Gå til innhold

Akselerasjon av dieselbil


Simmelim
 Share

Anbefalte innlegg

Effekt\HK er jo arbeid utført over tid. Altså det er effekt\hk som utfører arbeid\flytter bilen.

Jeg fikk nettopp bekreftet mitt og de fleste andre her sitt syn fra gutta på BMWCCN, så setter da endelig stopp fra min side i denne diskusjonen. Da vi ikke kommer noen veg, de fleste har sin mening nå.

Har ikke noe behov for å overbevise 2 personer som ikke helt vil\klarer å se sammenhengen. Det holder å vite det selv for denne gangen :wink:

Ha en fin ny arbeids uke :)

Men du har ennå ikke svart på Tommy Turbo sitt spørsmål. Mener du at en jevn effektkurve vil akselerere bilen like fort, om vi ser bort ifra luftmotstand,rullemotstand, drivverkstap osv?

Dessuten, om effekt over tid flytter bilen, så vil jo det si at i 5.gir, så bruker du lengst tid på å akselere bilen, og da øker den minst rpm per sekund, og da skal "effekten" gå NED! Fordi antallet rpm den øker med i sekundet, er mindre...

Dvs at siden effekt = arbeid / tid så vil EFFEKTEN gå ned, der den bruker mest tid på å gjøre samme arbeidet, altså øke bilen med 1000rpm f.eks

Og det vil jeg meget gjerne ha en forklaring på hvordan det går an :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jess da knota jeg sammen noe i full fart her, har feber og er ikke helt på topp så bær over med meg om det er feil. Orka ikke styre med å kutte bilde, bildebehandlign på ubuntu orker jeg ikke lære allurat nå

zvzuwnfh3oykiji3jf5j.jpg

Det står jo faktisk ingenting hva de forskjellige parametrene i ligningen din er. Det er jo vitalt for å vite hva du faktisk kalkulerer med.

jeg kan også knote ned at P = x/y X pi osv

Dessuten, så er P = W / T, og ikke P = W x T.

Og da blir P = Force x Distance / Time.

Dvs at formelen din er feil ifra børjan av.

Hva annet du har kalkulert med, kan ikke jeg svare på da du har forklart 0 og niks.

Men la oss si det på en annen måte. En bil med 1.8l motor, og 150nm på 1000rpm.

Om du girer opp til 5.giret, og ligger på 1000rpm, og gir flat fjøl.

Da har du du 21hk som skal akse bilen. Forklar meg hvordan i alle dager 21hk skal greie å akselere 1.5tonn, uten å bruke et år på det?

Du kan jo selv tenke deg en 125cc lettmotorsykkelmotor som skal dra 1.5tonn :wink:

Dette kan jo alle prøve, og se hvordan bilen akser med "21hk" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte tidligere på det spørsmålet. Visst du har en HELT flat dreiemomentkurve, så vil ikke bilen akse likt gjennom hele registeret, ettersom effekt vil øke sammens med turtallet.

For å understreke svaret, da vil den akse bedre jo mer turtall den får, pga dreiemoment x turtall = effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte tidligere på det spørsmålet. Visst du har en HELT flat dreiemomentkurve, så vil ikke bilen akse likt gjennom hele registeret, ettersom effekt vil øke sammens med turtallet.

For å understreke svaret, da vil den akse bedre jo mer turtall den får, pga dreiemoment x turtall = effekt.

Jeg synes du svarer noe undvikende på spørsmålene. Du drar jo bare inn den effektformelen gang på gang uten å forklare noe mer rundt den...

og eksempelet mitt, har du no komentar til det i det hele tatt? Jeg fat foresten en feil i det(uten at det har noe å si for utfallet), så jeg synes det er rart at ingen har komentert det hvis dere forstår hva som står der...

"Nå har jeg hatt min lille tenkepause og føler at jeg har noe fornuftig å komme med :P

Vi ser på formelene til chiller: F=m*a (F=kraft(N) m=masse(kg) og a=akselrasjon) Effekt=v*F (v=fart(m/s) F=kraft(N)=m*a)altså, Effekt=v*m*a. Siden effekt også =t*w(t=dreiemoment(nm) w=turtall(rpm) så kan det skrives sånn: t*w=v*m*a. Og med tanke på a: a=(t*w)/(v*m)

Alle enig så langt?

Tar vi mitt gode gamle eksempel likt moment (400) Her er feilen. Jeg oppgir kraften i NM, men jeg må jo regne den om til N mtp. radiusen på hjulet. Det blir: 400nm*(2*pi*0,5m)=ca. 1257N på 2 og 3000o/min, og legger til at vi setter ett "hjul rett på veiva" med omkrets på 1 m og alt veier 100kgforå gjøre ting enkelt så kan vi sette det opp sånn:

Da blir det:

Ved 2000o/min: a=(2000rpm*1257N)/((2000m/60s)*100kg=754,2

Ved 3000o/min: a=(3000rpm*1257N)/((3000m/60s)*100kg=754,2

Jeg ser at jeg også hadde skrive feil i formelen, jeg hadde skrevet 4000m/60s. Det skal jo selvfølgelig være 3000m/60s, siden turtallet er 3000o/min

Akselrasjonen er lik!"

Dette eksempelet er veldig forenklet ift. virkeligheten. Og det har jeg gjort rett og slett for at det skal bli mindre utregnig.

SÅ kan noen forklare meg hva jeg har gjort feil her, eller hvorfor en formel som regner ut akselerasjon og kommer ut med likt resultat på 2 og 3000o/min ikke betyr noe?

Edit: Så også over tråden på bmwccn, og for det første skjønner jeg ikke hvorfor det som kommer opp der skal være no form for fasit... Og det er jo ikke helt enighet der heller. F.eks. denne:"Utregning av aksellerasjon, hjelp fra matte expert :-)

Dersom bilen er i samme gir, så er det en feil i din oppstilling. Ved 3000 o/min skal hastigheten være 3000/60 (ikke 4000/60). Til tross for denne feilen er svaret riktig ( = 240). Ved 2000 o/m er effekten 112 hk og ved 3000 o/m er effekten 171 hk. Altså behøves mer effekt for få samme akselerasjon ved en høyere hastighet! :-)

Ketill Jacobsen"

Han sier nøyaktig det samme som jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vi det! Takk for en god forklaring!

Så da prøver jeg meg på en oppsumering og ser hvor mange som godtar den :P :

-En bil akselrere best på momenttoppen i et gir.

-Effekttallet som oppgis fra fabrik girgenerelt en god indikasjon på hvor bra bil går nettop fordi høy effekt ofte betyr greit moment på høyt turtall som gjør at bilen kan gires høyere og får da mer kraft ut på hjulene?

Hva sier folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, høy effekt sier ikke automatisk at du har høyt moment i motor på høyt turtall. som regel faller momentkurven veldig på høyt turtall, men siden dreimomentet multipliseres med turtall, så blir effekten høy likevell.

Les siste linjen hans: "Effekt er altså avgjørende for akselerasjon"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varderfor jeg skreiv "greit turtall"... Men ok.

Siden det virker som du stoler på pimp, spør vi han: akselrerer bilen like kraftig på 2 og 3000o/min i samme gir med 400nm på begge turtall?

Da mener du at den skal akselrere bedre på 3000 ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varderfor jeg skreiv "greit turtall"... Men ok.

Siden det virker som du stoler på pimp, spør vi han: akselrerer bilen like kraftig på 2 og 3000o/min i samme gir med 400nm på begge turtall?

Da mener du at den skal akselrere bedre på 3000 ikke sant?

Så lenge momentet er likt vil akselerasjonen være lik. Effeken som kreves for å holde samme akselerasjon øker, men siden du samtidig har konstant moment vil effekten øke med turtallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig :)

Og da er det MOMENTET som drar bilen, fordi denne BESTEMMER effekten i henhold til formelen :

hk = nm x turtall

Om da Nm går nedover i registeret, går også effektøkningen per tidsenhet ned, og akselerasjonen avtar. :)

Så da vil ikke en flat dreiemomentskurve akselerere bilen fortere pga stigende effekt som du sa lenger oppe likevel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...