ZhilleN Skrevet Oktober 1, 2009 Share Skrevet Oktober 1, 2009 Så useriøse og barnslige folk, uff, jeg hadde klikka greit tror jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Oktober 25, 2009 Share Skrevet Oktober 25, 2009 Har blitt gjort litt med denne også i det siste. Jeg (med litt hjelp av Jon///M) har fått på midlertidige ruter mens forsikringsselskapet koser seg med å drikke kaffe uten å få fart i saken. Jeg har fått ordnet ett par EU kontroll bemerkinger. Den har også fått mine gamle seter som var mye mindre slitt. Men viktigst av alt har det blitt "nye" brukte dempere, nye tårnlagre + div bak. Av bildene vises det hvorfor det var den viktigste oppgraderingen. Her er de nye topplagrene pluss div annet: Nytt og gammelt topplager, som bildet viser har kjernen revet seg helt løs fra topplagret og dette lagde en håløs lyd, ga dårlige kjøreegenskaper og holdt på å slite hull i hatthylla. Ny og gammel nedre stoppskive, den gamle har nesten rustet bort og demperene kunne derfor bevege seg fritt opp innover i bilen siden begge tårnlagrene hadde delt seg fra kjernen. Ikke direkte farlig å kjøre med siden den øvre stoppskiva var like fin, men maks ubehagelig ang lyd og kjøreegenskaper: Byttet samtidig fjærene bak til samme senkefjærer som fremme (Apex): Her ferdig sammensatt med mine (orginale fra min 520) gamle dempere, ødla den nedre gummi foringen for å få demperene løs fra bærebroa (det kjente e34 problemet) samt at de var totalt sundrustet under tårnlagret. Derfor måtte jeg bruke mine gamle som fortsatt er ok. Skal få tatt bilder av de midlertidige rutene samt de "nye" setene i morgen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 17, 2009 Share Skrevet Desember 17, 2009 Lenge siden siste update her desverre. Men er litt litt om hva som skjer for tiden Har vært ulyd fra utløserlagret en stund nå, og til sist ble det så galt at vi har måtte gjøre noe med det. Den har også av en eller annen årsak sluttet å "cluche", altså løser ikke clutchen ut. Så bilen har blitt stående mens jeg var på Nordsjøen sist nå. På Tirsdag kveld ble bilen kjørt hjem til Jon (Jon///M). I går kveld (Onsdag) trakk vi den inn i garasjen til Jon og fikk jekket den opp og satt på noe varme så den fikk begynne å renne av seg snø og is. I dag begynte vi å skru på den, 16 minus ute så vi klarer ikke å få mer enn 3-4 grader i garasjen. Men vi får da gjort noe allikevel. Til nå har vi fått ut alle utenom en av skruene rundt kransen mellom girboks og motor, vi har begynt å få ned eksosanlegget, drivakslingen er løs fra girboks og vi har tatt av noe av delene på girskifte mekanismen. Jeg har selv vært nede med girboks og gjort samme opperasjon på min egen 520 (utløserlagret kaputt der også) så dette burde gå ganske smertefritt. Har i samme slengen kjøpt inn alle deler som trengs for en overhaling av girskifte makanismen da denne var ganske slitt. Gjorde det samme på min egen med stor suksess. Tror eneste overaskelse som kan komme nå er det som evt feiler cluchen Så det får vi ta som det kommer. Vil komme med mer updates og bilder etter hvert som vi fortsetter med bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jon///M Skrevet Desember 22, 2009 Share Skrevet Desember 22, 2009 nå er det på god tid med en update ole mye har skjedd gjennom kvelden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 22, 2009 Share Skrevet Desember 22, 2009 Update; Da er girboks av, og som vi visste var utløserlagret kaputt. Men vi fant også ut hva den mer alvorlige feilen var, og desverre var det trykkplata som er kaputt Sitter nå å leter deler, kommer tilbake med mer infor når jeg vet noe mer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Januar 26, 2010 Share Skrevet Januar 26, 2010 Update Har skjedd en del siden sist her. Vi tok jo som nevnt av girkassa for å finne ut at også trykkplata på clutch'n var ødelagt. Clutch ble ikke bestilt før nå etter nyttår. Inntil 525'n er ferdig har jeg ingen steder å begynne med 520'n min. Jon er så grei at han ikke bare stiller med garasje men hjelper også til hver dag, snakker om toppers fyr Vel, siden vi fortsatt venter på clutch fant jeg og Jon ut at vi like gjerne kunne plukke ut motoren å pusse litt på samt innspisere den. Vi ser uansett for oss at det er langt mindre jobb å senke motor med kasse ferdig påskrudd ned i bilen enn å sette på kassa med motor i bil. Sistnevte har vi prøvd flere ganger og når vi uansett har utstyr for å enkelt ta motor ut mener vi det totalt sett gjør jobben enklere samt gir ett sikrer resultat når man kan jobbe med uhindret tilkomst Anyway, vi plukket ut motor og den var mildt sagt tilgriset av olje og søl. Har ingen "før rens" bilder og vi er jo ikke ferdige ennå, men lengre ned kommer noen "underveis" bilder. Vi har nå plukket av stort sett det meste utenpå motor og vi bytter blandt annet masse pakninger, vannpumpe, termostathus. Vi vasker inn og utside av toppdekslet samt lakkerer den delen som vises med alle deksel på. Vi "vasker" motoren utvendig og innspiserer delene vi kommer til å se på. Vi kommer ikke til å åpne motoren noe mer enn vi har gjort nå siden fokuset jo er å få bilen raskest mulig ferdig. Dette er på en måte en fritidssyssel mens vi venter på clutchen. Her kommer noen bilder sålangt btw, bestilte meg to stk bimmers.no kalendere, så en måtte jo bli med hit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Januar 27, 2010 Share Skrevet Januar 27, 2010 Har i dag plukket av bunnpanna og vi skal få spylet og renset den skikkelig før den kommer på igjen da det som jeg trodde var en bra annsamling med seig gammel missfarget olje i bunn som aldri kommer ut ved oljeskift. Så ellers (såvidt vi kan bedømme) fint ut i bunndelen. Ingen synlige vertikale striper i sylinderveggene (mao ingen striper i lengderettningen stemplet beveger seg) og ingen tegn på noe annet galt. Kanskje litt mye slakke i kjedet til oljepumpa. Men dette har vi ikke deler til å bytte og det holder vel en stund til ennå. Tror bunnpannepakningen kan brukes om igjen uten pakningsmasse da den så overaskende bra ut, det var dog ikke en metallpakning med gummilister på sånn som den orginale er beskrevet i ETK. Men pakningen kan jo ha vært byttet før til en uorginal eller at bmw har forandret design på pakningen etter at motor ble produsert. Det nylakkerte toppdekslet ble også remontert i dag siden motoren skulle snus. Vi satte samtidig på -BMW- dekslet og tok noen bilder av helheten. Ble veldig bra mtp at vi ikke sandblåste toppdekslet før lakkeringen. Jon har tatt noen bilder av dagens resultater, legges vel kanskje ut i morgen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Januar 28, 2010 Share Skrevet Januar 28, 2010 Da er bunnpanna spylt og den ble så ren at vi så oss fornøyd, er jo ingen utstillingsmotor så den aller hardeste skitten på utsiden i de verste krikene og krokene fikk vi ikke helt bort. Men innsiden ble ren og pen igjen. Den ligger nå til grundig tørk og monteres vel på igjen i morgen. Her er noen mobil bilder: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Januar 28, 2010 Share Skrevet Januar 28, 2010 Nå er alle delene fra koed sendt så da kommer de vel hit i midten av neste uke Ikke så mye mer vi kan få gjort nå før delene kommer egentlig. Har remontert bunnpanna igjen, ingen bilder som den står nå men skal få tatt noen med ett bedre kamera. Motor ser faktisk skikkelig bra ut nå, noe helt annet enn når vi tok den ut, full av 18 år med oljesøl, oljesvette og vei skitt. Årsmøte i CCN-Trøndelag i helgen samt div annet, dermed blir det ikke gjort noe mer nå før over helgen uansett. Men det gjennstår å pusse rent noe enkelt deler som dynamo, servopumpe, innsug (ikke så skittent) og annet småtteri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Februar 3, 2010 Share Skrevet Februar 3, 2010 I går kom noen av delene, blandt annet olje, viftereim, filter, vannpumpe, pakning til oljefilterhus og div pakninger og skruer. I dag kom de siste delene samt den nye clutchen Har allerede vært ute å skrudd og her er hva som har skjedd sålangt: Her har alt som drives av reima montert og reima er satt på: Har også remontert en del annet som peilepinne (med ny pakning), motorføtter osv: Her er motorbukken fjernet og svinghjulet satt på igjen: Ny og gammel clutch: Lammel plate sentrert og clutch montert, klar for girkasse: Ny og gammel slide tube, røret som utløserlagret beveger seg frem og tilbake på. Det gamle var ganske slitt så bytte det. Mer i neste post Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Februar 3, 2010 Share Skrevet Februar 3, 2010 Fortsettelse fra forrige post Her har girkassa kommet på (gjorde dette alene men det gikk ganske greit og problemfritt): Sånn står motor/girkasse nå. Må ha noe mat før jeg eventuelt fortsetter senere i kveld: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jon///M Skrevet Februar 3, 2010 Share Skrevet Februar 3, 2010 ser bra ut dette ole, du står på selv om jeg må ligg på trange plasser på jobb å sveise rør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Februar 3, 2010 Share Skrevet Februar 3, 2010 ser bra ut dette ole, du står på selv om jeg må ligg på trange plasser på jobb å sveise rør Ja synd det er så travelt på jobb hos dere. Ser mørkt på å få bilen inn i garasjen alene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jon///M Skrevet Februar 4, 2010 Share Skrevet Februar 4, 2010 ja det er en del og gjøre på jobb nå. men godt å få spedd på lønna litt så jeg får enda mer deler til m5en, og jo fortere den blir i orden jo fortere får jeg skilt. håper jo det blir skilt i sommer da så vi får liv i ///M tour tyskland Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Februar 5, 2010 Share Skrevet Februar 5, 2010 håper jo det blir skilt i sommer da så vi får liv i ///M tour tyskland Ooh Yes Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå