Gå til innhold

Har jeg bommet på prisen, eller?


kjochr
 Share

Anbefalte innlegg

Hehe. Her var det mye død og fordervelse.

Nåja, ingen har vondt av en god diskusjon. Det er tross alt et forum.

:wink:

Nå er det jo ikke sånn at alle automatkasser tar kvelden, eller girkasser generelt siden du vil kunne skru på de selv.

Alle girkasser tar kvelden en gang. Spørsmålet er når det skjer. Når den tiden kommer kan jeg selv fikse en manuell kasse, mens en automat må sendes bort til en ekspert på området. Dessuten har samtlige automat-kasser jeg har vært borti hatt betydelige større vedlikeholdskostnadder (nå skal det sies at jeg ikke har så stor kjennskap til de moderne variantene).

Når det gjelder prisforskjellen så reduseres den ved bruktkjøp, og da er det ikke noe å lure på for meg. Da veier alt det positive med automat opp for det negative.

... Men hva er egentlig alt det positive?

På ytelse så er ikke lenger det noe tema på en bil med så moderne girkasse som denne har. Det skiller 0.1 sekund til 100, og 2km/t i toppfart. Forbruket er i samme klasse, skiller 0.07 liter på mila på blandet kjøring.

Om du definerer ytelse som rene tall, kan i mange tilfeller moderne automat-kasser være jevngode med tradisjonelle. Setter du derimot pris på fleksibilitet er det en annen sak ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vil tru den er tungsolgt pgs, ikke iDrive ikke m-pakke og heller ikke svart interiør. men med de tingene koster de jo litt mer å.. er selv litt på utkikk etter e93 320d. men da med rørepinne og m-pakke + iDrive. og Helsort innv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo denne karen bare en vanlig automatkasse i 320d'en, dvs kun mulighet for å kunne låse den i girene.

Jeg ser poenget med at det er mest behagelig med automat til komakjøring. men nå ville jeg valgt en helt annen bil hvis det var komfort, komfort, komfort jeg ville ha. Jeg kjørte min far sin a6 2.0tdi med 7trinss DSG tur retur bergen-københavn +omveier i forgje uke. Noe jeg ble irritert av var: når jeg lå i 140-150 gjennom sverige og så vidt trokket litt på gassen (feks oppoverbakke) girer den ned, for å gire oppgjen rett etterpå. Jeg syns det var jævlig irriterende, så jeg låste den i 7gir. Problemet da, var at når jeg kom ned i 100-110kmt hvis feks en trailer skulle passere en annen, så hadde jeg glemt at jeg låste giret- og irriterer meg over at "faen" nå må jeg over i d igjen.. Et lite irritasjonsmoment, men for min del er irriterende når det skjer hvert 5-10minutt i 40-50mil+retur.

automat fucker kjøreopplevelsen for dem som liker å kjøre bevisst og aktivt, og manuell forsterker kjøreopplevelsen siden det er eneste måten å kunne ha bilen i det giret du selv vil, til en hver tid. Jeg er aboslutt enig i galro sitt utsagn om at motorbrems er greit å ha. Så kanskje det stiller seg annerledes for mer passive sjåfører- som feks han som hadde citroen med automat, og ikke fulgte med at jeg allerede holdt på å kjøreforbi han etter hovden mot bergen- og la seg over i motgående når jeg var der fra før.. resultatet ble at begge dørene på h side og bakskjermen må byttes.. Det er også forsikringstillegg dersom du har automat..

Hva pris angår i diskusjonen om hva man liker og ikke av manuell/automat ser ikke jeg på som relevant. Levis er bedre bukser enn henry choise.. Om kunden tar seg råd eller ikke, blir derfor irrelevant mener jeg. Og konklusjonen min, er at kjøreopplevelsen blir bedre med manuell- selvom det er digg med automat på lunkekjøring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde automat bare vært pluss, og jeg skjønner ikke alt svadaet om at manuell er så fantastisk.

Jeg foretrekker manuell fordi:

- De er billigere både i innkjøp og vedlikehold.

- De er generelt lettere.

- De leverer generelt bedre ytelser.

- Jeg kan selv velge hvilket gir jeg skal være i til en hver tid.

- De har generelt lavereforbruk.

- Manuelle girkasser er mindre kompliserte enn automatiske, noe som igjen betyr at jeg har mulighet til å reparere en manuell samtidig som det i utgangspunktet er mindre som kan gå i stykker. Det at de er enklere betyr også at fabrikanten kan gjøre mindre feil ved utviklingen.

+ clutch ;)

men til tråd starter :) det er mye enklere å kjøpe bil selv, en å få solgt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver selv å selge en bil (09 Auda) som jeg trodde skulle være lett å selge slik bruktmarkedet er idag, riktig nok den dyreste Auda A3`en på finn, men riktig utstyrt. Har også fått en knallpris i innbytte hos forhandler. Men tror nok man må ha litt is i magen, har jo bare hatt den ute til salg i 1 uke.. Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke automat / manuell har veldig mye å si her egentlig. Men jeg skjønner at denne bilen er tungsolgt. Er tross alt veldig få personer i Norge som har råd til en coupe til 400 lapper. Coupe må vel kunne kalles en typisk ungdomsbil. De få som er ute etter noe sånt er også veldig nøye på at bilen har akkurat det utstyret de vil ha. Jeg vil også tro at interiørfargen kan gjøre bilen tungsolgt. Og så tror jeg at skal du handle bil til så mye penger, så vil man helst gjøre det hos en forhandler.

Trenger ikke være prisen det er noe galt med, det kan bare ta lang tid å finne riktig kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

automat fucker kjøreopplevelsen for dem som liker å kjøre bevisst og aktivt, og manuell forsterker kjøreopplevelsen siden det er eneste måten å kunne ha bilen i det giret du selv vil, til en hver tid.

Jeg kjører "bevisst og aktivt" i like stor grad som mange manuellfantaster, og allikevel er totalopplevelsen for meg med en bil bedre med automat. Men selvfølgelig, på bane foretrekker jeg jo manuell, og skal jeg bare ut og grisekjøre, så hadde jeg også valgt manuell, men som en daily driver der man har alt i ett, så syns jeg automat er et must. Kjører daglig både i 100-sone, bykjøring og småkjøring, og på totalen er automat et mye bedre valg for meg, selv om jeg også liker å kjøre "hardt". Men nå er det jo sånn at man kjøper ikke en 2007 modell 320d kun for å grisekjøre, man kjøper en slik bil for å ha den til daily driver. Ellers er det meningsløst å velge en drivstoffgjerrig liten dieselmotor.

Ellers til problemet ditt i Sverige, for å si det sånn, kan du ikke bare flippe den opp og ned et gir, eller har ikke DSGen den muligheten? Snakker da om slik som på steptronic/tiptronic? Da kunne du jo bare flippa den over i "manuellmodus" og latt den stå i 7. gir, når du da skulle ned et gir for å kjøre forbi er det bare å vippe den ned i 6. Hva er forskjellen på det og manuell kasse hvor du måtte rørt med pinnen (OG clutchet)? Du må jo gjøre noe aktivt enten eller.

Når det gjelder bilsalget så tror jeg heller problemet er at de som har råd til denne bilen her gjerne også har råd til å legge på noen lapper og kjøpe den ny. Er jo ikke så fristende å bruke 400 lapper på en bil som snart ikke har garanti lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke motorbremsen et tema på nye automatkasser fra BMW. I nedoverbakke er det bare å gi litt gass fort, så skal girkassen gire opp slik at du får mere motorbrems ;)

Jeg forholder meg også til manuell pga av ufyselige utgifter ved et eventuellt girkassehavari som jeg har sett alt for mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Galro når det gjelder auksjonsfølelsen man får når folk sier "høystbydende" eller "bud over en viss pris". Nordmenn flest liker ikke lukkede eller hemmelige auksjoner... det er for lett for selgeren å drive opp prisen med fiktive bud. Greit nok at man selger bilen til hvem man vil, men de fleste liker å forhandle direkte med selgeren eller direkte via en bilselger (megler). Som andre er inne på burde du heller legge prisen komfortabelt over den laveste prisen du selger bilen for. På den måten har du noe å gi når forhandlingene starter og begge parter føler at de gjør en god handel. Det handler om å få kjøperen til å føle seg trygg... så kommer de gode budene og til slutt pengene på bordet... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BOS = Bertel O. Steen = mercedes :o:P

Eventuelt Peugeot? :D:P

Bertel O. Steen har også hatt Porsche i perioden 1986-96. BOS omsatte for 100 millioner kroner allerede i 1969 og det var enormt mye penger den gangen. Man kunne få en herskapsvilla på beste Oslo vest for et par hundrede tusen kroner i 1969.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ser jo unektelig flott ut!

Har du forresten tenkt på å legge den ut på forumet under biler til salgs? Kan jo være noen som (kjenner noen som) er interessert... :)

Et par momenter til som kan hjelpe ved salg kan være at BMW i praksis gir 3 års garanti (det 3. året som "goodwill") for privatbiler som har "normal" kjørelengde. Litt farlig å nevne i annonsen kanskje, men sjekk gjerne med BMW Norge...BMW har fått litt pepper for å bare gi 2 år. Dersom jeg skulle kjøpe bruktbil og har over 1 år igjen på garantitiden ville det vært et absolutt pluss...

Dessuten er det spørsmål om alle som leser annonsen forstår alt som ligger i kodene; hva inngår f.eks. i Dynamic og Comfort-pakkene...(står sikkert under i specen, man kan være greit å spesifisere i pakkene).

Ser at du også konkurrerer med en lignende bil i Bergen uten automat, adaptive lys og skinn etc., men som har noe annet utstyr utover din (navi ++) til omtrent samme pris så du kan kanskje framheve din bils attributter?

Har du forresten stemmestyring til mobil på tysk?? Må da gå an å kode den om til engelsk om ikke annet...

Og så ville jeg sløyfet "keyless go" under utstyr; dette er jo det samme som Comfort Access og det har du forklart oppe i annonsen.

Skriv gjerne også litt om gjenværende dekkmønster på s- og v-hjulene; stor fordel om en potensiell kjøper slipper å løpe rett til nærmeste dekkforhandler for å kjøpe nye v-dekk om et par uker...og det samme til våren mhp. s-dekk..

Ellers bør jo ikke prisnivået skremme noen; du kan kanskje også nevne nypris på bilen for da vil jo en interessent se hvor mye man sparer i forhold til da bilen var ny (eller om du nevner nypris i dag selv om det kanskje er gjort noen endringer?)

Dersom du ennå ikke har inngått avtale om kjøp av ny bil, kan du jo teste ut markedet litt over tid....hvis du kan/vil da...

Lykke til ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunnar- jo det er en dsg kasse som kan flippes over i "manuell kontroll", hvor jeg kan gire +/- noe jeg prøvde, men konklusjonen ble gang på gang at jeg glemte at jeg hadde den i manuelt modus, og hadde da ikke riktig gir klart når jeg gikk hardere på gassen.. Noe som er et enda større irritasjonsmoment. Så det ble til at den bare sto i "d" og jeg konsentrerte meg heller mer om å lese trafikken bedre- så jeg slapp å senke farten så mye- og at jeg kunne gasse såpass lite at den ikke girte ned i de fleste tilfellene.

Angående service, forbruk, osv andre argumenter som folk nevner over her- mener jeg er så svake at det ikke er "ordentlige" argumenter for at folk foretrekker manuell. Jeg vil egentlig male det såpass svart/hvitt som dette: Enten liker du best manuell- fordi det kler kjørestilen i det vanligste bruksmønsteret ditt best (eller at du kjører ofte på bane, og derfor ikke vil ha automat)

Eller så tok du deg ikke råd til automat/annet tilleggsutstyr/motor du heller foretrekker- enn automatkasse.

ps. jeg kan forstå dere som velger manuell i eldre biler pga faren for dyre reperasjoner osv, men jeg ville ikke brukt dette som et argument på en bil (annet enn x5) som er nyere enn 10? år.. dsg kassen i audien til far er faktisk bare 0,1sek tregere enn manuell, den er HELT trinnløs (bedre enn kompissen hans x3 3,0d sin og en av grunnene til at pappa valgte audi framfor bmw denne gangen og :()

dsg kassen har (i følge min bror) også mindre forbruk, og den er EKSTREMT comfy hvis man klarer å ligge i gjevn fart. 150kmt på 2200omdr i 7ende gir om jeg husker rett..

men nå ødelegger jeg vel egentlig trådstarters tråd.. Skal heller prøve å holde meg mer til topic neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke motorbremsen et tema på nye automatkasser fra BMW. I nedoverbakke er det bare å gi litt gass fort, så skal girkassen gire opp slik at du får mere motorbrems ;)

Du mente kanskje gire NED?

dsg kassen i audien til far er faktisk bare 0,1sek tregere enn manuell, den er HELT trinnløs

DSG er da ikke trinnløst? CVT den har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hagenisse, selvsagt er den ikke helt trinnløs. Dobbel clutch er det vel? Vet ikke forkortelsen. Det jeg mente med setningen er at giringene føles trinnløse da den har helt gjevnt skyv- og ingen nykk osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...