Gå til innhold

Svært nær kjøp av BMW, hjelp!


håk
 Share

Anbefalte innlegg

Ser jo poenget ditt ang. nyere bil og lønsomhet, men bil har vel aldri vært noen god investering ;)

Og de nyere E36 med M52 er vel ikke så gale tekninsk, eller?

Er det ikke M52 som står i de første E46-sekserne også?

Og bortsett fra dette med motor, hva er det som gjør E46 så mye bedre enn E36?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjøper man E46 98+ så får man som regel med seg masse rust problemer,Standar stoff å standar utvedig...

Greit E46 er billige,men det er jo en grunn :roll:

Virker som markede på gode E36 er borte,det gjelder nok di eldre E46 også,så man får som regel en rævkjørt bil,BMW er jo kjent for unge folk hehe

Ville nok kikket litt mere,eller sett på et annet merke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo poenget ditt ang. nyere bil og lønsomhet, men bil har vel aldri vært noen god investering ;)

Og de nyere E36 med M52 er vel ikke så gale tekninsk, eller?

Er det ikke M52 som står i de første E46-sekserne også?

Og bortsett fra dette med motor, hva er det som gjør E46 så mye bedre enn E36?

Objektivt: bedre styrerespons, bedre chassis samt bedre kontroll av understelet ved skjeve ujevnheter i veien, mer stabil i høye hastigheter og bedre motorer.

Subjektivt: et vesentlig finere interiør som tåler mye (veldig mye) mer slitasje, litt bedre plass der det er viktig og faceliftendringene gir modellen et avgjørende løft i forhold til E36... plutselig virket E36 mye eldre.

De første rekkesekserne i bl.a E46 var M52 motorer, men med dobbel Vanos i motsetning til enkel Vanos i E36. Det er ellers absolutt verdt å betale ekstra for M54 motorene i E46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper man E46 98+ så får man som regel med seg masse rust problemer,Standar stoff å standar utvedig...

Greit E46 er billige,men det er jo en grunn :roll:

Virker som markede på gode E36 er borte,det gjelder nok di eldre E46 også,så man får som regel en rævkjørt bil,BMW er jo kjent for unge folk hehe

Det er sannelig etterhvert mye rust på E36 også (det skulle bare mangle etter alle disse årene) og rustproblemet på E46 er etter min mening klart overdrevet. Rust er ekstremt kjedelig for de som er så uheldig å få dette på deres E46, men de er, tro det eller ei, i mindretall. Vår E46 står f.eks utendørs 365 dager i året og har gjort dette i snart 7 år... samt at den har kjørt over 220000 Km... og den har ikke rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tydelig at noen er uheldige..

Er enig at E46 er kjempe pen med litt m plastikk å facelift.Men ville heller valgt en E36 Coupe med litt ekstra utstyr å skinn,i steden for en E46 ikke facelift med standar stoff,å Coupe får man vel ikke i en lav pris klasse i forhold til en Sedan.

Min menig syns jeg E36 facelift holder seg rimelig bra per dags dato,når man ser på bil parken her i norge,men da hellakkert å m plastikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er grei teknisk, så ser jeg ikke noe i veien med å kjøpe en e36 323i. Hvis du får prutet ned 10 lapper, så kan den være et brukbart kjøp. Selvsagt er e46 en mye bedre bil, men med litt motor koster den flesk.

Hvis du har den innstillingen at jeg kjøper denne for å ha litt moro i et par år og er villig til å tape litt penger på den, så er det jo greit. Rusta blir jo ikke mindre med åra, men hvis du feks selger den for 20 lapper om 2-3 år, så har du jo hatt mye moro for lite penger egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er grei teknisk, så ser jeg ikke noe i veien med å kjøpe en e36 323i. Hvis du får prutet ned 10 lapper, så kan den være et brukbart kjøp. Selvsagt er e46 en mye bedre bil, men med litt motor koster den flesk.

Hvis du har den innstillingen at jeg kjøper denne for å ha litt moro i et par år og er villig til å tape litt penger på den, så er det jo greit. Rusta blir jo ikke mindre med åra, men hvis du feks selger den for 20 lapper om 2-3 år, så har du jo hatt mye moro for lite penger egentlig.

Du sier at hvis du pruter ned denne 10k som sikkert ikke helt går,så kommer denne på 50k,å du selger igjen,det vil si etter din mening at 10k i tap per år ikke er mye ? det er snakk om 820kr i måneden i tap...

Bil er ikke en innvistering,men ville heller funnet meg en bil som man kunne hat litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. 10 lapper per år i verditap er ikke mye penger mener jeg. Vent til den dagen du kjøper deg en helt ny bil. Da snakker vi 30-50 lapper i verditap hvert år de tre første årene.

Ja, men det er en balansegang her. Hvis bilen er eldre eller har kjørt langt øker driftskostnadene signifikant... iallefall hvis man vil ha bilen i en fornuftig teknisk stand. Vi kjøpte vår 2003 E46 318d Touring da den hadde kjørt knapt 16000 Km og den var praktisk talt problemfri frem til ca. 200000 Km. Driftskostnadene var marginale iom. at kun service, diesel og alminnelige slitedeler var påkrevet. Plutselig eskalerte kostnadene pga. akkumulert slitasje... og moralen må derfor være, med mindre man er svært heldig, at en eldre bil som har kjørt langt også kan være et dyrt bekjentskap... spesielt hvis man "overtar" en annens akkumulerte slitasje. I vårt tilfelle er ikke kilometerkostnaden all verden iom. at vi har hatt bilen nesten hele tiden, men hadde vi kjøpt bilen rett etter at den passerte 190000 ville kilometerkostnadene for vår del ha vært grusomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det siste innlegget ditt her Fredrik.

Å kjøpe en bil som er gått imellom 190000 og 200000 er og blir et tap.

Ikke bare er bilen plutselig gått utrolig mye mer når km stand bikker 200000, men jeg har hørt flere sier, og har erfart det selv, at 200000 er et nokså magisk tall for BMW når det gjelder slitasje.

Da dukker det plutselig opp både det ene og det andre.

Enten så kjøper du en bil som er gått lite og som koster litt mer, eller så kjøper du en som er gått 230000 ++ til en mindre penge der alt er bytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200000km er vel et magisk tall uansett bilmerke, veit ikke hvorfor, men jeg har i hvertfall "vokst opp" med at biler som har rundet 200k, de er plutselig ikke verdt så mye lenger, men å kjøpe en bil som har gått 180-190k, det er liksom helt greit :) Skjønn det den som kan, mest psykologi tenker jeg. Tror det generelt er oppfatningen i Norge, veit ikke hvordan det er med resten av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for en stund siden en bil med 199500km på tellern og kan skrive under på at driftskostnadene er rimelig høye. 6000 i deler første mnd på ting som MÅ byttes og en rimelig grei liste over ting om burde vært bytta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så kjøper du en bil som er gått lite og som koster litt mer, eller så kjøper du en som er gått 230000 ++ til en mindre penge der alt er bytta.

Og poenget i denne sammenhengen er at hvis man er så uheldig å bli viklet inn i et slikt bytte deler helvete... så må man for all del ikke selge bilen rett etter at den kjører som den skal igjen. Det er da man skal ha noe tilbake for alle pengene (les: flest mulig kilometer). Et fornuftig bilregnskap handler om en lavest mulig kilometerkostnad. Mange glemmer dette når de bytter bil ofte eller koster på den svindyre felger og mer eller mindre fornuftig gadgets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...