Astri Skrevet Juni 12, 2009 Skrevet Juni 12, 2009 Hei Detta blir første gang eg gjør det men eg vil nå gjøre et forsøk alikevel da eg ikkje har så mange andre muligheter. hehe Har dere noen gode tips til ka eg skla begynne å demontere først og i hvilken rekkefølge eg bør gjøre ting? Vurderer forresten å skru av frontplata mi bare for å litt enklere...
S.Arnesen Skrevet Juni 12, 2009 Skrevet Juni 12, 2009 Skru av frontplata er ikke dumt det, mer plass er aldri noe negativt Eneste tipset jeg har til deg er vel egentlig det å merke ledninger og slikt. Så slipper du å lure når du skal montere igjen...
Haug530D Skrevet Juni 12, 2009 Skrevet Juni 12, 2009 Ja det beste er vel å skru av frontplata å løsne motor å gir for så å bare heise hele greia ut.
Astri Skrevet Juni 12, 2009 Forfatter Skrevet Juni 12, 2009 Takker, men det e jo i det elektriske eg kommer til å slite mest da...
S.Arnesen Skrevet Juni 12, 2009 Skrevet Juni 12, 2009 Takker, men det e jo i det elektriske eg kommer til å slite mest da... Derfor så er det bedre å være føre var og markere alt skal du sette i lik motor som orginalt?
AlXz Skrevet Juni 12, 2009 Skrevet Juni 12, 2009 Varierer vel mye hvordan folk gjør dette. Jeg har gjort dette nesten bare på e36. Også en e34. Har demontert front først. (panser også på e34). Så er det egentlig bare å løsne forskjellige ting. Løsne motorledningsnettet fra bil ledningsnettet. La det henge igjen på motoren. (Løsne ledning til sikringsboksen, løsne den runde skrukontakten som forbinder motor nettet med bil nettet. Så løsne fra den "B+" kontakta (den "pluss" boksen). Så kan du løsne de tre rele-sokklene og hjernen og henge det med motoren. Skru av eksosanlegget. (Evt grenrør/eksosmanifold.., litt større sjanse for at bolter ikke knekker om du tar med disse. Bolter pleier knekke mellom manifold og eksos...) Løsne bensinslanger, mellomaksel (skru løs fra hardyskive, eller løsne hardyskive fra girkassa. Løsne også leddet lenger bak), servopumpe eller slanger, skru ut slavesylinder (clutchpumpe fra girkassa), så slipper du å å lufte når den skal inn igjen. (NB! Ikke clutch mens den er løs ) Løsne muttere på motorfester. Enten under eller over. (Kan hjelpe å løsne motorarmene fra blokka også etter at motor er løftet litt, for å få bedre plass rundt). Løsne girkasse oppheng (sett en jekk under kassa), lambda ledning (eksos), fjern radiator og løsne kjøleslanger bak motor. (Litt forsiktig med disse, da rørene lett kan knekke, eller det fort blir lekk i o-ringene inn til varmeapp.) Gassvaier må også løsnes. Og kullfilter mener jeg. Det jeg kommer på i farta Men bare å spørre.., så får du nok svar her på forumet
Astri Skrevet Juni 12, 2009 Forfatter Skrevet Juni 12, 2009 Takk for et kjemåe utfyllende svar! Akkuratt noe slik eg håptë på. Og om noen kommer på noe mer så hjelper alt. Må ta det enkleste foreløbig da eg må ligge ute i grusen i gården min uten jekk og kun med et pipesett som verktøy da resten ligger der eg bodde før...
Deep Dish Skrevet Juni 12, 2009 Skrevet Juni 12, 2009 Husk å koble av batteriet først før du gjør noe...
tomerikk Skrevet Juni 13, 2009 Skrevet Juni 13, 2009 Husk å koble av batteriet først før du gjør noe... 1+ Ta deg god tid, merk kabler og ta bilder av alt du ikke er sikker på du vil huske hvordan det er montert. Det blir aldri for mange bilder
conan Skrevet Juni 13, 2009 Skrevet Juni 13, 2009 Null jekk og kun et pipesett,hmmm da er jeg redd du kommer til og slite endel.
Superbeetle Skrevet Juni 13, 2009 Skrevet Juni 13, 2009 Er det ingen hjelpsomme bimmersmedlemmer på karmøy med tilgang til litt utstyr da? Om du har ny motor klar, så bytter de den iløpet av en dag
AlXz Skrevet Juni 13, 2009 Skrevet Juni 13, 2009 Bør også løsne ligg på giroverføringa, slik at girstanga lettere kan dyttes ned under gulvet. Må ha litt vinkel på motor med kasse for å få den greiest ut. Et par jekkestropper bør du ha, om ikke flere. Ene fester du i fremkant av motor, rett over termostathuset der, i den "kroken". Den andre kan du dra under girkassa, slik at den ligger i kanten til girkasse/bunnpanne og holder seg der. (stram den). Da er det greiere å justere litt vinkel. Ha den slakk bak til å begynne med, og løft opp mest foran. (Så ha jekk under girkassa som du kan justere litt med). Husker ikke hvordan dette var med e34'n iforhold til e36.., for jeg fikk en kammerat til å komme med traktoren og løfte ut på e34'n her.., gikk ganske lett. Bunnpanna ligger vel med "skåla" foran traversen, som gjør den lettere å plukke ut enn e36 bl.a. Men bør nok ha en elefant og en jekk. Evt en traktor.., brukte ingen jekk jeg da
Gunnar Skrevet Juni 14, 2009 Skrevet Juni 14, 2009 Å ta ut motoren er i utgangspunktet en "grei" skrujobb med riktig utstyr tilgjengelig, men det som er kjedelig er at det er trøbbel underveis som kan ødelegge veldig. Bolter på eksos/manifold som knekker, ting som ikke passer sammen, osv. For å si det sånn, jeg hadde ikke anbefalt noen av jentene jeg kjenner å bytte motor (selv ikke om de hadde tilgang på et verksted med alt utstyr), men det virker jo som du er litt mer nevenyttig enn de fleste andre. Det du uansett vil trenge ekstra er noe å løfte ut motor med på den ene eller andre måten. Når det gjelder fremgangsmåten så er det greit å ha bort frontplata, men det skal gå uten. Da er det en fordel å ha justerbart oppheng slik at du kan endre tilt på motoren underveis i løftet. Det er ikke allverdens jobb å fjerne frontplata, og ingen "skumle" ting å røre, så gjør heller det. En mulighet er også å løsne hele traversen foran, og løfte fronten på bilen opp i stedet for å løfte motoren ut. Da har du hele motoren stående på fremhjulene foran deg. Håper det finnes et barmhjertig bimmers-medlem et sted i nærheten av deg som kan hjelpe til. Om det ikke er noen som har gjort motorbytte før, så trenger du flere hender underveis. Lykke til Astri!
NiFtY Skrevet Juni 14, 2009 Skrevet Juni 14, 2009 Ta med deg ett digitalkamera. Ta _mye_ bilder etterhvert som du demonterer. Da kan du enkelt gå tilbake og se om du lurer på plassering av noe
Astri Skrevet Juni 14, 2009 Forfatter Skrevet Juni 14, 2009 Er det ingen hjelpsomme bimmersmedlemmer på karmøy med tilgang til litt utstyr da? Om du har ny motor klar, så bytter de den iløpet av en dag Ja om det er noen som føler for å bytte bort et par timer+ i noen øl og olje så blir eg aldeles ikkje lei meg. Bare til å komme! Eg skal prøve å få henta resten av verktøyet mitt til uka, og motorløfter har eg allerede skaffa meg. Takker for alle kjempe gode tips og råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå