Gå til innhold

Svært nær kjøp av BMW, hjelp!


håk
 Share

Anbefalte innlegg

Enten så kjøper du en bil som er gått lite og som koster litt mer, eller så kjøper du en som er gått 230000 ++ til en mindre penge der alt er bytta.

Og poenget i denne sammenhengen er at hvis man er så uheldig å bli viklet inn i et slikt bytte deler helvete... så må man for all del ikke selge bilen rett etter at den kjører som den skal igjen. Det er da man skal ha noe tilbake for alle pengene (les: flest mulig kilometer). Et fornuftig bilregnskap handler om en lavest mulig kilometerkostnad. Mange glemmer dette når de bytter bil ofte eller koster på den svindyre felger og mer eller mindre fornuftig gadgets.

De er ofte vanskelig å vite når man skal slutte å legge ut/selge...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ofte vanskelig å vite når man skal slutte å legge ut/selge...

Ja... dessverre det er det, men igjen er det en vurderingssak. Generelt selger alt for mange for tidlig og taper mye penger på det. Så lenge ingen vitale deler... først og fremst motor og gearkasse viser tegn til slitasje... og ikke bilen er helt krokan i f.eks bremserørene og bærende konstruksjoner lønner det seg som regel å reparere bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er endel har som snakker om at 200'km er magisk og da er det ett vendepunkt og det er da kostadene tar av. Hvordan kan man påstå noe sånt. Dette kommer helt og holdent ann på hvordan bilen er behandlet, kjørt og vedlikeholdt.

Hvilke biler skal dere kjøpe om noen år? Der blir tvunget til å kjøpe små japsebiler som kun er kjørt til butikken og til kirken på Søndag. Veldig mange av de som kjøper BMW, Audi etc nye gjør dette fordi de kjører mye og setter pris på merverdien disse merkene gir. Fredrik sin E46 2003 mod er ett godt eksempel på dette. Årlig kjørelengde for premiummerkene er vesentlig lenger enn bilmerker med mindre entusiastske eiere. Det er vanskelig, og blir vanskeligere å finne biler fra tidlig 2000 tall med lav km.stand. Man ser ganske tydelig at biler med litt motor, utstyr osv har gått langt, mens "kjedelige" 316 sedan uten utstyr gjerne er mindre kjørt.

Jeg mener man må se mer på den reele tilstand på bilen og bli mindre opphengt i km.stand.

Puh, det ble ett langt inlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er endel har som snakker om at 200'km er magisk og da er det ett vendepunkt og det er da kostadene tar av. Hvordan kan man påstå noe sånt. Dette kommer helt og holdent ann på hvordan bilen er behandlet, kjørt og vedlikeholdt.

Hvilke biler skal dere kjøpe om noen år? Der blir tvunget til å kjøpe små japsebiler som kun er kjørt til butikken og til kirken på Søndag. Veldig mange av de som kjøper BMW, Audi etc nye gjør dette fordi de kjører mye og setter pris på merverdien disse merkene gir. Fredrik sin E46 2003 mod er ett godt eksempel på dette. Årlig kjørelengde for premiummerkene er vesentlig lenger enn bilmerker med mindre entusiastske eiere. Det er vanskelig, og blir vanskeligere å finne biler fra tidlig 2000 tall med lav km.stand. Man ser ganske tydelig at biler med litt motor, utstyr osv har gått langt, mens "kjedelige" 316 sedan uten utstyr gjerne er mindre kjørt.

Jeg mener man må se mer på den reele tilstand på bilen og bli mindre opphengt i km.stand.

Puh, det ble ett langt inlegg...

Jeg er enig i det du påpeker og vi har etter en grundig inspeksjon av vår 2003 E46 318d Touring besluttet å overhale bilen komplett selvom den har kjørt over 220000 Km. Det handler først og fremst om slitasje på understelet så det blir nye foringer rund baut, nye støtdempere, nye bremseskiver og klosser. I tillegg skifter vi samtlige hjullagere og kanskje drivakslene hvis det er en av disse som er kilden til durelyden bilen har under belastning. Vi prøver imidlertid først å skifte opphenget til gearkassen og sjekker bilen for ulyder etter at de store foringene til de langsgående bærearmene bak er skiftet.

Hvorvidt bilen ender opp som vår eneste BMW får tiden vise, men den burde holde opp mot en halv million kilometer med litt fornuftig bruk og service. Pokker heller... min svoger har kjørt nesten 530000 Km i sin 1997 Peugeot 406 2,1 TD og den går stadig meget bra med den originale motoren, turboen og gearkassen. Lite rust har bilen også... en BMW kan da ikke være dårligere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er endel har som snakker om at 200'km er magisk og da er det ett vendepunkt og det er da kostadene tar av. Hvordan kan man påstå noe sånt. Dette kommer helt og holdent ann på hvordan bilen er behandlet, kjørt og vedlikeholdt.

Hvilke biler skal dere kjøpe om noen år? Der blir tvunget til å kjøpe små japsebiler som kun er kjørt til butikken og til kirken på Søndag. Veldig mange av de som kjøper BMW, Audi etc nye gjør dette fordi de kjører mye og setter pris på merverdien disse merkene gir. Fredrik sin E46 2003 mod er ett godt eksempel på dette. Årlig kjørelengde for premiummerkene er vesentlig lenger enn bilmerker med mindre entusiastske eiere. Det er vanskelig, og blir vanskeligere å finne biler fra tidlig 2000 tall med lav km.stand. Man ser ganske tydelig at biler med litt motor, utstyr osv har gått langt, mens "kjedelige" 316 sedan uten utstyr gjerne er mindre kjørt.

Jeg mener man må se mer på den reele tilstand på bilen og bli mindre opphengt i km.stand.

Puh, det ble ett langt inlegg...

Jeg er enig i det du påpeker og vi har etter en grundig inspeksjon av vår 2003 E46 318d Touring besluttet å overhale bilen komplett selvom den har kjørt over 220000 Km. Det handler først og fremst om slitasje på understelet så det blir nye foringer rund baut, nye støtdempere, nye bremseskiver og klosser. I tillegg skifter vi samtlige hjullagere og kanskje drivakslene hvis det er en av disse som er kilden til durelyden bilen har under belastning. Vi prøver imidlertid først å skifte opphenget til gearkassen og sjekker bilen for ulyder etter at de store foringene til de langsgående bærearmene bak er skiftet.

Hvorvidt bilen ender opp som vår eneste BMW får tiden vise, men den burde holde opp mot en halv million kilometer med litt fornuftig bruk og service. Pokker heller... min svoger har kjørt nesten 530000 Km i sin 1997 Peugeot 406 2,1 TD og den går stadig meget bra med den originale motoren, turboen og gearkassen. Lite rust har bilen også... en BMW kan da ikke være dårligere....

De høres ut som om du kunne spart en liten lottogevinst hvis du solgte bilen din på 190km,hadde vi bare kunnet se fram i tiden....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De høres ut som om du kunne spart en liten lottogevinst hvis du solgte bilen din på 190km,hadde vi bare kunnet se fram i tiden....

Ja... og nei... kilometerkostnaden for bilen er stadig relativt lav så vi har ganske mye å gå på. Problemet er at nå kommer store deler av kostnadene på en gang istedenfor å ha blitt fordelt utover 200000 Km og det tynger budsjettene litt. Vi får heller vente litt med å kjøpe en ny TV (les: B&O TV´en vi har er 19 år gammel). I forhold til å legge ut minimum 200 festblanketter på en ny BMW er det å flikke på vår BMW fra 2003 relativt billig... iallefall så lenge den er så lite slitt som den er. Alt som skal skiftes er allikevel alminnelige slitedeler... utfordringen er at alt åpenbart må skiftes på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke akkurat store probleme på disse eldre bilen når det kommer til km som regel,går motor finner man lett dette å enkle å jobbe med,sparer rimelig mye penger på å ha en gammel bil man kan skru på selv en mange nye biler som du ikke kan gjøre noen ting på.

Å prisen på ting er jo ikke akkurat å grine av hvis man tenker på nye biler.Det verste er den fordømte rusten.

Men er vel sånn med di fleste,at man tar seg råd til nyere bil å di verksted regningene som kommer,for man gidder rett å slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er jo den dagen du skal selge bilen igjen fredrik...

storservice eller ikke...en 318d med 250-300 på tellern...betyr prisdumping for å bli kvitt den...i forhold til når den hadde 190.000 på tellern....da hadde du nok lett fått 20-30.000 mer for den bare pga kilometerstanden.......så da blir jo regnestykket 318d 190.000 km pris minus 318d 280.000 km pris + verkstedregninger...dyre kilometer spør du meg....

tror de fleste gjør lurest i å kvitte seg med bilen på slutten av 100.000 tallet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sikker på at hvis det kun er økonomi sm gjelder lønner det seg IKKE å selge bilen i det hele tatt.

Hvis Fredrik tar en ordentlig gjennomgang av sin bil nå er jeg helt sikker på at han kan kjøre LANGT før det dukker opp store påkost igjen.

Hvor morsomt det er å kjøre den samme bilen 400-500'km er jeg derimot usikker på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er jo den dagen du skal selge bilen igjen fredrik...

storservice eller ikke...en 318d med 250-300 på tellern...betyr prisdumping for å bli kvitt den...i forhold til når den hadde 190.000 på tellern....da hadde du nok lett fått 20-30.000 mer for den bare pga kilometerstanden.......så da blir jo regnestykket 318d 190.000 km pris minus 318d 280.000 km pris + verkstedregninger...dyre kilometer spør du meg....

tror de fleste gjør lurest i å kvitte seg med bilen på slutten av 100.000 tallet....

Det er jo litt spesielt i vårt tilfelle iom. at bilen er dansk. Vår bil er stadig verdt ca. 150000 danske kroner (ca. 175000 norske kroner). Årsaken er spranget opp til en ny E91 318d Touring. Den koster minimum 485000 danske kroner (ca. 560000 norske kroner).

Jeg er ikke helt enig i regnestykket ditt... det er for enkelt. Poenget er kilometerkostnaden. La oss tenke oss følgende situasjon. Du kjøper en helt ny BMW, kjører denne i et år... 10000 Km... og selger med et reelt tap på 40000 kroner. Dette gir en kilometerkostnad på 4 kroner eksl. rente og driftskostnader.

Som et alternativ har du en eldre BMW som du selger etter 10 år... og selv har kjørt 250000 Km med... og selger med et tap på 250000 kroner. I tillegg har du hatt reparasjonskostnader i perioden på 100000 kroner. Dette gir en kilometerkostnad på litt under 1,5 kroner eksl. rente og driftskostnader.

Vi kan med andre ord øke reparasjonskostnadene til det dobbelte uten at kilometerkostnaden påvirkes i vesentlig grad... altså under forutsetning av at bilen kan kjøres. Hvis reparasjonskostnadene i perioden hadde vært 200000 kroner og bilen kjørt 300000 Km... ville kilometerkostnaden ha vært 1,5 kroner. Som regel er det mye billigere å holde en gammel bil kjørende enn å kjøpe en ny... altså hvis vitale deler er ok, bilen ikke er helt kjeks og kan kjøres som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du sier Fredrik, og når det gjelder ditt spesifikke regnestykke er det godt mulig du har rett, selv om ditt eksempel med en nøkkel-ny bmw blir litt urimelig da få ting taper seg mer i verdi enn en fabrikksny bil.. Nå har jo riktignok 0-kilometer følelsen en viss betydning for endel mennesker som er vanskelig å måle i kroner og øre, men det er en annen diskusjon...

Min observasjon var egentlig mer av generell grad i forhold til når man burde bytte ut bilene sine....

Mener å huske at Kapital hadde en artikkel der de faktisk mente det mest økonomiske bilholdet var å bytte ut bil hvert 3e år :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du sier Fredrik, og når det gjelder ditt spesifikke regnestykke er det godt mulig du har rett, selv om ditt eksempel med en nøkkel-ny bmw blir litt urimelig da få ting taper seg mer i verdi enn en fabrikksny bil.. Nå har jo riktignok 0-kilometer følelsen en viss betydning for endel mennesker som er vanskelig å måle i kroner og øre, men det er en annen diskusjon...

Min observasjon var egentlig mer av generell grad i forhold til når man burde bytte ut bilene sine....

Mener å huske at Kapital hadde en artikkel der de faktisk mente det mest økonomiske bilholdet var å bytte ut bil hvert 3e år :?

De færreste gidder å kjøre rundt i en gammel bil hvis de har økonomi til å kjøpe en ny bil, men jeg er litt spesiell den veien. Jeg liker å behandle tingene jeg har pent og beholde de lenge hvis de virker som de skal... noe eksempelet med vår B&O TV viser. Det jeg imidlertid ikke gidder er ting som ikke virker skikkelig... så BMW´en får én sjanse... blir det for mye tullball etter denne omgangen blir den solgt umiddelbart.

Det som er litt spesielt med vår BMW er at ca. 150000 Km av de 220000 Km den har kjørt er langkjøring med minimum 1000 Km pr. tur (Århus-Oslo via Malmø)... så bilen er i realiteten ikke spesielt slitt. Det er ikke rust, ingen parkeringsbulker og interiøret bærer ikke preg av så mange kilometer på veien. Det er naturlig nok spesielt foringene i understelet som er slitt, men på den annen side er det først nå ved 220000 Km at nesten alle foringene må skiftes... og alt er originalt. Slik er det når en bil kun kjøres på motorveier i Skandinavia... det tar lang tid før bilen blir slitt. Det er den samme historien med min svogers Peugeot 406 2,1 TD som har over en halv million kilometer på telleren, men han har faktisk kun hatt behov for å skifte foringer i styreleddene... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":14srn1ke]Det betyr at du beholder e46'en og kun kjøper en z4 ved siden av, istedet for å bytte bil da? :D

Du er en fornuftig mann Fredrik :D

Hehehe... fornuftig og fornuftig Fru Blom, men en Z4 (E85) skal jeg bare ha innen overskuelig fremtid. Turen til Ålesund og ikke minst tilbake var fantastisk og jeg vet nesten ikke hva jeg skal si om din bil... jeg fikk skikkelige vibber... det ble nesten helt Porsche igjen bare på en mer kul og moderne måte... 8)

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=123178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":1e4ogdmh]Det betyr at du beholder e46'en og kun kjøper en z4 ved siden av, istedet for å bytte bil da? :D

Du er en fornuftig mann Fredrik :D

Hehehe... fornuftig og fornuftig Fru Blom, men en Z4 (E85) skal jeg bare ha innen overskuelig fremtid. Turen til Ålesund og ikke minst tilbake var fantastisk og jeg vet nesten ikke hva jeg skal si om din bil... jeg fikk skikkelige vibber... det ble nesten helt Porsche igjen bare på en mer kul og moderne måte... 8)

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=123178

Naboen selger bilen! Løp og kjøp! :)

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18558985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...