JuB Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 Hei, bilen min har omprogrammert hjerne. Når jeg drar på (flatpedal), begynner det å ryke kraftig sort når jeg passerer 3200rpm ca. Om jeg ikke flater pedalen kan jeg dra den lenger uten at det ryker. Noen som vet hva som kan være galt?
Fredrik Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 Hei,bilen min har omprogrammert hjerne. Når jeg drar på (flatpedal), begynner det å ryke kraftig sort når jeg passerer 3200rpm ca. Om jeg ikke flater pedalen kan jeg dra den lenger uten at det ryker. Noen som vet hva som kan være galt? Dette er typisk for dårlig chippede biler (omprogrammerte motorstyringsenheter)... blandingen diesel-luft er for fet og uforbrendt diesel går rett igjennom systemet. Før du soter igjen bl.a katalysatoren (og den er dyr) ville jeg ha satt hjernen tilbake til normal stand.
JuB Skrevet Juli 13, 2009 Forfatter Skrevet Juli 13, 2009 Dette ble gjort av forhandler der jeg kjøpte bilen. De forsikret meg om at dette ble skikkelig gjort, ikke noe powerbox tull. Dette kostet meg 7000kr, da kan jeg vel forvente skikkelig programmering?
Fredrik Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 Dette ble gjort av forhandler der jeg kjøpte bilen. De forsikret meg om at dette ble skikkelig gjort, ikke noe powerbox tull. Dette kostet meg 7000kr, da kan jeg vel forvente skikkelig programmering? Ja... og da ryker det ikke på den måten du beskriver. Hvor langt har motoren gått ?
JuB Skrevet Juli 13, 2009 Forfatter Skrevet Juli 13, 2009 Bilen har gått 120k nå. Det jeg mener at jeg burde få en bedre "vare". Skal kontakte forhandler i dag.
Gjest Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 må folk slutte å klage på at sort røyk er "dårlig" chipping..ja det kan være det, eller så (dette er jo vanligvis om kunden ber om det) så har dem rett og slett tatt ut så mye effekt at det må ryke.. en diesel er ikke som en bensin at den har "for feit blanding" når den røyker sort.. feit blanding er bra.. går dog ut over kat/partikkelfilter..
Fredrik Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 må folk slutte å klage på at sort røyk er "dårlig" chipping..ja det kan være det, eller så (dette er jo vanligvis om kunden ber om det) så har dem rett og slett tatt ut så mye effekt at det må ryke.. en diesel er ikke som en bensin at den har "for feit blanding" når den røyker sort.. feit blanding er bra.. går dog ut over kat/partikkelfilter.. Jaha... kan du også dokumentere hvorfor en ekstraordinær fet dieselblanding skulle være spesielt bra på en common-rail dieselmotor ?
Gjest Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 kjære vene. kan du dokumentere hvorfor dieselen forandrer seg ved å bli levert i "felles dyserør" på vestentlig høyere trykk?? ærlig talt. at det er spesielt bra har jeg aldri sagt. men at det er vegen å gå om du vil ha mye effekt er det ikke tvil om. grunnen til at det ikke er spesielt bra er som nevnt part/kat. ja, man kan få mye mer effekt av en commonrail motor før det begynner å røyke. men det røyker til slutt uansett.. og måler du avgassen så vil du se at blandingen er feitere etter chipping (selv om du ikke ser røyk enda). er den ikke det vil det heller ikke kunne være noe nevneverdig mer effekt heller. (man kan selvfølgelig kompensere for problemet med mer ladetrykk. )
E36Cab1 Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 En ekstremt feit dieselblanding er ikkje bra for motoren,uansett forkammer eller direkte innsprøytning. Kan bli for varm forbrenning utav dette med de konsekvenser dette medfører(stempelhavari f.eks). Nedsoting av kat og filter er jo en annen ulempe. Og svartrøyk er forresten ikkje uforbrent diesel,men dårlig forbrent diesel med luftunderskudd. Ren uforbrent diesel har en blåfarge..
Otis Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 Men hvorfor ryker da min ordinære bil, med en utrimmet motor, ved gasspådrag? Og nesten ALLE andre i Norges land som har diesel biler da? Er den og dårlig tunet av BMW? Eller kanskje det bare er en god del folk som kjører litt pent med sine biler, og dermed blåses det litt ekstra sot belegg ut av eksos rørene når man får litt turtall og varme...?
Gjest Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 bare så ingen missforstår så er jeg enig med siste her.. og dette med temp som du peker på er jo problemet når man trimmer såpass at det røyker myyye.. men de fleste har litt vag oppfattelse av hva mye svartrøyk er.. det er ikke tvil om at cr er en flott teknologi (så lenge den funker), og at man får mindre røykutvikling. men øker man effekten nok så kommer røyken.. enkelt og greit.. forøvrig er det vel ikke helt blått m er i retningen hvitt..men vi er vel noenlunde enige.
Gjest Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 til otis, nei det er faktisk ikke det.. det er feit blanding, og den er på ingen måte dårlig tunet. det er relativt risky å ha "null røyk" på en gammel forkammer diesel. et annet problem som igen later til å bry seg om er EGR/AGR.. det er jo første steget for å få ned temp og eksos temp..
Otis Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 til otis, nei det er faktisk ikke det.. det er feit blanding, og den er på ingen måte dårlig tunet. det er relativt risky å ha "null røyk" på en gammel forkammer diesel. et annet problem som igen later til å bry seg om er EGR/AGR.. det er jo første steget for å få ned temp og eksos temp.. Jeg bare svarte Fredrik litt på en måte, da han dro alle motorer over en kam, og mente tydeligvis det at alle biler som ryker, har blitt "trimmet". Noe som ikke stemmer. Min bil røyk voldsomt mye når jeg nettopp hadde kjøpt den, men etter litt mer "hard-kjør" så ryker den vesentlig mindre og drar bedre. Det må vel være sot i eksos? Har også sjekket EGR/AGR som så ganske grei ut.
Gjest Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 tviler faktiks på sot i eksosen.. men innsuget sotes jo igjen enormt på disse bilene pgs egr/agr, så jeg tror heller det er der det ligger.. fått vekk litt av det med at du kjører noe hardere..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå