldig hinsides da det er en stor bil med masse gode kjøreegenskaper og masse komfort. Mine svigerforeldres 06mod Toyota Corolla stasjonsvogn med 1,6 automat er en liten bil med veldig lite egenskaper og komfort, og den ligger på 1l på mila.

Å kjøre den Toyotaen 8 timer fra Stavanger til Oslo var like mye pine som 8 timer med finsk fjernsynsteater for oss som er gamle nok til å huske det. Men å gli med BMWen samme strekke gjør jeg med glede.

Om bilen bruker 1 eller 1,3 på mila, så er det nok ikke der du vil merke de store utgiftene, men som nevnt tidligere her så merker du verkstedene når de kommer med regningene sine.

Skrevet

Jeg kjøpte meg en 520D, går like bra (dårlig) som en 525 TDS, men enda billigere.

Litt kjipere motorlyd, da 520D er 4 sylinder og 525TDS er 6er. Men forbruket og nyere bil og samme pris veier opp for det.

525TDS er nemlig dyr, i forhold til 520D.

Kjørte helt vanlig fra Oslo til Trondheim, med gjennomsnitt hastighet på 77,8 km/t og forbruk på 0,50 liter per mil. (Jeg har kontroll målt kjørecomputer mot kalkulator og den er 100% korrekt)

Helt vanlig landevegs kjøring vil resultere i rundt 0,49-0,54 liter per mil.

Ren bykjøring med litt gassing vil man havne på 0,75-0,85 liter per mil.

På vinteren med en god del sladding ble det 0,95-1,1 liter per mil.

Skrevet

520d går ikke like bra som 525tds... vet ikke hva 0-100 tider ol. er, men i praksis ute på vegen/fjelloverganger går den ikke like bra..mener det er lavere gearing på 520d noe som gjør at den føles like sprek.

DET ER DOG VIKTIG Å MERKE SEG at mange tds går med feil på lmm og eller temp føler, noe som resulterer i at de går ganske dårlig (ca 115 hk)..

forbruket er snillere på 520d, det er helt riktig. Og jeg er og enig i at tds er en litt dyr bil i forhold til f.eks. 520d..

Skrevet

nei.

Når verdiene fra lmm overskrides på TDS, vil bilen gå i et "erstatningsprogram" (ikke helt det samme som nødprogram) hvor maks insprut. mengde begrenses til 33mg/slag. Ergo ingen av disse symptomene annet enn at bilen går litt dårligere. Toppfart vil ligge på ca 190 km/t.

Noen av de aller første e39 tds går fremdeles med erstatningsmegde på noen og 20mg, dette gjør at bilen ikke går noe mer enn ca 140km/t

Skrevet

Altså kan man enten MÅLE lmm, altså se om verdiene henger på greip. da trenger man en del teknisk data og forståelse for hva man gjør.

Eller så kan man prøve å gå gjennom testmoduler ( i DIS) som har meg luftmasse og justeringsverdier å gjøre. Da vil man ofte få opp en melding som sier at man ikke kan kjøre testen fordi bile er reigistrert med "begrenset maks innsprut mengde".

Skrevet

den enkleste (og relativt nøyaktige) måte å gjøre dette på er å teste toppfart. Trenger en flat strekke uten ekstreme vindforhold. Butter det på ca 190 så går den med maks 33mg. Altså noe feil på luftmasse siden. Problemet er at ny lmm koster 7000 !!!!!!!!! så da blir en diagnose, hvor du ber verkstedet helt tydelig om enten å bekrefte eller avkrefte feil på lmm være en relativt ok måte å gjøre det på.

EDIT: bare hyggelig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...