Gå til innhold

E46: Grusom lukt fra klimaanlegget


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere bedt om råd for dette og har fulgt rådene, men jeg tror vi må enes om hva som er mest effektiv og som fungerer best.'

En slags DIY mot luft!

Jeg har det siste året "avgiftet" klimaet med anti-bakterie-gass fra sprayboks. Jeg kjøpte en boks fra bilforhandler som kostet 500kr, som holdt til 3 behandlinger. Etter hver behandling forsvant lukten, men etter en stund kommer lukten tilbake. I hele sommer har det vært ok, men så har bilen være ubrukt i 3uker pga reise og da vi kom tilbake var lukten tilbake for fullt.

Så jeg må først og fremst å få bort lukten, men så unngå til at det kommer tilbake.

Hva mener dere alle?

BTW: Da jeg skiftet olje på automaten så oppdaget jeg at det dryppet ganske mye vann på automatkassens bakre og på passasjersiden. Jeg regner med at dette vannet er kondensvann fra klima, men jeg syntes det er rart at det drypper ned så landt unna selve klimaanlegget. Er det riktig eller kan det være at noe er tett og det renner på feil sted? Hvor dreneres egnetlig kondensvannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foreslås ofte å bore et hull nede ved gass-pedalen for å spraye inn desinfektiv gass nært der kondensvannet samles opp.

Ja det er drenering ned ved gearkassen, så da er det normalt at det renner vann rundt automatkassen.

Jeg tror vi kan oppsummere at Klimaanlegget til E46/E39 er av en dårlig og uheldig konstruksjon. Det er for dårlig drenering av kondensvannet og det blir liggende fukt med bakterier i varmeapparatet. For å forhindre oppblomstring av bakterier/sopp, så må vannet dreneres bort eller tørkes bort med varme. Derfor foreslås det ofte å slå av AC 5km før stopp og skru opp varmen. Men det må jo bety at man kan ha AC avslått i noen dager for å nettopp tørke opp fukten for så å desinfisere klimaet.

Hvorfor har ikke BMW tatt dette mer alvorlig? Det er snakk om en helsefarlig situasjon der folk kan utvikle astma og allergi pga dette problemet.

Hvor mange av dere har hatt dette problemet?

Problemet er nøye beskrevet her;

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=325616

Men noen konkret holdbar løsning har ingen kommet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pollenflteret du mener, så ble den byttet for 1år siden på Storservice. Den lukter ingenting hvis jeg lukter på den.

RS

Så ikke noe om du har skiftet filteret? Det er hvertfall en luktbombe om det ikke byttes jevnlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem som deg Mons1, og det er kun kjøleribben og drenering som er mitt problem.

Å kjøre full varme på alt i 15 min fungerte greit i 1-2 uker. Men ikke helt bra nei.

Har ennå ikke prøvd med borring av hull ved gasspedalen da jeg ikke har orket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pollenflteret du mener, så ble den byttet for 1år siden på Storservice. Den lukter ingenting hvis jeg lukter på den.

RS

Så ikke noe om du har skiftet filteret? Det er hvertfall en luktbombe om det ikke byttes jevnlig.

Ja var det e tenkte på. Det som ligger under frontruta i motorrom el no sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem med min e39 luktet våt hund og det som verre er.

Kjøpte rensespray på biltema i vår og skiftet samtidig begge kupefilter.

jadda jadda jeg vet biltema, :-) men denne virket faktisk og det har ikke vært noe lukt etterpå.

Stod på boksen spray forsiktig inn litt og litt men jeg ført slangen inn og så langt den rakk på begge sider og fylte på hele boksen

Skum over alt og det fossrant under bilen fulgte eller bruksanvisningen og kjørte systemet for fullt en god stund

Det var en litt skarp friskluft første uken men det roet seg ned.

Den var ivertfall nogenlunde billig og rimelig enkel fremgangs måte.

Bare og prøve kan vel egentlig ikke bli verre

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...