Svennis Skrevet Juli 23, 2009 Share Skrevet Juli 23, 2009 Hvor vanskelig og tidkrevende er dette på en E39? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
123bmw Skrevet Juli 23, 2009 Share Skrevet Juli 23, 2009 når du skal bytte endeleddet burde du ha bilen på forstillingskontroll for å få riktig spissing ihvertfall. selve byttet tar ikke så lang tid. hjullager er jeg usikker på, har ikke gjort det på denne bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stfoer Skrevet Juli 23, 2009 Share Skrevet Juli 23, 2009 Hvor vanskelig og tidkrevende er dette på en E39? http://www.zeckhausen.com/E39_Bearings.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 23, 2009 Share Skrevet Juli 23, 2009 Hvet ikke hvordan det er bak på E39 men foran er det gjort på ca 10-30min på en side, tar av hjulet først, skrur av bremsekalipter, tar av bremseskiven, deretter er det 4 bolter bakom navet som du skrur løs, da er det bare til å dra ut navet, kan være du må dunke litt på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmer-87 Skrevet Juli 23, 2009 Share Skrevet Juli 23, 2009 endeleddet så er det bare å merke hvor det gamle satt enten med baufil eller tusj etc. så er det bare å skru på det nye, like langt inn som det gamle=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Juli 23, 2009 Share Skrevet Juli 23, 2009 endeleddet så er det bare å merke hvor det gamle satt enten med baufil eller tusj etc. så er det bare å skru på det nye, like langt inn som det gamle=) Er du gal.. Blir aldri rett uansett hvor godt du merker og surrer. Det blir godt nok for å kjøre med ned til verkstedet for å ta en 4 hjuls kontroll. Og justere spissingen etter endeledd bytte er påkrevet!! Når man først er i gang med å bytte endeledd på en side, så er det mange som vurderer det dertil at det er like greit å bytte å den andre siden også, siden dette er en relativ rimelig del. Og 4 hjulskontollen koster rundtom 1500,-. Sjeldent man har slakk på indre kule av styrestaget, så ytre del er kun hva man pleier å bytte. Men sjekk selvfølgelig om det er slakk på indre også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Juli 23, 2009 Share Skrevet Juli 23, 2009 endeleddet så er det bare å merke hvor det gamle satt enten med baufil eller tusj etc. så er det bare å skru på det nye, like langt inn som det gamle=) Blir ikke godt nok. Er ørsmå marginer ute å går når det gjelder hjulstilling... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmer-87 Skrevet Juli 25, 2009 Share Skrevet Juli 25, 2009 merkelig att alle bilene jeg har skiftet endeledd på har vert 100% likt før skifte som etter. jobber på verksted og har tatt kontroll etterpå, ingen forskjell... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juli 25, 2009 Share Skrevet Juli 25, 2009 Fortell oss hva slags verksted du jobber på slik at vi kan unngå det for ettertiden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet Juli 25, 2009 Share Skrevet Juli 25, 2009 Fortell oss hva slags verksted du jobber på slik at vi kan unngå det for ettertiden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gkw89 Skrevet Juli 25, 2009 Share Skrevet Juli 25, 2009 må ikke ta akkurat 4-hjulskontroll men, holder bare med styre hjula.. hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Juli 26, 2009 Share Skrevet Juli 26, 2009 Må på temmelig gammelt verksted om apparatet ikke krever fullt hjulspekter (altså alle 4 hjula) . Ikke så mange som står med gammel mekanisk verktøy lenger. Men at man bare stiller forran, det er jo rett. : ) Kan kalle det forhjulskontroll, om du vil. Realiteten er dog en annen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Juli 26, 2009 Share Skrevet Juli 26, 2009 Kommer jo veldig an på da. En del biler man kan stille på bak også, men blir vanligvis bare å justere spissinga foran. Gjort på 20 min inkludert liten prøvetur hvis alt går greit og man har utstyret i orden. Hadde nytt 4-hjulsapparat med speil der jeg jobba før. Utrolig lett å jobbe med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torfinn9990 Skrevet Juli 26, 2009 Share Skrevet Juli 26, 2009 endeleddet så er det bare å merke hvor det gamle satt enten med baufil eller tusj etc. så er det bare å skru på det nye, like langt inn som det gamle=) Jeg har også gjort dette på flere biler. Det funker helt fint. Hvis bilen er høy nok så kan man faktisk måle toe-in med måleband foran og bak på felgen og sammenligne. Det er jo ikke akkurat rakettforskning. Hvor mange har hatt bilen på 4hjulskontroll og funnet at det har vært langt utenfor spesifikasjonene. Det er sikkert en god del. Bilen har funket fint også med feil spec, bortsett fra skevslitte dekk. Poenget er at dersom spissinga er et par tidels grader unna spec så er ikke det avgjørende om du havne i grøfta eller ikke. Torfinn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Juli 26, 2009 Share Skrevet Juli 26, 2009 Kommer jo veldig an på da. En del biler man kan stille på bak også, men blir vanligvis bare å justere spissinga foran. Gjort på 20 min inkludert liten prøvetur hvis alt går greit og man har utstyret i orden. Hadde nytt 4-hjulsapparat med speil der jeg jobba før. Utrolig lett å jobbe med Hehe, tenkte på i dette tilfelle, så justerer man kun forran. Fult klar over at et er muligheter bak og, på mange biler : ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå