henvid Skrevet August 28, 2009 Skrevet August 28, 2009 Jeg har en kompis med en 04 320dt (E46), kjøpt for 3 uker siden. Bilen var dønn strøken, full m-pakke, 111000km, alle servicer og feilfri Naf test før overtakelse. Her om dagen skjedde det at motoren mistet all kraft, ristet, tikket og banket akkurat som en gammel Volvo 240 som ikke går på alle sylindrene.. Dette viser seg etter "obduksjon" hos Bavaria i Stavanger å være en klaff i innsugsmanifolden på den fjerde sylinderen som "er borte"!! Dvs at den har løsnet og gått gjennom hele systemet... Dette resulterer da i at motor og turbo må byttes til den nette sum av kr 120000,-!! -Er det noen av dere som har opplevd eller hørt om noe lignende? Og i tilfelle hvordan dette har blitt løst økonomisk? Jeg mener at dette ser dårlig ut for BMW at en bil som har gått 111000km, fulgt alle servicer, aldri vært chippet og er 5år og 4mnd gammel skal havarere og eieren sitter igjen med alle kostnader fordi Bavaria mener at sånn kan skje!? Nevner forøvrig at bilen ble kjøpt privat av en seriøs mann som har fulgt alle forhåndsregler for å ha en plettfri bil, firmaet som importerte bilen for tre år siden, Namdal Bil, er konkurs, forsikring med full kasko til å dekke dette er uaktuelt da det ikke hjelper stort økonomisk og BMW Norge mener at de ikke har noe ansvar fordi bilen er bruktimportert!!!!
ThomasB Skrevet August 28, 2009 Skrevet August 28, 2009 Hmmm....rart bmw ikke stiller seg mer ansvarlig i denne saken, har bmw norge vert kontaktet? Uansett utrolig kjipt for eieren, slikt skal ikke skje, kan det være "juks" med km?
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 28, 2009 Skrevet August 28, 2009 Jeg har hørt om dette og lagde faktisk en post om dette da det viste seg å være et stort problem bl. a i England. Dessverre var det ingen interesse for denne posten så den forsvant nedover Her er en link med mere info ang Swirl flaps: http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f3/bmw-e46-diesel-info-including-swirl-flaps-t5537/ Kan forøverig gi deg en link fra et Engelsk fora der de har mange slike DIY for fjerning av disse flapsene. http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f3/e46-320td-320d-swirl-flap-replacement-t15571/
Otis Skrevet August 28, 2009 Skrevet August 28, 2009 Detter desverre et "kjent" problem. Denne feil kommer av at akslingen som spjeldene i innsugsmanifolden er montert er for svak, den er vel 4mm og av metall. Den kan knekke av slik som du har opplevd. BMW har visstnok ikke brydd seg så mye om å dekke dette, ihvertfall ikke her i skandinavia. Men jeg har lest om dem i England som har fått dekket som "goodwill" på bmwland.co.uk, tror jeg det het. Det står noen tråder om dette på autopower.se sitt forum. Det finnes tilogmed en person i England som lager et "kit" som har denne typen motor med denne svakheten, for å kunne demontere akslingen og plugge igjen hullene til spjeldene. Motorene det gjelder skal være; Alle 2 liter diesel med 150 hk til 2006 Både 2,5 og 3 liters diesel fra 03-2006. Jeg er litt usikker på dette da, men dette gjelder ikke den gamle 2liter M47D20 EDIT: BMW 2002 Fredrik var før meg der.
ThomasB Skrevet August 28, 2009 Skrevet August 28, 2009 hva er misjonen til disse egentlig? ser at han bare setter i "dummies". Skjønte egentlig ikke helt va det var for noe...? Noen som vet som gir en kort presis info? dette er Kanskje noe man bør være obs. på.
Otis Skrevet August 28, 2009 Skrevet August 28, 2009 Dummiesene skal bare plugge igjen hullet slik at ikke luft strømmen forsvinner en annen plass og at kanskje skal se fint ut ?
ThomasB Skrevet August 28, 2009 Skrevet August 28, 2009 jaja det er jo greit, men hvor går luftstrømmen "orginalt", og hvorfor er den "styrt"... Mitt spørsmål var hvorfor er det slik i utgangspunktet.
integrale8v / ELS Tuning Skrevet August 28, 2009 Skrevet August 28, 2009 Grunnen til de er der er vel for å få høyere lufthastighet på lave omd/belastning. Veit noen om dette gjelder 318d også? Er vel bare en "nedtrimma" 320 den motoren.
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 28, 2009 Skrevet August 28, 2009 Sjekk denne linken: http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f3/bmw-e46-diesel-info-including-s%20wirl-flaps-t5537/ Der står det info om hvilke motorer somkan være affisert av dette problemet. Men oversatt til norsk: M47 motorer(136bhp u/common rail vp44 injection pump) har ikke swirl flaps og turboen varer mye lengre. M47N common rail engine(150bhp face lift model August-September 2001 og videre) har flaps og turbo som kan svikte, senere i 2004 kom en ny manifold som skulle være forbedret. Der har flapsene fått en aksling med diameter på 4,5 mm som er sterkere enn den opprinnelige 4,0 mm. Ny turbo kom i November 2003 pga tidligere problemer med turboras. M57 motorer (M57D)(525d & 187bhp 330d) har ikke swirl flaps på biler med manuelt girkasse MEN biler med automatkasse HAR swirl flaps. M57N motorer(M57TUD)(525d & 330d 204bhp) har swirl flaps. Grunnen til svikt i swirl flaps ryktes og være mye småkjøring og lite "lufting" av motor. Mye småkjøring fører til at EGR systemet i motoren er i full drift slik at mye eksos kjøres inn i innsuget, noe som medfører mye sot og oljekliss som setter seg fast. Pga av alt sotet som setter seg fast kan disse flapsene sette seg fast og siden dette er en dynamisk konstruksjon der flapsene er i mye bevegelse kan en fastkokset flaps bli slitt løs og blir dermed videre inn i motoren og fører til havari. Så all denne økokjøringen/bykjøringen er IKKE bra for en dieselmotor. En Moderne dieselmotor trenger virkelig å strekke litt på beina med gjevne mellomrom for å få bort litt koks og mannskit som samler seg opp. I følge BMW er dette problemet kun som følge av alt for deffensiv kjørestil og for lite bruk av gass/turtall at systemet blir gjenkokset. Derfor er dette et problem som er av større karrakter i Sør-Norge og England der mye køkjøring er et faktum. Følgende kommentar gjelder kanskje ikke mange på dette fora, men tror noen økokjørere generellt i landet kan føle seg truffet: Så Heeeei folkens, slutt å dvaske i køene og få opp turtallet litt innimellom Motoren sprenger overhodet ikke om du passerer 1400 omd/min.
Otis Skrevet August 28, 2009 Skrevet August 28, 2009 Da har vel du BMW 2002 Fredrik en potensiell motor som kan gå i stykker?
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 28, 2009 Skrevet August 28, 2009 jaja det er jo greit, men hvor går luftstrømmen "orginalt", og hvorfor er den "styrt"...Mitt spørsmål var hvorfor er det slik i utgangspunktet. Av bildet ser du at manifolderen har to "utganger" hvor luft kan gå inn til motoren. Den merket med Rød firkant er hovedkanalen med flapsen i midten som står i åpen posisjon, da strømmer luften mer eller mindre uhemmet inn i motor. Stenger derimot denne flapsen blir luften tvunget ned i den litt mindre og runde kanalen lengre ned. Grunnen er for å få bedre moment på lavt turtall. En flaps er stengt når: -Ved lavt turtall og lavt insprytningsvolume En flaps er åpen når: -Når kjølevannstemperaturen er under 14 °C eller; -Drivstofforbruk er over 24 mg (miligram pr innsprut) eller; -Turtallet er over 2250 omdr/ min eller; -Temperatur på inntakslufta er under -5 °C.
Odd-M Skrevet August 28, 2009 Skrevet August 28, 2009 Hvis jeg kjører svært rolig over en lengre strekning og plutselig gir mye pedal blir det mye svartrøyk. Derfor er jeg ganske nøye med å blåse kjærra litt av og til, f.eks ved ladde på i lange motbakker eller gi på litt ekstra ut av lyskryss.
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 28, 2009 Skrevet August 28, 2009 Da har vel du BMW 2002 Fredrik en potensiell motor som kan gå i stykker? Ja jeg har det, men det har vi alle forsåvidt. Alt som er mekanisk kan gå i stykker Men med visse forhåndsregler trenger ikke motoren å gå i stykker men tiden vil vise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå