plugg69 Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 noen som er god på kule veier i norge? er rått å kjøre på skikkelig bratte veier=)
Fredrik Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 Grunnen til at vi vurderer å velge denne veien er at det blir mer enn nok motorvei senere å bli lei av, men vi får nå se. I utgangspunktet synes jeg ikke landeveiene i Danmark er veldig morsomme å kjøre på; Ofte er slake og rette veier kun avbrutt av enkelte landsbyer (hvorav alle faktisk har ett eller flere bakerier i seg) eller fergestrekninger, noe som ikke innbyr til svært aktiv kjøring. 181 nedover er godt eksempel på slikt. I praksis blir det like "kjedelig" som motorveien, uten den effektiviten som følger med der. Derfor vil jeg heller anbefale å bli ferdig med Danmark så fort som mulig, når dere likevel kun er der for gjennomfart. Dessverre er det få andre steder på veien til Amsterdam som har veldig morsomme veier. Topografien i Danmark er mye mer variert enn nordmenn flest er klar over... og når danskene selv har ferie velger de ofte østkysten av Jylland, øyhavet syd for Fyn/Langeland eller det nordlige Sjælland. Den store sletten midt på Jylland kalles heden (tilsvarende Hedmark i Norge) og er rimelig kjedelig med store gårder og lite variert natur. Vestkysten av Jylland er i danske øyne heller ikke spesielt attraktiv iom. at det ofte blåser mye der samt at byene er lite spennnede. Det går et værskille mellom øst og vestjylland og det medfører at temperaturen (både vand og luft) er vesentlig høyere på østkysten og det blåser også mye mindre der. Danmarks fineste strand ligger også på østkysten... ved Grenå... 20-30 minutter med bil fra bl.a Koed som ligger i den lille byen Kolind. Naturen rundt Århus og videre sydover minner mye om det sydøstlige England... temmelig frodig med små heier og bakker. Disse kalles isfrontsbjerge og er skapt ved at forskjellige isbreer dyttet jorden foran seg og skapte et relativt kupert terreng. Det er dette området som er Danmark for meg og jeg mener derfor at det er litt trist at de fleste norske turistene kjører fort forbi på motorveien (som alt vesentlig ligger på heden). Tilsvarende er det også med det nordlige Tyskland (for mange dessverre også hele Tyskland). Tyskland er faktisk et utrolig flott land og et poeng er at Tyskland er Europas grønneste land med mer skogareal enn f.eks Frankrike og Italia. Myter er til for å avsløres og derfor er det ikke bortkastet å generelt bruke mer tid på Danmark og Tyskland når man først har tid til det. Naturen rett syd for Århus er noe helt annet enn på vestkysten av Jylland.
Galro Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 noen som er god på kule veier i norge? er rått å kjøre på skikkelig bratte veier=) Tja ... Nordsjøveien gjennom Jøssingfjord. Gamle Strynefjellsvei. Tronåsen. Snøveien mellom Aurland og Lærdal. Stalheimskleiva. Selvsagt Trollstigen. Dalsnibba (kun blindvei). De jeg kommer på i farten av de mer kjente veien. Dessuten har jeg kjørt på en del mindre veier som har vist seg å være fantastiske, uten at jeg har noe navn på dem å dele videre.
plugg69 Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 det er jo tilnærma perfekt med utgangspunkt i vang i valdres, rett ved tyinkrysset..
Farrukh M Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 studerer i danmark ,kjører dit hver uke, og ligger mellom 160 og 245(bilen klarer ikke mer)
Fredrik Skrevet Juni 21, 2009 Skrevet Juni 21, 2009 studerer i danmark ,kjører dit hver uke, og ligger mellom 160 og 245(bilen klarer ikke mer) Det er dessverre folk som som deg som gir BMW og BMW eiere en temmelig dårlig anseelse i Danmark. Så dårlig er denne anseelsen blandt folk flest at det til og med er vanskelig å få solgt en 100% original BMW til forhandlere... de får ikke solgt bilen videre til en fornuftig sum penger...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå