Gå til innhold

Hvem tjener mest penger???

Share

Anbefalte innlegg

Hvem tjener mest penger av Bilmekanikere og Lakkerere??

Har søkt begge deler og har fått vite at jeg har stor mulighet på og komme inn på begge linjene. 8) men vet ikke hvilken linje jeg skal velge... kan noen komme med noen tips til hvilken linje som er best... kan sånn passe om motor og elsker å skru, men elsker også å lakke :lol: hvilken linje skal jeg velge hvis jeg skal tjene mest penger??? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke tenk penger, tenkt godt igjennom hva som passer for deg. Som a-dekk as er også er inne på.

Lønna varier jo alt ettersom hvor du jobber, men gjennomsnittslønna kan jo gi en pekepinn. Velger du det faget du har mest interesse for vil du sikkert tjene mer der uansett, pga større trivsel og effektivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt det du liker best, og det du kan se for deg og jobbe med i noen år, trenger ikke være lakkerer resten av livet, men i noen år ;) Er selv lakkerer, og har litt bedre betalt enn mekanikerne MEN nå er dette avhengi av hvor i landet, og hvordan bedriften har det mtp bonus, timelønn, bonus for effektivitet osv.

Men husk nå bare på, vær flink med værneutstyr uansett retning, utrolig fort gjort å bli skada får livet om man slurver innen får bil bransjen ;)

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje smartest å begynne på Bilskade lakk og karroseri som det heter. Da kan du jo vente til våren med å velge om du skal søke lærlingekontrakt på karrosseri eller lakkavdeling. På karosseri er det jo mye bytte av fangere, dører, karrosseribytter og liknende som inneholder en del skruing. Samtidig har du jo lakkavdelinga rett ved siden av, og tror ikke det er så veldig vanskelig å spørre bedriften om du kan få prøve deg som lakkerer, for du har jo kompetansen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkerer:

Gjennomsnittslønnen for overflatebehandlere og lakkerere er ca. 24 293 kroner i måneden, men da er ikke overtidstillegg medregent.

Gjennomsnittslønn i 2006 er i følge SSB 302 000 kroner.

Bilmekaniker, lette kjøretøy.

Lønnsnivået i bilbransjen varierer, men gjennomsnittlig månedsfortjeneste er ca. 25 306 kroner eller ca. 303.000 kroner pr år.

Overtidsgodtgjørelse er ikke medregnet.

Kilde: Jobbfeber.

Nå fikk du svar statistik sett. Men dette kommer jo helt ann på din situasjon. Har en familievenn som driver lakkeringsverksted, han gjør flere millioner i året. Du kan ikke velge jobb ut i fra hvem som tjener best. Du tjener det du kommer til å tjene! Velg ut i fra hva du liker, så kommer pengene av seg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som bilmekaniker, og hadde ca 388 000,- brutto ifjor. (Da jeg gikk jeg sykemeldt ifra 1 januar til 1 mai pga kne operasjon! Og gikk med lønn fra NAV). Så egentlig tjener jeg 400k blank omtrent.

Kompis er oppretter og lakkerer, han tjener noen par kroner mindre enn meg i timen.

Det er lettere å tjene mye mer på engang svart som lakkerer osv, men husk du MÅ ha tålmodighet skal du jobbe med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger er det vel ikke i noen av linjene. Jeg anbefaler deg å velge det du tror du kommer til å trives best med. Men er helt klart større muligheter for å tjene godt på kveldsarbeid som lakkerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange fornuftige svar og meninger... dette hjelper forferdelig mye... og når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg skal gå som mekaniker 8) trenger masse kunnskap på motor når jeg skal begynne på e30 turbo prosjektet som jeg skal ha :twisted: har en kompis som skal gå lakk. så han kan få lakke bilen mens jeg skrur som fan :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...