Eklund Skrevet Juli 30, 2009 Skrevet Juli 30, 2009 Har et budsjettprosjekt som jeg endelig har fått i rimelig grei stand, så nå er det på tide å forbedre litt. det jeg har tenkt til er: sportsluftfilter (det gamle må uansett skiftes). Noen som vet et billig som gir noen ekstra gamp? Green skal gi mellom tre og fire hester. tennplugger. Noen som vet noen som gir litt bedre effekt på denne motoren? lyddemper. Kan dette gi tre hester for 600kr så er det verdt det. Vektbesparing. Reservehjulet m tilbehør ryker og blir erstattet med sprayboksrep. Peggyback. Noen som har erfaringer fra dette? Drivstofføkonomi? Virker jo dumt ellers, men kanskje i kombinasjon med det andre. Målet er 10-15hk for under 1500kr
PenguiN- Skrevet Juli 30, 2009 Skrevet Juli 30, 2009 spar opp ca 10 000,- og sett på sneglehus myyye mer bang for your bucks!
Lars89 Skrevet Juli 30, 2009 Skrevet Juli 30, 2009 Kjøper ikke 318i hvis du liker at det går fort. Skikkelig trimming koster 1000kr pr hest på en NA bil. Sett på en bakpotte så får du ihvartfall finere lyd
///M Skrevet Juli 31, 2009 Skrevet Juli 31, 2009 spar heller pengene dine og kjøp noe originalt gromt. du begynner i det lille og plustelig har du brukt flere titusenere på bilen. spar heller de titusenene og kjøp noe raskere senere. 10-15hk er ikke all verden
StigJ Skrevet Juli 31, 2009 Skrevet Juli 31, 2009 Jeg har Green konfilter på min E46 318i. Frasen heter vel egentlig "all show no go". Men i dette tilfelle blir det vel heller "all sound no go..." Altså masse lyd lite futt.
E46Johnny Skrevet Juli 31, 2009 Skrevet Juli 31, 2009 Bruk 98-99 oktan bensin så får du 126-128hk i stede for 118. komplett supersprint eksos med grenrør drar dette opp til ca133-135hk Sportsluftfilter bråker som regel mer en det hjelper, men KN har/hadde et som passer i det orginale luftfilterhuset, som jeg liker bedre da motoren da suger kald luft som har høyere oksygentettet en varm luft som et motorroms montert filter som oftest suger. Etter dette er det race ventiler, optimaliserte ventilseter, sintere kamaksel, portet topp, annet innsug, osv som må til. 318i er desverre ingen rakett.
oyvind26 Skrevet Juli 31, 2009 Skrevet Juli 31, 2009 Disse luftfilterene gir vel kun lyd og ikke noe effekt som noen her påpeker. Hadde et sånt på forrige bilen, og den ble hvertfall ikke noe sterkere. 10-15HK for 1500 kroner hørtes meget optimistisk ut i beste fall. Litt råere eksos er jo tøft. Dette med bensinen høres litt i overkant ut.... Jeg bruker ikke noe dårligere enn 98 oktan på min, men de gangene jeg har kommet i akutt behov for bensin og blitt nødt til å fylle opp med 95 har jeg ikke merket nevneverdig dårligere kraft i motoren akkurat.
E46Johnny Skrevet August 1, 2009 Skrevet August 1, 2009 seriøst? Går den så mye bedre med 99 oktan?? Her var det ikke snakk om at bilen skulle gå så mye bedre, men hvordan han kunne få 10-15hk for lite penger. Merker ikke så mye forskjell på vanlig landeveis kjøring. men hvis du kommer opp i fart, eks motorvei spes i danske hastigheter så er det bedre drag med 98 - 99 oktan. Det merka jeg godt for et par år siden etter en tur til Fyn hvor jeg måtte fylle 95oktan før jeg kjørte hjem, fik da redusert futt ved forbikjøringer. Dette ble bedre i fjord da shell fikk 99 oktan til bake i danmark etter den hadde vært borte i flere år. I instruksjons boka står det spesielt bemerket at 316i og 318i får økt ytelse og redusert drivstoff forbruk ved bruk av 98-99 oktan bensin Motor efekten på 316i og 318i (8 ventil utgaven) er oppgit med 95 oktan bensin. Derfor økt ytelse ved 98 - 99 oktan For 6 sylindrede motorer er efekten oppgitt ved bruk av 98 oktan bensin, så ha du en nyere BMW og bruker 95 oktan bensin har du ikke den effekten som fabrikken oppgir.
Eklund Skrevet August 3, 2009 Forfatter Skrevet August 3, 2009 Helt riktig at dette var om noen få hester for en billig penge. Synes det nesten holder ellers, og den brukte 0,57 på langkjøring i helgen. Så det som gjør at den kan puste bedre er jo interessant, da bruker den jo mindre og gir mer. Jeg skal tenke på dette med konfilter rett fra motorrommet som trekker varm luft og i stedenfor vurdere innsats slik at motorn får kald kompakt luft. Ellers noe traktaktig fra ene neseboret som pakker sammen lufta av luftmotstandet a la ram-air. En kanskje hjemmesnekret steinaldersturbo som bare funker i høy fart altså. Så blir det nok å prøve 98 oktan også ja. Kanskje motorn uansett hadde trengt chip eller lignende da den er både gammel og litt treg. Det hadde ikke vært noe spørsmål hvis den hadde hatt turbo eller noe fra før av slik at det hadde blitt noen hester/krone. Nekter å betale 4000kr i chip for fire nye hester når andre får 40 nye for samme penge.
Danny89 Skrevet August 3, 2009 Skrevet August 3, 2009 dette er jo et kjempe tips for de som kjører 318 da:P ante ikke at det kunne ha så mye og si:P
Eklund Skrevet August 3, 2009 Forfatter Skrevet August 3, 2009 Her er et filtersystem som skal gi 12 hester. Det koster 2500kr http://www.schmiedmann.no/944/produkt/CF610-4.htm Litt stiv pris, noen innsatser hevder å øke luftgjennomstrømming med 30% og de koster ofte 500kr. Her er ellers noe som skal gi 20hk ekstra. Bruker nok mere bens ja, da det er et større innsprøytingssystem++ http://www.kpmauto.com/tabid/214/Catego ... roductName
E46Johnny Skrevet August 3, 2009 Skrevet August 3, 2009 Det er viktig å huske på at en motor er et system av komponenter som er tilpasset hverandre. Og bare tilfeldig bolte på race spec komponenter vil ikke gjøre store susen på en motor som er laget for normalt gate bruk. Og matche komponenter til ønsket effekt nivå vil være den beste løsningen. Eksepelvis finnes det kammaksler som vil gi deg 20hk, men motoren vil da ikke trives med orinal eksos, luftfilter og ikkeminst motorstyrings software. Ved å eksempel vis hente noe av efektøkningen fordelt på flere komponenter vil være en mye bedre løsning, eks en kammaksel som er bare litt hvassere en orginal, oppgradert luftfilter, oppgradert eksos, og kansje en remap av motoren så vi du hente samme efekten men motoren vil være mye mer kjørbar i eks by og kø trafikk.
Eklund Skrevet August 4, 2009 Forfatter Skrevet August 4, 2009 Sant det Johnny. Innsprøytingssystemet kom med chip. Likevel så vurderer jeg det ikke pga budsjett. Det blir å jobbe litt med pustinga først, da det ikke koster så mye og må gjøres uansett hvis noe annet skal gjøres. 98 oktan fremover også Det blir nok først og fremst luftfilterinnsats, men jeg har foreløpig bare funnet en til 700kr. Litt dyrt, burde finnes noe til 500kr, eller noe billigere som kan klippes til Så blir det kanskje en potte, men den skal ikke bråke noe særlig, da blir dama vrang. Jeg fannt en hos kimmit sport til 450kr, men den var 3" inn og ut. Kanskje skjære og sveise litt, kamerat har løft. Noen som tror dette bråker for mye eler vet noen som er omtrent like billig og har erfaring med bråk Så er det evt racekatalysator som vurderes. Fjerner jeg gamle katalysatoren uten å erstatte den, så bør det bli et sted mellom 5 og 10hk. Katalysatoren skal i så fall være rimelig billig siden den evt bare gir to tre hk. Er det noen litt større dyser som passer ellers? Da må jeg kanskje mappe om, så det er evt hvis mild kam blir aktuelt senere. Noe jeg egentlig ikke vurderer da jeg ikke synes at den er for sterk på lave turtall. Tennplugger? Jeg har lest at tennplugger kan lure frem en hest eller to. Det er noen som mener at plugger av typen halo kan få frem 14hk(!) her: http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?p=17982 Her er noen andre superplugger som heter pulstar (halo, for et navn) http://www.auto-supply.no/Internett/Pro ... der;ID=704 eller http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=516926 Pulestjernene koster 1000kr og jeg skal uansett skifte, så merkostnaden blir 600kr. Noen som har prøvet dette eller lignende???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå