Hyggmaister Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Hvem slapp ut momentkara igjen? Jeg kjører mot hvilken som helst annen med lik bil meg (318), så kan jeg presse den over effekttoppen og du (som kjører mot meg) rett over momentoppen. Maks effekt/moment er ved 85 kW (114 hk) @ 5500 165 N·m (122 ft·lbf) @ 4250 Mao: Jeg drar til 6000, "du" til 4750...Lurer på hva som går fortest!?!?!?
hillmar Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Effekt er jo enkelt å greit forklart hvor mye kraft (nm) en motor klarer å utvikle over en gitt tid. 400 nm ved 2000 omdreininger vil dermed bety en betydelig lavere kraftlevering fra motoren enn 400 nm ved 3000 omdreininger. Min bil har flat momentkurve fra ca 1500 til ca 3200 omdreininger, men akselererer uten tvil mye bedre på 3200+ enn den gjør på lavere turtall fordi momentet motoren utvikler blir levert mange flere ganger pr tidsenhet. Derfor vil enhver motor alltid levere mest kraft og dermed skape best akselerasjon der hvor effekten er størst. Det mest korrekte og mest forklarane innlegget i tråden til no trur eg! Trur enkelte bør lese dette nåken ganga Jeg ser tankegangen, men kan du gi meg en forklaring på spørsmålet mitt i den forgje posten min?
hillmar Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Hvem slapp ut momentkara igjen? Jeg kjører mot hvilken som helst annen med lik bil meg (318), så kan jeg presse den over effekttoppen og du (som kjører mot meg) rett over momentoppen. Maks effekt/moment er ved 85 kW (114 hk) @ 5500 165 N·m (122 ft·lbf) @ 4250 Mao: Jeg drar til 6000, "du" til 4750...Lurer på hva som går fortest!?!?!? Er vel litt dumt å være så bråkjekk når du ikke har lest igjennom hele tråden... Vi snakker ikke om hvilken turtall som er optimalt å gire på(i ditt tilfelle er det sannsynligvis turtallsperra og ikke effektoppen btw.) Men på hvilket turtall i et bestemt gir bilen akselrerer kraftigest...
Galro Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Ifølge denne siden er domenet "churchoftorque.com" ledig. Er det noe å tenke på?
Turbo-Tommy Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Ifølge denne siden er domenet "churchoftorque.com" ledig. Er det noe å tenke på? Ifølge samme side, så er "chapelofpower.com"ledig. Kanskje noe å vurdere?
gregus Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Effekt er jo enkelt å greit forklart hvor mye kraft (nm) en motor klarer å utvikle over en gitt tid. 400 nm ved 2000 omdreininger vil dermed bety en betydelig lavere kraftlevering fra motoren enn 400 nm ved 3000 omdreininger. Min bil har flat momentkurve fra ca 1500 til ca 3200 omdreininger, men akselererer uten tvil mye bedre på 3200+ enn den gjør på lavere turtall fordi momentet motoren utvikler blir levert mange flere ganger pr tidsenhet. Derfor vil enhver motor alltid levere mest kraft og dermed skape best akselerasjon der hvor effekten er størst. CrZyWiz: det er akkurat har jeg ikke her helt 100% sikker på det jeg selv sier. Jeg skjønner at motoren vil levere mer effekt ved 3000o/min enn ved 2000o/min. Men vil den ikke også trenge mer effekt fordi hjulene roterer flere ganger på samme tid? Da havner man over på diskusjon om utveksling, luftmotstand osv. Motoren vil, uansett utveksling, måtte produsere mer kraft for å øke hastigheten fra 80-100 enn fra 40-60, pga faktorer som luftmotstand osv. Derfor akselererer så og si alle biler bedre i lave gir enn høye forutsatt at de har tilstrekkelig feste i alle gir.
S.Arnesen Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Ifølge denne siden er domenet "churchoftorque.com" ledig. Er det noe å tenke på? Ifølge samme side, så er "chapelofpower.com"ledig. Kanskje noe å vurdere? Spøken er kanskje ikke like morsom når man bruker den på ham som nettopp tok den på deg
hillmar Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Det er unødvendig å dra inn sånne useriøse poster... Jeg synes dette er en relativt seriøs diskusjon, og JEG har iallefall lært mye!
Turbo-Tommy Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Ifølge denne siden er domenet "churchoftorque.com" ledig. Er det noe å tenke på? Ifølge samme side, så er "chapelofpower.com"ledig. Kanskje noe å vurdere? Spøken er kanskje ikke like morsom når man bruker den på ham som nettopp tok den på deg Det var ingen spøk. Poenget var at det er helt bak mål å dra inn sånne kommentarer som ikke har noe med saken å gjøre i det hele tatt.
Galro Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Det er unødvendig å dra inn sånne useriøse poster... Jeg synes dette er en relativt seriøs diskusjon, og JEG har iallefall lært mye! Nå har vi allerede hatt diskusjonen over 18 sider (pluss hundrevis før disse igjen), så tatt det i betrakning kan det umulig gjøre noe å få avbrek fra poster som gang på gang forteller hvor dum motparten - jeg gjorde det i hvert fall med et lite glimp i øyet.
JE34 Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Effekt er jo enkelt å greit forklart hvor mye kraft (nm) en motor klarer å utvikle over en gitt tid. 400 nm ved 2000 omdreininger vil dermed bety en betydelig lavere kraftlevering fra motoren enn 400 nm ved 3000 omdreininger. Min bil har flat momentkurve fra ca 1500 til ca 3200 omdreininger, men akselererer uten tvil mye bedre på 3200+ enn den gjør på lavere turtall fordi momentet motoren utvikler blir levert mange flere ganger pr tidsenhet. Derfor vil enhver motor alltid levere mest kraft og dermed skape best akselerasjon der hvor effekten er størst. Det mest korrekte og mest forklarane innlegget i tråden til no trur eg! Trur enkelte bør lese dette nåken ganga Jeg ser tankegangen, men kan du gi meg en forklaring på spørsmålet mitt i den forgje posten min? Veit ikkje om eg skjønnar heilt spørsmålet, men forutsatt at farten er den samme i f.eks 3.gir @3000rpm og 2.gir @4000rpm vil jo hjula ha samme rotasjonshastigheit og forutsetningane med luftmotstand rullemotstand osv være likt. Då vil det med ein motor med normal karakteristikk vere lurt å halde 2.giret litt til for best aks.
hillmar Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Det er unødvendig å dra inn sånne useriøse poster... Jeg synes dette er en relativt seriøs diskusjon, og JEG har iallefall lært mye! Nå har vi allerede hatt diskusjonen over 18 sider (pluss hundrevis før disse igjen), så tatt det i betrakning kan det umulig gjøre noe å få avbrek fra poster som gang på gang forteller hvor dum motparten - jeg gjorde det i hvert fall med et lite glimp i øyet. Jada, skjønte at du ikke var dønn seriøs Tok meg heller ikke nær av det da jeg ikke er på værken torqe eller power siden, jeg er på "intresert og vil forstå siden" Og synes faktisk at vi har klart å holde oss greit unna "Du er dum, jeg har rett" poster på de siste sidene iallefall... Hvis noen har oppfattet mine poster sånn så er ikke det meningen. Jeg prøver bare å stille spørsmål ved påstander jeg ikke forstår.
Gunnar Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Nå er det sånn at det er mange interessante synspunkter her, og jeg opplever at de eneste som kommer med drittpreik og skittkasting er de som ikke ser ut for å kunne å dokumentere meningene sine vitenskapelig. De dere kaster dritt mot er de eneste som faktisk klarer å forklare hvorfor de mener det de mener. La heller være å kommentere enn å komme med oppgulp. Dette er et interessant tema. Men en ting Turbo-Tommy, hvorfor er dagens biler giret som de er dersom effekt ikke betyr noe? De er jo ikke giret for å holde momenttoppen - heller ikke automatgirede biler...
hillmar Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Effekt er jo enkelt å greit forklart hvor mye kraft (nm) en motor klarer å utvikle over en gitt tid. 400 nm ved 2000 omdreininger vil dermed bety en betydelig lavere kraftlevering fra motoren enn 400 nm ved 3000 omdreininger. Min bil har flat momentkurve fra ca 1500 til ca 3200 omdreininger, men akselererer uten tvil mye bedre på 3200+ enn den gjør på lavere turtall fordi momentet motoren utvikler blir levert mange flere ganger pr tidsenhet. Derfor vil enhver motor alltid levere mest kraft og dermed skape best akselerasjon der hvor effekten er størst. Det mest korrekte og mest forklarane innlegget i tråden til no trur eg! Trur enkelte bør lese dette nåken ganga Jeg ser tankegangen, men kan du gi meg en forklaring på spørsmålet mitt i den forgje posten min? Veit ikkje om eg skjønnar heilt spørsmålet, men forutsatt at farten er den samme i f.eks 3.gir @3000rpm og 2.gir @4000rpm vil jo hjula ha samme rotasjonshastigheit og forutsetningane med luftmotstand rullemotstand osv være likt. Då vil det med ein motor med normal karakteristikk vere lurt å halde 2.giret litt til for best aks. Ja det benekter jeg ikke. Men for å komme fram til noe fornuftig her må vi holde oss til et gir så vi slipper girutveksling-variabelen og kunn tar for oss motoren... I samme gir vil en omdreining av hjulet kreve like mange omdreininger av motoren uansett turtall... Derfor skjønner jeg ikke hvordan mer turtall kan øke akselrasjonen når momentet er likt. Forklar meg gjerne!
hillmar Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Nå er det sånn at det er mange interessante synspunkter her, og jeg opplever at de eneste som kommer med drittpreik og skittkasting er de som ikke ser ut for å kunne å dokumentere meningene sine vitenskapelig. De dere kaster dritt mot er de eneste som faktisk klarer å forklare hvorfor de mener det de mener. La heller være å kommentere enn å komme med oppgulp. Dette er et interessant tema. +1!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå