Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker du på den pyrotekniske strammeren? Den sylinderen...

Den løser ut når du krasjer for å låse og stramme beltet. De har vel funnet ut at dette ikke er helt heldig, så på nyere biler er disse laget så de strammer beltet og "slipper det litt opp" for at kroppen ikke skal bli utsatt for en alt for brå stopp...

Skrevet

Takk for svar av varienrende kvalitet.

Jeg trodde kanskje dette hadde noe med inpresset på felgen å gjøre eller noe,

jeg tenkte ikke på at det lå i navnet at den strammet beltet ved kollisjon.

:roll:

Så hovedsakelig er det en låsemekanisme for å låse beltet?

Ser ikke ut som at den strammer opp selve beltet? Vel, det ligger jo i navnet,

så da gjør den vel det uansett? Grunnen til dette er at det er utrolig greit

hvis jeg forsto det riktig?

Skrevet

Ikke for å låse beltet nei, men får å stramme dette slik at kroppen blir kastet minst mulig fremover før den fanges opp av beltet. Mener den strammer det ved å dra låsedelen til beltet til seg. Som det alt har blitt nevnt er disse konstruert slik på nyere biler at de også gir litt etter igjen for å hjelpe til bremse kroppen mykest mulig.

Forøvrig er det også en god vane å alltid stramme beltet litt etter man har tatt det på, spesielt hvis man har mye klær på.

Skrevet
Ikke for å låse beltet nei, men får å stramme dette slik at kroppen blir kastet minst mulig fremover før den fanges opp av beltet. Mener den strammer det ved å dra låsedelen til beltet til seg. Som det alt har blitt nevnt er disse konstruert slik på nyere biler at de også gir litt etter igjen for å hjelpe til bremse kroppen mykest mulig.

Forøvrig er det også en god vane å alltid stramme beltet litt etter man har tatt det på, spesielt hvis man har mye klær på.

Det vil jo også låse belte siden belte låser når du rykker i det...

Og ja det er "låsedelen" som blir dratt ned. Den sitter i en vaier som er festa i et stempel i den sylinderen. Når du krasjer utløses det en liten eksplosjon i sylinderen som trykker stempelet forover, og vaieren/"låsemekanismen" følger etter...

Skrevet

Det vil jo også låse belte siden belte låser når du rykker i det...

Og ja det er "låsedelen" som blir dratt ned. Den sitter i en vaier som er festa i et stempel i den sylinderen. Når du krasjer utløses det en liten eksplosjon i sylinderen som trykker stempelet forover, og vaieren/"låsemekanismen" følger etter...

Slik jeg mente å ha hørt at det virker ja. Skrev det om låsingen siden det jo fortsatt er den gode gamle låsemekanismen som gjør dette, selv om strammingen fremprovoserer en låsing, så jeg prøvde bare å skille det gamle fra det nye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...