Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg ville først prøvd å bytte til en "tykkere" oljetype.

Gå for Castrol sin 0W40 olje evt. 10W60 å følg med på oljeforbuket da...

Jeg brukte castrol sin sport edge 0w40 på min. Var ingen forskjell.

Noe er jo gale siden den bruker såpass mye olje. Så jeg synes at det å bytte til tykkere olje bare utsetter problemet.

Skrevet
Toppakning eller en eller annen form for unormal slitasje på ventilteninger eller stempelringer kanskje...

Den trenger ikke svette om toppakningen er gåen nei. Kan lekke olje inn i sylinderne eller inn i kjølevannet. Hvordan ser kjølevannet ditt ut? Lukter det noe annet enn sur frostvæske der?

Ingen tendenser til "blårøyk" fra eksosen heller? Eller lukt av brent olje?

Motoren er tørr og fin under?

Lukter jo litt brent/eksos, men trodde det var siden jeg hadde installert grenrør og fjernet kattene.... Kjølevann har jeg ikke sjekket.

Skrevet
Hvor langt kjørte du på 1 mnd da? Hvor langt er bilen din gått? Med tanke på om det kan være stempelringene... Snakket med en bmw mekaniker og han hadde aldri opplevd slitte stempelringer på biler som var gått under 250'km.

Problemet ditt kan være veivhusventilasjonen. Men tviler på at den fikser problemet. Kan gjerne gjøre det litt bedre. Det kan være stempelringene dine, eller slitte ventiltettninger. Jeg holder på sistnevnte. Selve tettningene er ikke dyre, men er en stor jobb (10 - 15 timer?). Verktøyet er alfa omega.

Eller så kan jo toppakningen være gåen.

Har du vært innom http://www.e46fanatics.com/ og lest der? Står mye om akkurat dette med oljeforbruk på m54b30.

EDIT: Kjenner du forresten lukten av brent olje? Da kan det være toppdekselpakningen som lekker.

Synes den tikker litt mer enn hva 328'en jeg hadde... Noe der kanskje?

Skrevet

Masse gode tips her! Takk skal dere ha så langt alle sammen!

Håper det løser seg. Har hatt fire BMW'er før denne der ingen av dem har brukt olje. Har vært litt småplunder med denne bilen i forhold til de andre, så håper ting løser seg nå.

Takk-takk!

Skrevet

veit om en som kjørte mobil1 på e46 330i da rant oljen gjennom! bytta til castrol formula 10-60 og oljeforbruket gjekk ned til 0. så prøv det for du gjer noke anna.

Skrevet

Evnt bare vanlig Castrol 5w-40. Ingen vits med så tykk olje som 10-60 for en bil som går i vanlig trafikk, spesiellt med hydrauliske løftere.

Visst eksos er fin, samme med kjølevannet. Så anbefaler jeg å prøve å bytte oljemerke. F.eks til Castrol.

Skrevet
Hvor langt kjørte du på 1 mnd da? Hvor langt er bilen din gått? Med tanke på om det kan være stempelringene... Snakket med en bmw mekaniker og han hadde aldri opplevd slitte stempelringer på biler som var gått under 250'km.

Problemet ditt kan være veivhusventilasjonen. Men tviler på at den fikser problemet. Kan gjerne gjøre det litt bedre. Det kan være stempelringene dine, eller slitte ventiltettninger. Jeg holder på sistnevnte. Selve tettningene er ikke dyre, men er en stor jobb (10 - 15 timer?). Verktøyet er alfa omega.

Eller så kan jo toppakningen være gåen.

Har du vært innom http://www.e46fanatics.com/ og lest der? Står mye om akkurat dette med oljeforbruk på m54b30.

EDIT: Kjenner du forresten lukten av brent olje? Da kan det være toppdekselpakningen som lekker.

Synes den tikker litt mer enn hva 328'en jeg hadde... Noe der kanskje?

m54 kan kan ha endens til å tikke litt. Tikkingen forekommer vel bare i noen få sec etter oppstart på kald motor? Litt sløvhet med oljeskift kan forårsake litt tikking.

Som noen andre nevner her så kan et oljeskift gjøre underverker. Til et annet merke. Men det jeg stusser litt på da er jo... en bil som ikke bruker olje skal jo heller ikke bruke olje ved andre merker. Skjønner ikke at det kan ha SÅ stor forskjell om du f.eks bruker 10w-40 castrol eller mobil1. Med tanke på oljefobruk,

Men å bytte er vel en start.

EDIT: Gi oss gjerne en tilbakemelding viss du får fikset problemet. Spent på hva som kan være årsaken her. Hvor mye olje bruker bilen sånn ca? Har det nettopp startet? 1l per 3000km ca?

Skrevet

Jeg ville ventet i det lengste med å ta toppen av denne motoren, da blokka er i aluminium og gjengene i blokka ryker i 70% av tilfellene. Hvis det skjer, må du bruke time-sert og IKKE heli-coil. Hvis du har tilgang til trykkluft, prøv med en sylinderlekkasje ved at du blåser trykk ned i sylinderen. Her skal det være tett så lenge ventilene er lukket. Hvis du har en innsugsventil som lekker, vil det sabotere for ventilasjonen, men det merkes mest ved at det går urent. Forsvinner det noe luft, så finn ut hvor det forsvinner hen. Gjør du dette så får du forsikret deg om at stempelringene og ventilene er tette iallefall. Vet ikke hvor godt den er til å oppdage lekkasje i toppakning. Er olja tynn eller lukter bensin? Vet ikke hvordan det er å bytte "paraplyer" på denne? Er ganske risikofylt hvis man ikke har kontroll, og kjedelig å miste en ventil nede i sylinderen, hehe. Hvis det er paraplyene: En mulig måte: Skru ut tennplugger, ta av kammen, men her er det kritisk at du vet hvilken tann, leddet hører til og at det ikke hopper over noen tenner et annet sted (f.eks for mye motstand hvis tennplugg i). Deretter så titter du ned i et tennplugghulet og ser når stemplet er på topp. Når stemplet er på topp tar du trykkluft på den sylinderen slik at ventilen blir presset opp. Kanskje greit å blokkere et eller annet så motoren ikke vrir seg ved et uhell og ventilen faller ned i sylinderen. Oppe på ventilen, så kommer det frem to halvmåner som låser fast ventilen når den er i press av ventilfjæra.. (hvis du får trykk ned fjæra da?). Ta av fjæra, mens ventilen blir holdt på plass med trykkluften, og bytt paraply. Tror ikke jeg ville ha gjort dette på en 24V, hehe. Riktig fremgangsmåte er å ta av toppen å ta en service der samtidig, men har dårlig erfaringer med aluminiumsblokker og å få toppakningen tett da det alltids er en bolt som gjengene glipper på... Dette kan være en skikkelig møkkajobb hvis ting ikke går som det skal, og sjangsene for at det ikke gjør det er stor m.tanke på fjærer og aluminiumsgjenger. Er det ikke en ring på stemplet som ikke har noe med kompresjon å gjøre, men kun olje (skrapering). Jeg ville iallefall begynnt med en sylinderlekkasjetest først.... og når du skrur isammen igjen... etter du er ferdig, husk å drei på motoren først for å se at den går fritt rundt og at det ikke er noen ventiler i veien... kjedelig å ryke de på startern når jobben nesten er gjort, hehe.

Må ta det her med en klype salt da jeg bare er en cowboymekanikker som heller ikke kjenner denne motoren noe særlig. Er det ikke noen entusiaster som bor i nærheten? :P. Lykke til, det er når man ikke vet feilen det er kjedeligst å skru rundt i blinde. Vet man ikke hva man gjør, bør man la være hvis det er mulighet for å gjøre en stor feil.

Skrevet

ah, glemte at det er vanos på disse... litt skummelt å fikle med... Hvis du er sterk, kan du ta med motoren inn i stua og holde den på hodet slik at ikke ventilene faller ut.... bare husk å tappe for olje først, hehe. Og helst et verktøy/klemme til å trykke ned ventilfjærene med, uten å trykke ned ventilen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...