Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sikkert et dumt spørsmål uten en enkel fasit, men lurer alikevel. Når jeg som kjøper er interessert i en bil, men ønsker kjøpstest for å avdekke eventuelle feil og mangler, hvem bør egentlig betale?

Jeg tenker mest i tilfeller hvor det blir avdekket feil og mangler som gjør at jeg som kjøper f.eks ikke ønsker bilen alikevel, da har det kostet meg 1790,- uten at jeg egentlig sitter igjen med noe, bortsett fra at jeg forhåpentligvis har unngått å kjøpe "katta i sekken". Selger derimot får mest sannsynlig tilgang på disse opplysningene og har i så måte fått en "gratis" test.

Det er jo begrenset hvor mange ganger man som kjøper kan punge ut 1790,- for å få sjekket en bil hvis man i utgangspunktet er seriøst interessert, men det alikevel ikke blir noe av p.g.a feil og mangler, det blir fort penger ut av det.

Bør man kunne forlange at selger skal utføre en slik test på egen regning, eller bør man som kjøper regne med å måtte ta det på egen kappe?

Som dere sikkert skjønner er jeg i markedet for ny bil, og ønsker å høre deres erfaringer på området og hvordan det løses vanligvis.

Neppe noe fasit svar på dette :)

Skrevet

Jeg vil tro at det er kjøpers valg og ta slike tester. Selger sier ofte at bilen selges som den er, eller kjøper må bare velge og stole på selger. Beste er jo og ha noen som vet litt mer om bil og mekanikk å la de se over bilen for deg.

Men kjøper du i butikk så får du jo ofte garanti, da er det jo som oftest lurt å ta en slik test før garantien går ut.

Skrevet

Har kun vært borti at kjøper betaler denne eller kjøper og selger deler på utgiften om en slik test etterspørres.

Skrevet

da jeg skulle kjøpe meg bil var ikke det mange av disse som låg ute som ville ta testen. Og la GODT merke til at forskjellige eiera prøvde å ungå det.

Det kommer som oftest alltid noe opp på denne testen så der kommer pruting i bilde som selger ikke liker. jeg har da ihvertfall fått dømt det sånn....

Skrevet

Har selv bestilt tilstandsrapport fra et firma rundt Vestfold pga hadde ingen mulighet for å dra ned og se på bilen selv. Spurte selger om det var greit at jeg bestilte dette, ville gi han beksjed om dato/tid dette var bestilt. Det var ok. Ga Verkstedet beskjed om at det var jeg som skal betale for rapporten, og at denne ikke skulle leveres til selger. De fakset rapporten til meg og sendte papirene pr brev. Husker ikke hva jeg betalte for en slik tilstandsrapport.

Men om du ønsker naf test så må nok du betale den, men husk da at test-papirene er dine og ikke han som selger bilen.

Skrevet

Det som ofte kan skje ved slike tester er at en potensiell kjøper ber selger om en test. Så ombestemmer kjøper seg og selger sitter igjen med en regning på par lapper.

Skrevet
Det som ofte kan skje ved slike tester er at en potensiell kjøper ber selger om en test. Så ombestemmer kjøper seg og selger sitter igjen med en regning på par lapper.

Ja, men da sitter selger igjen med papirer å vise neste mann som spør etter NAF test.... Virker begge veier - vil tro at en bil med NAF test uten noen feil vil selge fortere og til høyere pris enn en som selges uten...

Skrevet

Jeg har betalt slike tester selv, men da også sørget for at selger ikke får tilgang til resultatet.

Forøvrig har jeg kun fått gjort dette på biler der selger har vært positiv til dette, og heller ikke hatt noe å skjule.

Skrevet

Det beste er nok å bestille en test selv og ikke gi selger tilgang til resultatet, som det sies over her. Men jeg har sagt til selger noen ganger at hvis han kan forevise en test fra merkeverksted som viser at det ikke er noe med bilen som må utbedres umiddelbart, så har vi en avtale. Flere har da fått kalde føtter og jeg har sluppet å kjøpe meg problemer. Kjøp og salg er like mye psykologi som noe annet.

Skrevet

Flott, takk for alle gode svar, gir meg litt bedre veiledning på hvordan man går frem. Er jo spesielt lurt å styre unna folk som i utgangspunktet ikke er positiv til en slik test som flere nevner her, selv om de ikke skal betale selv. Da er det sannsynligvis noe de er redd for skal komme frem :)

Jeg synes det er for enkelt for selger å kunne gjemme seg bak "selges som den er" i mange tilfeller selv om prisen ikke tilsier at den er noe rimeligere enn annet i markedet, da har man liksom ikke en dritt å stille opp med i ettertid.

Skrevet

Jeg gjorde det enkel (kjøpte hos bruktbilforhandler): Dere betaler og hvis den går igjennom uten feil så får dere det i tillegg til det bilen kosta... Gikk den ikke igjennom uten feil så skulle feilene rettes før jeg betalte pengene for testen og bilen. Ville de ikke rette dette, så fikk ingen noen penger :) enkelt

Skrevet

Kommer helt ann på deg selv syns jeg. Er du veldig pådriver for å få solgt bilen hurtig kan det være lurt å betale/dele NAF regningen.

Normalt mener jeg at det er kjøper som burde dekke dette. Noen selgere har også ikke tid til å levere fra seg bilen, så dette er noe som må vurderes. Prisklassen på bilen har jo endel å si også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...