Gå til innhold

Panorama soltak sitter fast i åpen tilt. Hva skal jeg gjøre?

E61530DAT
 Share

Anbefalte innlegg

sånn til info, så har BMW begynt å selge kun ramma til panorama taket istedenfor hele greia med glass, så det er mye billigere. å prøve å fikse ramma blir bare en midlertidig løsning, og den vil låse seg igjen i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for svar, SN_Performance. Registrerte meg like godt på forumet og fant PDF-en. Prøvde å lukke den bakre delen av takluken slik det var beskrevet i PDF-en, men den rikker seg dessverre ikke..

Nå får Bavaria eller Stenshagen se på om de finner ut av det. Dersom noen har hatt samme problemet på en X3 er jeg fortsatt veldig interessert i høre hvordan dette ble løst.

PS, i et worst case scenario er jeg også glad for tilbakemeldingen fra baremats. Peiling på hvor mye det er snakk om, dersom man må kjøpe ny ramme (inkl. arbeid)? Selv ser jeg egentlig for meg å bare få lukket luken, og deretter ikke bruke den mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk samme problemet for 2 dager siden. Panoramataket på høyreside bak satt fast i tilt. Så uansett om jeg ville lukke den eller åpne så gikk den tilbake til sin posisjon i tilt. Leste om reset funksjonenen her på dette innlegget så tenkte å prøve det idag. Da jeg holdt inn bryteren for å resete den, gikk det greit til taktrekket gikk frem og tilbake. Men så når den skulle lukke selve panoramataket kom det noe høye knirkelyder som om noe ble knekt. Da avbrøt jeg umiddelbart.

Da dukket det opp feilmeldingen: SLIDING SUNROOF ANTI-TRAP FUNCTION!

Noen som vet hva det vil si? eller har vært borti det.

Etter denne feilmeldingen går det ikke an å trekke taktrekket frem med ett trykk. Den går knapt 10 cm frem for hver gang man trykker inn knappen eller holder den inne. Men det er ingen tegn til at noe har blitt ødelagt.

Håper virkelig på å få hjelp nå

2xgxj96srn39zv82qweh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk... funker det også med å koble den bakerste delen ut? fikk vite fra en her på forumet at det hjelp ikke på panoramataket hans. Han klarte ikke å koble den ut ved hjelp av den PDF-fila og må ta den inn til verksted. Og vet du noe om hva den feilmeldingen vil si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har brukt den pdf filen til å modifisere panoramataket til å kun åpne luka foran. altså koblet ut den bakerste luka. Snakka med ett par verksteder... ingen ville ta seg av den jobben. Noen som kan anbefales i Oslo/Akershus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Hei

Har samme problem med panorama tak (E90), bakre luke står i tilt og vil ikke ned. Jeg ser at skinne på venstre side ikke beveger seg slik høyre side gjør for bakre del av luken. Noen som har en god forklaring på hvordan manuelt lukker denne bakre delen fra tilt posisjon? Skal på langtur med bilen i ettermiddag og ser helst at jeg slipper å kjøre med åpen luke.

Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, fikk tak i denne.

Jeg prøvde meg på en annen taktikk. Dro tilbake løfte mekanismen for bakre del det jeg kunne før jeg kjørte "reset", stoppet reset i det første del var helt nede. Dro deretter mekanismen for bakre del helt tilbake og panoramataket var på plass. Vanlig soltak fungerer fortsatt men må unngå tilt posisjon. Kommer nok neppe til å bruke soltaket igjen i det hele tatt.

Noen som faktisk har byttet ut hele panorama taket eller vet pris på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Mitt p-tak på min X3 3.0d 2004 satte seg også fast på det bakre vinduet i tiltposisjon. Det gikk fint å åpne, men det ville ikke ned igjen. Armen som trakk vinduet ned var BRUKKET. Det gikk imidlertid ann å bruke en nøkkel e.l lignende til å manuelt presse på armen i rammen som dro vinduet ned igjen, samtidig som jeg trykket rykkvis ned på "takluke-knappen".

Men så skjedde det samme på andre siden også, og det er et helvete å presse på begge sidene samtidig som man rykkvis trykker på taklukeknappen. Derfor brukes ikke takluken lengre. Men nå er sommeren her..

Før jeg fant ut min manuelle metode å få ned vinduet på, gikk jeg til mitt lokale trofaste verksted, men de ville ikke ta i panoramavinduer på BMW - akkurat som de ikke vil ta i wankelmotoren på Rx-8 min. Grunnen var at panoramaluker er svindyrt og kan være vanskelig arbeid.

Selv om jeg har sykt dårlige erfaringer med merkeverksteder, så reiste jeg et stykke til nærmeste bmw-verksted. Her ville jeg vise dem den brukne armen i rammen på panoramavinduet, men de ville ikke se på den engang. De ville først ha en vanlig diagnostisering, men de antok at hele greia måtte byttes. Dvs ca 40 000,-. Men de sa det var mye billigere i Tyskland.

Derfor begynner jeg nå å se etter verksted i Tyskland, evt høre om noen andre har fått brekt disse armene og suksessfullt byttet disse ut.. ?

Eller har noen byttet ut bare rammen? Hvor og hva kostet det? :)

Takker for evt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har samme issue jeg også, 05 X3...

Bakre del av panorama vil ikke ned, bare fremre del som beveger seg, og når den da kommer ned og treffer bakre del, går den selvsagt opp igjen!

Den bakre er helt død, som om den ikke får strøm, eller en sikring er gått?

Ikke sett ennå om noe er brukket visuelt!

Faen, hadde nettopp bilen inne til klima fix (6000 +) og ble tatt i radar kontroll, nå dette...

Får ta en nærmere titt, men er veldig lite klar for å rote med et panorama soltak...

Hmm, skal jeg ha en bil med dette igjen, skal det ikke brukes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Hadde samme problem, bakre luke satt fast i åpen stilling og jeg hadde feilmelding i displayet. Har ikke tid eller lyst til å knote med slikt selv, og en telefon til Bavaria indikerte at dette kom til å bli DYRT. Tok heller turen til Oslo Bilskade AS i Bedriftsveien 10, Oslo som tok utfordringen. De fulgte instruksen i PDF-filen og deaktiverte den bakre luka. Kan anbefale dette verkstedet, har brukt dem i mange år, både på mekanisk og karosseri. www.oslobilskade.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...