Gå til innhold

motorsvakhet M5 E39


MPowered
 Share

Anbefalte innlegg

-Ingen problem med råder, disse rådene er svidde (samme som brukes i NASCAR motorer etter som jeg har fått med meg)

-Veiven er heller ikke dårlig i S62 motorene

-Vanos "problemer" menes med at disse bråker på de første modellene pga formye klaring på girene som er mellom kamakslingene og vanosgirene. Ikke en motorsvakhet, eneste er at disse kan gå istykker å er ikke en gøy sak å ta med til verkstedet men skjer skjeldent. Største problemet med vanosene er at o-ringene som blir gamle over tid å begynner å lekke, dermed mindre torque på lave turtall. September 2001 kom den siste fiksen på vanosenhetene ifra fabrikken men o-ringene ble ikke forsterket.

-Ellers er MAF sensorene en forbruksvare på disse bilene å hvis du er dum nok til å bruke bavaria for å skaffe disse så ja, da blir det dyrt. Ebay er tingen.

-Mindre stempelringer på de som var produsert før Mars 2000. Dette førte til mer oljeforbruk men selv om de byttet til større så rapporteres det forsatt litt høy oljeforbruk på disse bilene (1 liter på 1000km)

-Clutchen suger! Er du en man med en M5 skal du bruke hestene i bilen! Men da følger ikke clutchen med, CNS Racing Clutch kit er tingen!

-Annet problem er at motorene yter skjeldent der fabrikanten oppgir. Har du en standar M5 skal du ha ca 340 hester på hjulene, men det ble benket en 2002 M39 M5 med 45 000km å den fikk såvidt 318 hester på hjulene. Selv har jeg 340 hester med det er etter endel oppgraderinger. Men en kompressor fikser dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg har hatt en original M5 og den gikk som et skudd. Kan ikke forstå at det var noe effekttap i den iallefall. Tok en E46 M3 ganske lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippeklipp..

-Annet problem er at motorene yter skjeldent der fabrikanten oppgir. Har du en standar M5 skal du ha ca 340 hester på hjulene, men det ble benket en 2002 M39 M5 med 45 000km å den fikk såvidt 318 hester på hjulene. Selv har jeg 340 hester med det er etter endel oppgraderinger. Men en kompressor fikser dette problemet.

Hvis du regner 22 hk i driverkstap har ikke bmw jugd mye. Det er effekten motor yter testet i benk som er oppgitt i tekniske spesifikasjoner, ikke effekt avlevert på bakhjulene. 22 hk i driverkstap er vel ikke helt galt vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippeklipp..

-Annet problem er at motorene yter skjeldent der fabrikanten oppgir. Har du en standar M5 skal du ha ca 340 hester på hjulene, men det ble benket en 2002 M39 M5 med 45 000km å den fikk såvidt 318 hester på hjulene. Selv har jeg 340 hester med det er etter endel oppgraderinger. Men en kompressor fikser dette problemet.

Hvis du regner 22 hk i driverkstap har ikke bmw jugd mye. Det er effekten motor yter testet i benk som er oppgitt i tekniske spesifikasjoner, ikke effekt avlevert på bakhjulene. 22 hk i driverkstap er vel ikke helt galt vil jeg tro.

Husk at denne bilen skal yte 400 hk i følge spesifikasjonene! :wink:

Men vil ikke akkurat stole på benking av kun èn bil heller, uten å vite noe om tilstand og bruk på denne. Hvis flere biler blir benket og alle mangler 22 hk er det noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En E39 M5 skal ta en E46 M3 men ikke lett. M3 er endel lettere tross lavere effekt.

340 hk på hjulene vil si ca 400PS/394hk i motoren med 16% drivtap. (De oppgir altid motoreffekt, ikke hjul effekt)

Hvis du benker 318hk så har du ca ca 368hk i motoren, altså ca 30hk under hva bilen skal ha. Med 45 000km vil jeg si at bilen for forhåndsvis ny. Enten må det seriøse slittasje på motorene over tiden eller så leverer de ikke det BMW sier de skal levere. Tenk deg, 368hk vs 394 har mye å si for avgiftene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En E39 M5 skal ta en E46 M3 men ikke lett. M3 er endel lettere tross lavere effekt.

340 hk på hjulene vil si ca 400PS/394hk i motoren med 16% drivtap. (De oppgir altid motoreffekt, ikke hjul effekt)

Hvis du benker 318hk så har du ca ca 368hk i motoren, altså ca 30hk under hva bilen skal ha. Med 45 000km vil jeg si at bilen for forhåndsvis ny. Enten må det seriøse slittasje på motorene over tiden eller så leverer de ikke det BMW sier de skal levere. Tenk deg, 368hk vs 394 har mye å si for avgiftene!

Det med 400 hk var ikke til deg siden du konsekvent snakket om hk på hjulene!

Er enig i at bilen burde være i god stand etter 45 000 km, men den kan være en mandagsbil, eller eieren er kanskje en eksentrisk person som mener at 50% sand i motoroljen er det som skal til for å ta godt vare på den (satt på spissen), eller kanskje bare en sensor gir feile verdier og burde vært skiftet, og da er saken en annen. At det var feil på måleutstyret kan vel heller ikke utelukkes?

Om det skulle vise seg å være konsekvent at effekten er for lav er det absolutt noe som er betenkelig på flere måter, ja (Noe Nissan kjenner godt til med sin forrige X-trail med automat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...