Gå til innhold

Bytte av stab.stag bak på E39. Hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Driver og skal bytte ett stabstag bak på E39, men finner ikke ut hvordan jeg skal få det ut. Er det torx som sitter i bolten? Eventuelt hvilken størrelse, har prøvd alle jeg har, men ingen passer.

Regner nesten med at torxen holder igjen bolten mens man løsner mutteren?

Den øvre mutteren burde gå fint å bytte med riktig verktøy, men den nedre sitter jo bak drivakslingen. Hvordan løsner man denne på en enkel måte?

qeotd2vx7yqj5fthgdrv.gif

Nr. 6 på bilde.

Takk!

Skrevet

du må sette en fastnøkkel mella det stabstaget og leddet. trur det va 17 nøkkel vist jeg ikke husker helt feil så kan du skru av bolten.

Skrevet

Hiver meg på denne jeg.

Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan lenkestaget som er festet i bærearmen skal løsnes! Må man ha spesialverktøy eller hva? Det er riktignok en 16 mm mutter på baksiden (inn mot drivakselen), og den skal holdes av en 16 mm nøkkel. Men det er overhodet ikke plass til å skru løs noesomhelst. Man får ikke en pipe inn der. Det er ikke plass til nøkkel. Så hva gjør man?? Noen som vet?

• 2 months later...
  • 3 years later...
Skrevet

Jeg byttet disse når jeg kjøpte bilen min for ca 3 år siden,jeg brukte kun fastnøkler.

Var litt trangt og knotete men det gikk.

Skrevet

Du bruker kun fastnøkler og det er som sagt en mutter mellom kule leddet og staget, bakom gummien.

Skrevet

Fastnøkler som gjelder her ja, Har en 17 og en 16 nøkkel som er slipt ned i tjukkelse som er greie å ha når en går løst på slike ledd. Tror hele jobben var gjort på 20min, så det er grei skuring =P

Skrevet

Stab stag er min værste fiende på understellet.. Har lyktes best med muttertrekker der det er mulig, om den nekter så er det stort sett bare å finne fram "kutter'n" (Mulig jeg bare er ekstremt uheldig med mine erfaringer ifb. stab. stag)... Er stort sett Torx skruer ( laget av kjeks).. Mulig du lykkes ved hjelp av låsetang/rørtang mellom stag og spindel for å holde igjen kuleleddet mens du skrur av mutter'n.

Skrevet
Fastnøkler som gjelder her ja, Har en 17 og en 16 nøkkel som er slipt ned i tjukkelse som er greie å ha når en går løst på slike ledd. Tror hele jobben var gjort på 20min, så det er grei skuring =P

Ja dette er easy peasy, byttet selv på rundt 20 min, jekket ikke bilen opp engang og den er senket :)

Skrevet

Ja dette er easy peasy, byttet selv på rundt 20 min, jekket ikke bilen opp engang og den er senket :)

Enig, dette er noe av det enkleste man kan bytte av understellsdeler på en E39. Man bruker 16mm fastnøkkel på innsiden og "låser fast" mot bærarmen eller et annet naturlig sted. Etter det er det bare å løsne den ytre mutteren med latmannsarm. Er man usikker på patenten så er det bare å studere den nye delen før demontering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...