Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange watt klarer en dynamo å produsere. Har kjøpt en 1000watt 12-230v omformer, og lurer på om jeg kan bruke alle 1000^^

Skal ikke kjøre 1000 watt på den, bare 400, men lurer på om den takler 1000w?

Skrevet

Jo, men nå må dere ikke glemme alt det andre som trekker strøm, pærer, vindusheiser, viskere, radio/cd osv....

Skrevet

takk for svar.. dynamoen er 14V, batteriet på 80AH, er dynamoen også 80A da? ser ikke Ampere på dynamoen, da jeg ikke klarer å stikke hodet ned i motoren. Skal ikke trekke mere enn ca. 200-400 watt fra omformeren uansett.

Skrevet

P = U * I

Effekt = Spenning * Strøm

I ditt tilfelle 14 * 80.

Men da har du ikke tatt høyde for all elektronikk som henger på bilen din. Så dette er MAX output fra dynamo og alt blir ikke dedikert til ditt anlegg.

Skrevet

Har gått VG1 elektro, så regne ut effekten klarer jeg, men hvor mye Ampere dynamoen leverer finner jeg ikke ut, men batteriet er på 80Atimer,, ER DA DYNAMOEN DET SAMME? 80 AMPERE? 80*14=1120 watt..

At resten av bilen trekker watt aswell er jeg fullstendig klar over...

Skrevet
Har gått VG1 elektro, så regne ut effekten klarer jeg, men hvor mye Ampere dynamoen leverer finner jeg ikke ut, men batteriet er på 80Atimer,, ER DA DYNAMOEN DET SAMME? 80 AMPERE? 80*14=1120 watt..

At resten av bilen trekker watt aswell er jeg fullstendig klar over...

det er sannsynligvis ikke d samme, Hvilken modell har du?

(edit) ha glem d, så ikke kjøretøy før nå ^^

520i Touring 93 har:

fra autodata:

- Batteri V/RC(Ah): 12/80 (50)

- Dynamo Merke/A: Bosch/135-165

- Regulert spenning V: 13,5-14,2

Altså 1,82 kW - 2,34 kW da burde du ha nok.

Hvis det blinker i lysene ved full bass, så sleng på en kondensator i tillegg.

Skrevet

hvis du trekker ut 1000watt kontinuerlig fra bilen tømmer du batteriet mens du kjører, men hvis det bare er en gang iblandt går det bra, med ett 80amp batteri vil du kunne kjøre 2-3 timer med lys og annet vanligt +1000w føre bilen stopper pga stømtap

Skrevet

Vet at endel volvoer har vært levert med 105A dynamoer. Et spørsmål er jo om det er kontinuerlig effekt som oppgies, eller om det er makseffekt. Tror at det er kontinuerlig effekt, men det kreves ganske mye turtall for å levere full effekt. Jeg vil tippe at det krever rundt 4000 rpm for at dynamoen skal levere full effekt. Ved tomgang vil jeg tro at den bare leverer 20-40% av makseffekt.

mvh

Torfinn

Skrevet

hmm, kan jo sette på amp tanga for å sjekke hvor mye den trekker ved forskjellige ting du gjør da ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...