Gunnar Skrevet Mai 31, 2009 Forfatter Skrevet Mai 31, 2009 Dette blir morobil bigtime! S38B38 er en legende av en motor, og når man har følt draget i en sånn for første gang sliter man ofte med nattesøvnen dagen derpå... Det som overrasket meg etter at vi "testet" litt går da vi var kommet hjem, var hvor bra det sparka. Nå er det 1.5 år siden jeg hadde 3.6, og da ble jeg vant med effekten, men selv bare aksellerasjonen var drit moro igjen nå - satt bare og glisa. Vet mange har skrytt mye over 3.8 før, men har på en måte tenkt "jaja, bare 25hk gjør vel ikke så mye", men forskjellen er større enn jeg trodde. Jeg tror vi kan ha det moro på bane med denne lenge uten noe overladning, og da ser vi forhåpentligvis på en mest mulig holdbar bil. ser vi M5en på rudskogen til helgen da eller? Vi håper det, men spørs hva vi rekker. Skal ta olje, kjølevæske, bremsevæske osv. i dag, og prøve å få en oversikt over hva og hvor mye i understellet som må byttes. Det er EDC på bilen originalt, men det står EDC nicht aktiv i displayet, så vi er usikre på om det er feil på det eller om det er byttet til vanlige dempere. Uten å ha sett under den tipper jeg vi må ta traversforinger, kanskje et dempertårnlager eller fire, en del armer/stag og bremseskiver og klosser. Det blir nok dyrt. Må også finne ut litt hva vi vil går for av komponenter, ift. powerflex og slike ting. Har ikke KingB hatt ganske mye trøbbel med powerflex traversforinger på sin 3.8? Jeg har dessverre ikke mulighet til å skru til uka, og er opptatt på lørdagen, så det spørs om vi rekker det, men vi får se. Det er nok av banetreff for tiden.
E36Cab1 Skrevet Mai 31, 2009 Skrevet Mai 31, 2009 Gratulere med ny bil! Antar at dere ikke skal lette denne for noen kilo flesk ettersom dere skal beholde interiøret? Da ville eg ha fokusert på oppsettet under bilen mht rundetider Ikke misforstå,den er sikkert mer enn nok artig uten oppgraderinger også hehe...
EirikL Skrevet Mai 31, 2009 Skrevet Mai 31, 2009 Spenstig banebil dere har kjøpt Med tanke på varighet er jeg enig i at overladding ikke er nødvendig. Tror den vil dra bra hvis dere letter bilen i stedet for å trimme ræva av motoren. Vekt er jo alfa-omega på bane, har jeg hørt
E36Cab1 Skrevet Mai 31, 2009 Skrevet Mai 31, 2009 Spenstig banebil dere har kjøpt Med tanke på varighet er jeg enig i at overladding ikke er nødvendig. Tror den vil dra bra hvis dere letter bilen i stedet for å trimme ræva av motoren. Vekt er jo alfa-omega på bane, har jeg hørt Helt enig,og dessuten er jo 3.8 motoren et dårligere alternativ å overlade enn f.eks 3.6. Har en tendens til å sprekke..
Sjøbuse Skrevet Mai 31, 2009 Skrevet Mai 31, 2009 er ikke dette som er nye bruksbilen også eller? bruksbilene til Michael pleier jo å være et rullende prosjekt
Gunnar Skrevet Mai 31, 2009 Forfatter Skrevet Mai 31, 2009 Vi forventer ikke at dette skal bli noen rundetidskiller for å si det sånn - det er en stor og tung bil, men mye moro skal den gi. Interiøret og annen letting får vi tenke litt på etterhvert. Det haster ikke. Men vær også klar over at dette er et økonomiprosjekt, det blir ikke coilovers til 20 lapper på denne. Fokus blir å få den i OK stand, fjerne/lakke litt rust og ha det moro. Det er nettopp det som er målet med prosjektet - finne en bil som kan gi oss mye moro uten at det koster for mye.
Kai-P. Skrevet Mai 31, 2009 Skrevet Mai 31, 2009 Kult, gutta, dette var interessant lesning på en søndags formiddag, gratulerer!
Gunnar Skrevet Juni 1, 2009 Forfatter Skrevet Juni 1, 2009 Noen flere bilder: Vi snakker altså MINT condition innvendig, deilig alcantara-interiør og full 2-sone klima. Det mest merkbare er litt slitasje på setebelte og girkule. Helt utrolig at den kan se så pen ut innvendig og så rælete ut utvendig som den faktisk gjør. Stereoen passer også ganske bra inn, og har 10 CD-skifter baki. ACen fungerer dessverre ikke, så på vei hjem fra Stockholm var Michael litt som James May i Aston Martinen på Italia/Sveits-turen til TopGear-gutta.. vi snakker åpen takluke, bar overkropp og shorts. Vi håper det bare er å få på gass, men det får vi ta etterhvert. Vi kommer ikke til å fjerne kompressoren hvis den funker. Med unntak av den brune guffa som BMW sprøyta over alt så ser ikke motorrommet heller så ille ut: Og så hadde vi den over grav en tur i går, og fant minst EN grunn til vibrasjoner: Oppdaget først at den hadde noen slitemerker på eksosen som vi ikke skjønte helt, lurte på om anlegget hadde ramlet ned. Så fant vi det der da. Viser seg at den må ha mistet venstre bakhjul i fart. Bremseskiva er helt hakkete rundt kanten. Den er nok ikke helt rett. Alle skivene er dessuten utslitt, så de må byttes. Flaks for meg så har jeg to fremskiver fra 3.6en min som såvidt har rullet noen få mil, og OK bakskiver, men den ene er det dessverre noe kast i. Får se om vi kjøper nye eller prøver å få noen til å dreie av de litt. Fant også lekkasje på diffen: Listen er ganske lang... - Alt av understell må gås over. Vi vet vi MÅ bytte følgende: - Høyre fordemper, og da altså fjerne EDC. - EDC er inaktivt, så enten må vi fjerne det bak også, eller fikse det. - Bytte traversforinger. - Bytte bremser. - Bytte bremsevæske. - Bytte motorolje. - Bytte girolje. - Bytte pakninger i diffen (og olje). Håper ihvertfall det lar seg gjøre å tette lekkasjen. - Sveise eksos. Michael begynte på det i dag, og ene grenrøret er ødelagt i fleksikoblingen. Smells like trøbbel... - Sveise rust, hovedsaklig på dører og begge hjørnene bak. Det er også mye shabby spraylakkering på den. Vet ikke hvor langt vi gidder å dra det, men hadde vært greit å få bort hullene som går rett gjennom... - Få tak i M5 bakfanger og montere den. - Gass på AC. - Balansere hjul. Vi regner egentlig også med at vi kommer til å kjøpe et komplett forings/stag-kit og bytte alt i understellet. Det er nok mye som er dårlig.
Gunnar Skrevet Juni 1, 2009 Forfatter Skrevet Juni 1, 2009 Helt enig,og dessuten er jo 3.8 motoren et dårligere alternativ å overlade enn f.eks 3.6. Har en tendens til å sprekke.. Vi har ikke noen planer om overladning, men det grymmeste S38-bygget i Norge (og kanskje verden) er en B38. Tenker da på VS Motor som var oppe i 1300 gamp på det meste, og kjørte som et helvete. Mulig han brukte 3.6 på den svenske oransje M3en, men uansett, syns M5en er godt nok bevis på at det funker fint. Gikk ikke Helge Vik også over til 3.8 etter at første motoren var 3.6?
Mr.Silver Skrevet Juni 1, 2009 Skrevet Juni 1, 2009 Kjempe fint lekebil eksemplar dere har funnet dere Interiøret så jo skikkelig strøkent ut Må følge med på denne tråden her
E36Cab1 Skrevet Juni 1, 2009 Skrevet Juni 1, 2009 Helt enig,og dessuten er jo 3.8 motoren et dårligere alternativ å overlade enn f.eks 3.6. Har en tendens til å sprekke.. Vi har ikke noen planer om overladning, men det grymmeste S38-bygget i Norge (og kanskje verden) er en B38. Tenker da på VS Motor som var oppe i 1300 gamp på det meste, og kjørte som et helvete. Mulig han brukte 3.6 på den svenske oransje M3en, men uansett, syns M5en er godt nok bevis på at det funker fint. Gikk ikke Helge Vik også over til 3.8 etter at første motoren var 3.6? Ja jøss,VS sin(e) bil(er) er vel noe av det grommeste som er bygd! Enig der. Men veit at det er fleire som heller bygger på 3.6 enn 3.8 ved slik trimming pga faren for at blokka kan sprekke,tror det var spes ved kjølekanal/frostplugg(?) og/eller bolthull. Husker ikkje i farten akkurat hvor... Veit om flere sånne tilfeller.
CrZyWiz Skrevet Juni 2, 2009 Skrevet Juni 2, 2009 Men de tilfellene er ekstremtilfeller. 1000hk+ er ikke normalt. Moderat trim tåler begge like godt. 3.8n er jo en bedre motor ellers.
Sjøbuse Skrevet Juni 7, 2009 Skrevet Juni 7, 2009 ser vi M5en på rudskogen til helgen da eller? jeg så den så veldig strøken utt inni.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå