E46Johnny Skrevet November 12, 2009 Skrevet November 12, 2009 seriøst? Går den så mye bedre med 99 oktan?? Her var det ikke snakk om at bilen skulle gå så mye bedre, men hvordan han kunne få 10-15hk for lite penger. Merker ikke så mye forskjell på vanlig landeveis kjøring. men hvis du kommer opp i fart, eks motorvei spes i danske hastigheter så er det bedre drag med 98 - 99 oktan. Det merka jeg godt for et par år siden etter en tur til Fyn hvor jeg måtte fylle 95oktan før jeg kjørte hjem, fik da redusert futt ved forbikjøringer. Dette ble bedre i fjord da shell fikk 99 oktan til bake i danmark etter den hadde vært borte i flere år. I instruksjons boka står det spesielt bemerket at 316i og 318i får økt ytelse og redusert drivstoff forbruk ved bruk av 98-99 oktan bensin Motor efekten på 316i og 318i (8 ventil utgaven) er oppgit med 95 oktan bensin. Derfor økt ytelse ved 98 - 99 oktan For 6 sylindrede motorer er efekten oppgitt ved bruk av 98 oktan bensin, så ha du en nyere BMW og bruker 95 oktan bensin har du ikke den effekten som fabrikken oppgir. har dette samme effekt økning på 2,0? eller er det bare 1,8 som har den økningen? Se i instruksjonsboken eller en brosjyre av den aktuelle modelen der vill det ofte stå sammen med tekniske data. Dette vil da være fabrikkmålt effekt og det vil være opplyst hvilken bensin kvalitet (oktan)(det kan også eks stå 98 ROZ som er omtrent det samme) som ble brukt ved denne målingen. Hvis effekten på motoren er oppgitt med 95 oktan bensin skal du kunne få noe økning. Hvis effekten er oppgitt med bruk av 98-99 oktan så blir det ingenting å hente, dette pga motor elektronikken "ikke" kan bla stille tenningen mer aggresivt, ved 98-99 oktan. Er motorens effekt oppgitt ved 98-99 oktan og du bruker 95 oktan vil du få et effekttap, dette for at motorelektronikken da må stille tilbake tenningen litt for å unngå tenningsbank, pga den lavere selv anntendelse verdien som 95 oktan har.
NiklasJa Skrevet November 12, 2009 Skrevet November 12, 2009 Rikitg som E46Johnny skriver. Er INGEN ting å hente på å fylle høyere oktan. 99 oktan er ikke mer potent en 95 oktan. Høyere oktan verdi kan komprimeres mer før den selvantenner. Mer "potente" drivstoff er etanol og nitro (sistnevnte annbefales kun for gammel ford og volvo. ) Forøvrig enig med JulianS: Hvis du merker noe effektøkning ved å bytte filter, plugger og bakpotte så er det isåfall kun psykisk, at du tror det går bedre... Går bedre hvis du polerer bilen og driter før du kjører! Finnes ikke billige HK, hvertfall ikke til sugemotor. Har du en 4r og vil ha flere hester, BYTT BIL! Har du en liten 6r og vil ha flere hester, bytt motor. Har du en stor 6r, v8 etc sett på trykkluft. Slik jeg ser på det hvertfall.
thomasdyb Skrevet November 12, 2009 Skrevet November 12, 2009 Kjøper ikke 318i hvis du liker at det går fort. Skikkelig trimming koster 1000kr pr hest på en NA bil. Sett på en bakpotte så får du ihvartfall finere lyd får man veldig bedre lyd bare av bakpotte? har en 318is.. blir det bedre å skifte eksosanlegget hele veien fra grenrør eller er det same shit ved bare bakpotte? Effekt osv?
E46Johnny Skrevet November 12, 2009 Skrevet November 12, 2009 Rikitg som E46Johnny skriver. Er INGEN ting å hente på å fylle høyere oktan. 99 oktan er ikke mer potent en 95 oktan. Høyere oktan verdi kan komprimeres mer før den selvantenner.Mer "potente" drivstoff er etanol og nitro (sistnevnte annbefales kun for gammel ford og volvo. ) Forøvrig enig med JulianS: Hvis du merker noe effektøkning ved å bytte filter, plugger og bakpotte så er det isåfall kun psykisk, at du tror det går bedre... Går bedre hvis du polerer bilen og driter før du kjører! Finnes ikke billige HK, hvertfall ikke til sugemotor. Har du en 4r og vil ha flere hester, BYTT BIL! Har du en liten 6r og vil ha flere hester, bytt motor. Har du en stor 6r, v8 etc sett på trykkluft. Slik jeg ser på det hvertfall. Nå står det faktisk litt mer en det du referere til, men alt jeg har skrevet om i denne og andre tråder som omhandler noe effekt økning ved ved bruk av 98-99 oktan på 316i og 318i motoren eks (M43TU 1,9) er opplysninger fra BMW selv som står i instruksjonsboka eller brosjyre med tekniske data for den aktuelle modellen. Resten er stort sett ren motor teori, lært på bil mek linja engang på 70 tallet.
E46Johnny Skrevet November 12, 2009 Skrevet November 12, 2009 Kjøper ikke 318i hvis du liker at det går fort. Skikkelig trimming koster 1000kr pr hest på en NA bil. Sett på en bakpotte så får du ihvartfall finere lyd får man veldig bedre lyd bare av bakpotte? har en 318is.. blir det bedre å skifte eksosanlegget hele veien fra grenrør eller er det same shit ved bare bakpotte? Effekt osv? Mesteparten av lyden kommer fra bakpotta så det er som oftest nokk med den. Vil du ha mye lyd så er andre deler i resten av annleget også av betydning, men du kan da få problemer med biltilsyne undre en kontroll pga mulighetene for "for høyt" lyd nivå fra bilen.
bmw530i Skrevet November 12, 2009 Skrevet November 12, 2009 med kun bakpotte er det INGEN effekt, kun lyd, men med ful anlegg med grenrør og kanskje uten kat vil du kjenne en liten effektøkning
awt Skrevet November 12, 2009 Skrevet November 12, 2009 Denne tråden er litt interessant når det gjelder "trimming" av små motorer. Ikke akkurat BMW, men gøy for det. For at bildene skal vise må en registrere seg, men det tar ikke mange kaloriene.
heineoen Skrevet November 12, 2009 Skrevet November 12, 2009 Nå står det faktisk litt mer en det du referere til, men alt jeg har skrevet om i denne og andre tråder som omhandler noe effekt økning ved ved bruk av 98-99 oktan på 316i og 318i motoren eks (M43TU 1,9) er opplysninger fra BMW selv som står i instruksjonsboka eller brosjyre med tekniske data for den aktuelle modellen. Resten er stort sett ren motor teori, lært på bil mek linja engang på 70 tallet. Innteresant.. Har du noen flere referanser til dette?
S.Arnesen Skrevet November 12, 2009 Skrevet November 12, 2009 Litt rart at bmw skal opplyse kraften på sekserene med 98oktan og 316 og 318 med 95 oktan syns jeg...
Jolle Skrevet November 12, 2009 Skrevet November 12, 2009 kan jo faktis hende at 6`eren liker seg best på 98? Har en halv-slapp fisk under panseret jeg å, og må vel bare innse at å trimme en liten motor ikke er noe særlig.
rollertoy Skrevet November 12, 2009 Skrevet November 12, 2009 Denne tråden er litt interessant når det gjelder "trimming" av små motorer. Ikke akkurat BMW, men gøy for det. For at bildene skal vise må en registrere seg, men det tar ikke mange kaloriene. Den var helt sjef moro å se at man faktisk kan dra ut så "mye" ved å gjøre så lite blir gøy å se hva neste skritt blir, selv om det er en micra Ingen som skal teste dette på 318i da
E46Johnny Skrevet November 12, 2009 Skrevet November 12, 2009 Nå står det faktisk litt mer en det du referere til, men alt jeg har skrevet om i denne og andre tråder som omhandler noe effekt økning ved ved bruk av 98-99 oktan på 316i og 318i motoren eks (M43TU 1,9) er opplysninger fra BMW selv som står i instruksjonsboka eller brosjyre med tekniske data for den aktuelle modellen. Resten er stort sett ren motor teori, lært på bil mek linja engang på 70 tallet. Innteresant.. Har du noen flere referanser til dette? Siden eksosanlegg er også et tema i denne diskusjonen linker jeg til dyno test fra supersprint: http://www.supersprint.com/USPG000bmwE462.asp Som sakt har du orginal brosjyren til E46 vill det jeg nevner om BMWs effektmåling og hvilken oktan (ROZ) som er benyttet stå der, det pleier stå under tekniske data. Hvorfor BMW velger å måle effekt ved bruk av 95oktan på 4 sylindrede motorer og 98oktan på 6 sylindrede motorer kan jeg ikke svare for, men for dere som har E46 rundt 2000 mod med M43TU motor kan slå opp i instruksjons boka på side 24-25 det står der. Sitter nå her med brosjyren for E9X og der er alle motorer oppgitt ved 98 ROZ. Infoen står med små skrift helt i slutten på tekniske data, her beskrives også bla kjøremønster ved forbruks måling. Jeg har prøvd å finne brosjyren på E46 men den ligger nokk pakket ned et sted, så derfor referere jeg til instruksjonsboka til bilen som sikkert de fleste av dere har. Når det gjeller 318i med valvtronik (Den heter vell N42) så har jeg ikke lest om den er oppgitt ved 95 eller 98 oktan siden jeg ikke har dataene tilgjengelig. Når det gjeller oppgitte effekter ca +8-10 hk på M43TU så er det tall som jeg fant hos diverse tunere bla MK motorsport, som hadde et 3 eller 4 stage tuning kitt til N43TU motoren men nå kun har stage 1 igjen til 318i http://www.mk-motorsport.de/html_en/e46_3er_motor.htm Så ved litt aktiv leting så finnes det meste men M43 TU motoren ser nå ut til å være gravlagt av tunerne så derfor finer jeg nå lite info om aktuell ytelse, hvertfall blant de større BMW tunerne. Hamman har litt info: http://www.hamann-motorsport.de/288.0.html?&L=1 Men mine kilder for å komentere dette er som jeg igjenn sier Instruksjons bok, brosjyre av aktuell bil, Les det som står med små skrift numerert helt på slutten, samt diverse tunere hvor jeg har linket eller klippet og limt fra.
E46Johnny Skrevet November 12, 2009 Skrevet November 12, 2009 For de av dere som søker mer slagvolum fra BMWs firer motorer M43 og M44 har AC-schnitzer laget en 2,1 liter variat som de brukte i Z3. With the 2.1 litre engines for the Z3 1.8 and 1.9 (M43 and M44 engines), the Z3 achieves driving performance which is normally reserved for exotic sports cars. In the test by the renowned trade magazine "sport auto" (issue 8/96), the AC Schnitzer Z3 2.1 took less than 7 seconds to accelerate from 0 - 100 km/h and achieved a top speed of 223 km/h (engine no longer available!). AC Schnitzer Z3 2.1 power plant for BMW Z3 1.8 with M43 engine, power 108 kw (147 HP). AC Schnitzer Z3 2.1 power plant for BMW Z3 1.9 with M44 engine, power 129 kw (175 HP) Så siden den ikke lenger produseres kan den sikker finnes brukt AC-schnitzer: http://www.ac-schnitzer.de/en/bmw-cars/ ... gineering/
bmw530i Skrevet November 13, 2009 Skrevet November 13, 2009 den supersprint grenrøret, noen vet å mye det koster?
E46Johnny Skrevet November 13, 2009 Skrevet November 13, 2009 den supersprint grenrøret, noen vet å mye det koster? Du får prøve å ringe hit: http://www.pedersens-racing.no/bil/Supersprint/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå