Gå til innhold

Akselerasjon av dieselbil


Simmelim
 Share

Anbefalte innlegg

Er dere uenige må dere gjerne komme med et regnestykke som viser noe annet.

Hillmar har jo et regnestykke som sier noe annet, og det har du ennå ikke "motbevist".

Dessuten, så skjønner jeg ikke hvorfor du blander effekt inn i Newton`s 2.lov om akselerasjon.

Der er det kun kraft, altså N. Og siden N er en kraft i en eller annen retning så kan denne direkte relateres til Nm, som er roterende kraft(eller statisk kraft om man tenker på en momentnøkkel).

Er du uenig i det?

Hillmar sin matte er ikke komplett, han setter to ulike hastigheter og sammenligner. Det blir helt feil, han må ta med utvekslingen slik at man i begge tilfellene har lik hastighet.

Du skjønner ikke hvorfor jeg blander i Newton's 2. lov. Nm = kraft * momentarm. Kraft = masse * akkselerasjon. Masse * akselerasjon * momentarm= Nm

Diskusjonen er over for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er dere uenige må dere gjerne komme med et regnestykke som viser noe annet.

Hillmar har jo et regnestykke som sier noe annet, og det har du ennå ikke "motbevist".

Dessuten, så skjønner jeg ikke hvorfor du blander effekt inn i Newton`s 2.lov om akselerasjon.

Der er det kun kraft, altså N. Og siden N er en kraft i en eller annen retning så kan denne direkte relateres til Nm, som er roterende kraft(eller statisk kraft om man tenker på en momentnøkkel).

Er du uenig i det?

Hillmar sin matte er ikke komplett, han setter to ulike hastigheter og sammenligner. Det blir helt feil, han må ta med utvekslingen slik at man i begge tilfellene har lik hastighet.

Du skjønner ikke hvorfor jeg blander i Newton's 2. lov. Nm = kraft * momentarm. Kraft = masse * akkselerasjon. Masse * akselerasjon * momentarm= Nm

Diskusjonen er over for min del.

Ja, det er rett, i samme hastighet vil akse bilen like fort, så lenge man har likt moment på hjulene.

Mens momentet i motoren gjerne vil være likt, og dermed effekten vil være forskjellig.

Men det er 2 sider av samme sak,og begge sier egentlig det samme.

Det må en flat momentkurve/likt stigende effektkurve for å akselerere bilen like fort.

Ergo så vil man akse hardest på momenttoppen siden effektøkningen per tidsenhet er størst der, og vil ikke akselerere hardest på effekttoppen slik det har vært hevdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere uenige må dere gjerne komme med et regnestykke som viser noe annet.

Hillmar har jo et regnestykke som sier noe annet, og det har du ennå ikke "motbevist".

Dessuten, så skjønner jeg ikke hvorfor du blander effekt inn i Newton`s 2.lov om akselerasjon.

Der er det kun kraft, altså N. Og siden N er en kraft i en eller annen retning så kan denne direkte relateres til Nm, som er roterende kraft(eller statisk kraft om man tenker på en momentnøkkel).

Er du uenig i det?

Hillmar sin matte er ikke komplett, han setter to ulike hastigheter og sammenligner. Det blir helt feil, han må ta med utvekslingen slik at man i begge tilfellene har lik hastighet.

Du skjønner ikke hvorfor jeg blander i Newton's 2. lov. Nm = kraft * momentarm. Kraft = masse * akkselerasjon. Masse * akselerasjon * momentarm= Nm

Diskusjonen er over for min del.

Ja, det er rett, i samme hastighet vil akse bilen like fort, så lenge man har likt moment på hjulene.

Mens momentet i motoren gjerne vil være likt, og dermed effekten vil være forskjellig.

Men det er 2 sider av samme sak,og begge sier egentlig det samme.

Det må en flat momentkurve/likt stigende effektkurve for å akselerere bilen like fort.

Ergo så vil man akse hardest på momenttoppen siden effektøkningen per tidsenhet er størst der, og vil ikke akselerere hardest på effekttoppen slik det har vært hevdet.

Effekt består av to komponenter, moment og turtall. du må ha begge delene for å akselerer bilen.

La oss si bilen din har 1000000000000Nm med på ORpm, hvor fort akselerer bilen da? I følge din teori burde du hatt en helt vill akselerasjon. Eller hva med motsatt 100000000Rpm og 0 moment, da vil bilen heller ikke ha akselerasjon. Du har ingen akselerasjon fordi at P=0. Da er det ingen som helst tvil om at det er effekten som driver akselerasjonen.

Nå det gjelder hardest akselerasjon på momentoppen blander du igjen to ting som ikke kan sammenlignes direkte. Du snakker om akselerasjons endring over et turtallsområdet. Dette er noe helt annet, og det er riktig at der momentet kurven er brattest vil akselerasjonsendringen være størst, men det betyr ikke at akselerasjonen er størst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå det gjelder hardest akselerasjon på momentoppen blander du igjen to ting som ikke kan sammenlignes direkte. Du snakker om akselerasjons endring over et turtallsområdet. Dette er noe helt annet, og det er riktig at der momentet kurven er brattest vil akselerasjonsendringen være størst, men det betyr ikke at akselerasjonen er størst.

På samme gir vil akselerasjonen være størst på momenttoppen. Om akselerasjonsendringen er størst, så vil jo også aksen være størst.

Og ang nm, så vil jo 100000nm på 0rpm være en statisk kraft, mens den på en bilmotor vil snurre rundt veiven pga at bilen er flyttbar og ikke statisk slik en skrue vil være, og vil da være en roterende kraft.

Så 100000nm på 1rpm vil flytte bilen ganske greit, alt etter utveksling :)

Mens 100000rpm på 1nm teoretisk skal flytte bilen like greit. Men det forutsetter forskjellig utveksling, og samme nm på hjul, som er basisen i det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå roter du det til igjen i kjent stil...Jeg gir opp.

Ved samme dreiemoment, vil effekten øke jo mer turtall du får pga mer effekt. Effekt er utført arbeid.

Roter ikke med noe som helst.

Men så mye som du har rotet, med at lik effekt vil akse bilen like godt, og at 200hk på 3000rpm vil akse bilen like godt som 200hk på 12000rpm, så ville jeg ikke snakket så høyt.

Som Ove Kvam sa:

"Ja, eller man kan jo like godt si at effektkurven bestemmer momentkurven. De er to sider av samme sak. På en rulle måler man typisk effekten, og regner ut momentkurven.

I en og samme bil i en gitt hastighet vil man ALLTID ha mer moment på drivhjulene i det giret som gir et turtall rett rundt effekttoppen. Hvis du har mer effekt (og altså moment på drivhjulene) rundt momenttoppen på et annet gir, er ikke hastigheten den samme.

At akselerasjonen følger momentkurven i et gitt gir er opplagt, men poenget med å blande inn effekten er for å se om ikke et annet gir hadde virket enda bedre.... "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig :)

Og da er det MOMENTET som drar bilen, fordi denne BESTEMMER effekten i henhold til formelen :

hk = nm x turtall

Om da Nm går nedover i registeret, går også effektøkningen per tidsenhet ned, og akselerasjonen avtar. :)

Så da vil ikke en flat dreiemomentskurve akselerere bilen fortere pga stigende effekt som du sa lenger oppe likevel? :)

Nei nå roter du det til igjen i kjent stil...

Effekten\akselerasjonen avtar ikke nødvendigvis fordi dreiemomentet går ned, siden turtallet går opp. Pga Turtall x Dreiemoment = Effekt.

Ved samme dreiemoment, vil effekten øke jo mer turtall du får pga mer effekt. Effekt er utført arbeid.

Føler ikke det er behov å gjenta det her mer nå. Er jo bare du og hillmar som tror på det uansett :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig :)

Og da er det MOMENTET som drar bilen, fordi denne BESTEMMER effekten i henhold til formelen :

hk = nm x turtall

Om da Nm går nedover i registeret, går også effektøkningen per tidsenhet ned, og akselerasjonen avtar. :)

Så da vil ikke en flat dreiemomentskurve akselerere bilen fortere pga stigende effekt som du sa lenger oppe likevel? :)

Nei nå roter du det til igjen i kjent stil...Jeg gir opp.

Effekten\akselerasjonen avtar ikke nødvendigvis fordi dreiemomentet går ned, siden turtallet går opp. Pga Turtall x Dreiemoment = Effekt.

Ved samme dreiemoment, vil effekten øke jo mer turtall du får pga mer effekt. Effekt er utført arbeid.

Les det Ove Kvam har skrevet du, før du uttaler deg.

Og PIMP sa jo lenger oppe at man må ha en flat momentkurve for å få lik aks.

Og da var du enig. Mens nå er du uenig igjen, og lik effekt vil akse bilen like godt :roll:

Dessuten så var Ketill Jacobsen enig i formelen til hillmar, og at man trenger likt moment på HVERT gir for å akse bilen like fort. Så de to ekspertene du hevdet sa at lik effekt vil akse bilen like fort på samme gir , er faktisk uenig med det :wink:

Det Ove Kvam faktisk sa, var at i lik HASTIGHET, så vil lik effekt på 2000 og 4000rpm akselere bilen like fort, for da har man samme hastighet på hjulene, og ifølge utvekslingen likt moment på hjulene, men forskjellig moment i motoren.

at du tolker det dithen at lik effekt vil akse bilen like godt uansett, det får du svare for selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å oppsummere hele tråden og det jeg, hillmar, tommy turbo, ove kvam og ketill jacobsen sier:

Momentkurven bestemmer akselerasjonen i et gitt gir. Altså gjennom 1gir, 2.gir, 3.gir osv,så vil akselerasjonen følge momentkurven.

Om vi ser på en gitt hastighet, så kan man se på effekt. For eksempel i 40km\t, så vil man ha bedre akselerasjon på effekttoppen i 1.gir, enn momenttoppen på 2.gir på samme hastighet, pga utvekslingen i kassen og momentet på hjulene.

Og det kan vel alle være enig i, uten noe mer kverulering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det kan vel alle være enig i, uten noe mer kverulering?

Ja, men da er du altså ikke enig med ditt første innlegg hvor du skrev at det var HELT og HOLDENT feil og man må se på momentkurven for å se hvor bilen akser best. Merk; dette er i en diskusjon hvor man bør gire.

Og det er faktisk veldig enkelt, prøv å holde bilen så nærme toppeffekt som mulig. Aks i et gir er jo helt uinteressant, da bilen ligger på et gitt turtall avhengig av hastighet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det kan vel alle være enig i, uten noe mer kverulering?

Ja, men da er du altså ikke enig med ditt første innlegg hvor du skrev at det var HELT og HOLDENT feil og man må se på momentkurven for å se hvor bilen akser best. Merk; dette er i en diskusjon hvor man bør gire.

Og det er faktisk veldig enkelt, prøv å holde bilen så nærme toppeffekt som mulig. Aks i et gir er jo helt uinteressant, da bilen ligger på et gitt turtall avhengig av hastighet uansett.

Ja, men om man ser på momentkurven eller effektkurven er likegyldig egentlig, siden de henger sammen. Det er bare i mange tilfeller enklere å se på momentkurven.

Jeg skal innrømme at det nok er litt feil å si det.

Men det er i bunn og grunn momentet som fysisk flytter/akselerer bilen. Og det har vært poenget mitt i hele tråden.

Effekten sier oss et akselerasjonsPOTENSIALE ifra en hastighet til en annen. Ikke fordi hk flytter bilen, men fordi man vil ha mer nm på topp, og får utnyttet utvekslingen girkassen gir oss bedre,og får dermed mer Nm på hjulene, og det er det som faktisk flytter bilen. Hvor mye moment motoren har på et gitt turtall er irrelevant så lenge man ikke får mest mulig av momentet ut til hjulene.

Og ikke slik crzywiz og mange andre har påstått at mer effekt oppover i registeret vil akse bilen fortere. For de har gitt eksempel på 3000 og 6000rpm og da må vi jo anta samme gir, og det er feil. Mer effekt oppover i registeret vil ikke akse bilen bedre og bedre, det vil gi oss et større akselerasjonpotensiale ifra en hastighet til en annen, på forskjellige gir.

Aks i et gir er jo ikke uinteressant, fordi om man skal kjøre forbi en bil, så vil det, alt etter momentkurve/effektkurve, utveksling m.m, ikke nødvendigvis si at det vil være gunstig eller nødvendig å gire ned ifra 4.gir til 3.gir for å få en kjappest aks :wink:

Og å holde bilen rundt toppeffekt i hvert gir er heller ikke 100% riktig, ingen regel uten unntak. En sugemotorbil med samme kurve som min turbo bmw vil ha toppeffekt på 5400rpm, men i det tilfellet vil det være gunstig å dra den hvertfall til 7000rpm og dette er 1600rpm over toppeffekten :wink:

E36Cab1: Stemmer det. Jeg tror de fleste er enig, bare tenker forskjellig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare i mange tilfeller enklere å se på momentkurven.

Mente du effektkurven eller er du bare rar? :lol:

Og å holde bilen rundt toppeffekt i hvert gir er heller ikke 100% riktig, ingen regel uten unntak. En sugemotorbil med samme kurve som min turbo bmw vil ha toppeffekt på 5400rpm, men i det tilfellet vil det være gunstig å dra den hvertfall til 7000rpm og dette er 1600rpm over toppeffekten

Poenget er jo å få høyest mulig snitteffekt, og det kan godt være 1600rpm over, siden man da kommer bedre ut i neste gir. Det blir "så nærme toppeffekt som mulig" når man ser det over flere gir. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare i mange tilfeller enklere å se på momentkurven.

Mente du effektkurven eller er du bare rar? :lol:

Og å holde bilen rundt toppeffekt i hvert gir er heller ikke 100% riktig, ingen regel uten unntak. En sugemotorbil med samme kurve som min turbo bmw vil ha toppeffekt på 5400rpm, men i det tilfellet vil det være gunstig å dra den hvertfall til 7000rpm og dette er 1600rpm over toppeffekten

Poenget er jo å få høyest mulig snitteffekt, og det kan godt være 1600rpm over, siden man da kommer bedre ut i neste gir. Det blir "så nærme toppeffekt som mulig" når man ser det over flere gir. :wink:

Jeg er bare rar.

Vi kan også si at høyest mulig gjennomsnittlig moment på hjulene vil gi best aks. Blir akkurat det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Men det blir jo veldig tungvindt å si det slik.

Det riktige svaret på hva trådstarter spurte om kom allerede på side 1, men så kom det noen fra diesel, turbo og moment-klubben og begynte lage bråk.. :lol:

Men om du mener at hk/effekt FLYTTER bilen, så er vi totalt uenige på det punktet.

Siden momentkurven faktisk bestemmer akselerasjonskreftene i samme gir, så vil det alltid være min, og fleres, mening at momentet flytter bilen.

Og siden newtons lov om akselerasjon sier at N altså kraft, og ikke arbeid over tid, kreves for å akselere et objekt så forholder jeg meg til det.

Vi er enige om hva som kreves for å akselerere en bil, og det er mest mulig gjennomsnittseffekt(og dermed mest mulig gjennomsnittsNm på hjul, siden disse er uadskillelige) og det er dermed Nm på hjul som akselerer en bil.

Om en bil hadde bare et gir, så ville man kunne følge momentkurven for å finne akselerasjonskreftene på de respektive turtall :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...