Kaat Skrevet Juni 16, 2009 Skrevet Juni 16, 2009 Hei alle dere der ute... Jeg har en bmw e46 318i som jeg har fått noen rare lyder i. For det første når jeg ligger i kanskje 50 km/t i 3 giret og pumper på gassen. Da er det akkurat som om det kommer dunkelyder under bilen.. Høres ut som det er slakk i bakstellet eller noe sånn. Også har jeg noen knirkelyder bakfra når jeg kjører i humper. Spørsmålet mitt er da, hva kan dette være? Bilen står nå på bukk men jeg har prøvd å gått over alle foringen uten å finne noen som ser dårlig ut. Er ingen mekaniker så kan godt hende jeg ikke "ser" det uansett. Men er det noen som har en aning eller har vært borti dette selv? Kanskje noen har en tegning som viser hva det kan være også? Håper på hjelp fra noen som vet noe.. Mvh Kim
Tor e46 Skrevet Juni 16, 2009 Skrevet Juni 16, 2009 Har det samme på min bil, har sjekket den for subframe disaster å det var det ikke. Er også andre her på forumet med e46 som har samme problemet. har selv en klakk fra girkassa og en dunkelyd som kommer bakfra et sted.. har nylig hatt bilen på verksted de mente alle foringene var fine. Men for en tid tilbake var jeg hos Bmw for en rask sjekk på bilen, da sa mekanikeren der at foringen bak på diffen var dårlig det hadde i mine øyne vært en veldig forklarende årsak på problemet! Skal ned til det verkstedet jeg bruker i morgen for å sjekke litt mer da dette er noe jeg skal ha i orden! Mvh Torstein.
Joe Skrevet Juni 16, 2009 Skrevet Juni 16, 2009 går lyden vekk når det er kaldt ute ? har samme på min, men lyden er kun hvis det er varmt ute, dvs. over 10 grader.
Kaat Skrevet Juni 17, 2009 Forfatter Skrevet Juni 17, 2009 Skjønner at det er flere som har samme problemet altså.. Men hva er subframe disaster? Tor e46 kan du skrive om det er det som er problemet når du har sjekket i morgen? Tror ikke problemet forsvinner når det er kaldt nei.. har ikke tenkt over det egentlig..
Tor e46 Skrevet Juni 17, 2009 Skrevet Juni 17, 2009 Subframe disaster er at noen fester som sitter på traversen revner fra karroseriet, ta med bilen din til nærmeste Bmw forhandler de vet veldig godt hva det er..!
Kaat Skrevet Juni 17, 2009 Forfatter Skrevet Juni 17, 2009 Aha.. sier du det ja.. dette må jeg sjekke.. Ingen som har bilde over hvor disse ligger... er 2 timer til nærmeste bmw forhandler fra der jeg bor:(
CrZyWiz Skrevet Juni 17, 2009 Skrevet Juni 17, 2009 Sjekk foringen på baksiden av diff, ofte denne som lager disse lydene ved slitasje. Ett vanlig verksted som ikke er obs på denne vil skjeldent finne feilen. Ang. subframe disaster(Sprekk rundt innfestning til travers) er det VELDIG skjeldent at det forekommer på de motorsvake modellene, så tror du kan sjekke ut foringene først.
Lars89 Skrevet Juni 17, 2009 Skrevet Juni 17, 2009 Vil nok bare se mer og mer av "subframe disaster" på motorsvake E46 (318/320) ettersom E46 blir vanlig ungdomsbil med tilhørende hard kjøring og manglende vedlikehold... Men å hyle ut om det hver gang det nevnes ulyd i E46 blir litt drøyt.
aloebiz.net Skrevet Juni 17, 2009 Skrevet Juni 17, 2009 Sjekk foringene til stab stag. De kan knirke og kneppe. Spesielt i lave hastigheter og når det ene hjulet fjærer og ikke det andre.
Tor e46 Skrevet Juni 17, 2009 Skrevet Juni 17, 2009 Da har jeg fått sjekket litt grundigere, hadde bilen inne på verksted en liten tur i dag. Sjekket over alle foringer grundig og kom fram til at det var foringen bak på diffen som antageligvis er synderen! Var ikke lett å se at det var den, han ene mekanikeren måtte sitte i bilen med motoren i gang å "slippe" clutch mens "vi" andre sto under å lytta å kikka. Dette og at det var en liten sprekk i foringen gjorde at vi ble ganske sikkre på at det var den. Kommer da ikke til å bytte den før etter sommeren da jeg akkurat har hatt bilen inne til service og reperasjon for over 12000,- også vil jeg kjøpe effanlegg først! Er det noen som skifter den før meg må dere fortelle hvordan det ble, om det faktisk er den som er "synderen"
Kaat Skrevet Juni 18, 2009 Forfatter Skrevet Juni 18, 2009 Mange gode innlegg her. Skal selv sjekke alle foringene i dag, men som sagt er ikke bestandig lett å finne "synderen"! Gjor selv dette som Tor e46 sier men fant bare ut at foringen bevegde seg litt, men ikke mye.. og det skal vel være litt bevegelse i denne?
Kaat Skrevet Juni 18, 2009 Forfatter Skrevet Juni 18, 2009 Nå har jeg logge under bilen i mange timer for å undersøke foringer og div. Har kommet fram til at de fleste foringene bak kjennes og ser rimelig bra ut. Trodde først dette om foringen bak diffen også men fant etter hvert ut med litt nærmere undersøkelse at denne foringen hadde mange sprekker og knirket når jeg brøyt litt på den. Kan det rett å slett være denne foringen som har skyld i alt dette? både lydene og bankingen når jeg girer? Og hvordan er det å skifte denne, må hele traversen ned?
Tor e46 Skrevet Juni 18, 2009 Skrevet Juni 18, 2009 Såvidt jeg har forstått må du av med lokket på diffen så må du presse ut foringen fra karroseriet det var ivertfall det de sa på verkstedet. Men som du ser sitter den med en stor bolt på diffen også er den pressa i karroseriet kan være du klarer å få den av uten å måtte skru av lokket, grunnen til at de må det på verksted tror jeg er fordi dem bruker hydraulisk presse men hvis du har en god gammeldags "skrutvinge-presse" så er det en mulighet for at du kan gjøre det selv uten alt for mye styr, må nok regne med litt tid på det
Kaat Skrevet Juni 18, 2009 Forfatter Skrevet Juni 18, 2009 Hmmm skjønner... kanskje jeg skal prøve meg på dette.. har du likens lyd når du rygger også? For det har jeg... Hater foringer.. er alt for mye arbeid å bytte disse:P hehe... Skal prøve å få lånt meg en slik presse...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå