Gå til innhold

Service på motor og automatkasse. Må bilen løftes på ene sia


Steel
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en 520i E39 automat, den er kjørt 197 000. Jeg kjøpte den den når den var kjørt 135 000 for 3 år siden, og jeg har ikke gjort annet enn å bytte olje på den èn gang...

Av og til fjusker giret litt (Den girer ikke når den skal), spesielt når det er kalt. Har litt dårlig samvitighet så nå tenkte jeg at jeg skulle bytte både motor olje og girolje. samt også rense motor og automatkassa. Har hørt om QMI...

Når det gjelder motoren så går den som en klokke, men kanskje ikke den høres ut som ny lengre.

spørsmålet mitt er vel egentlig, hva er smart å gjøre?

Rense motoren? og hva er prosedyren?

Hvor peiler jeg gear olja??? Hvordan renser jeg kassa? med hva, QMI?

Hva er prosedyren?

Håper jeg får like bra svar som sist=) Da var det en mekaniker som sa at toppen på motoren min var gåen... fikk tips av dere her på bimmers å prøve andre ting først, sånn som å lufte den for luft i kjølesystemet.

Det viste seg at det var det hele, den hadde luft i systemet og ble derfor varm...

Hilsen Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye bra om denne QMI, dette er noe du hiver på motoren, la den gå 20 minutt, tapp olja, på me ny samt. påfyll av QMI, vet ikke spesifikt hvor mye. Dette stoffet får du også på girkasser men tror ikke jeg ville hatt det på en aut. Vet ikke hvordan d er å sjekka girolja på din, men min, men tror d er samme motor osv. D er et glass på kassen du skal se i om det er olje. ganske tomvint. for å tappe olja skru ut bånnpluggen, samt en plugg på sia, så hiver du på til det renne ut på siden. i det hullet som er på sia av kassen liksom.

men for ver på sikker side, ta en tlf til Bavaria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGENTLIG skal du vel tømme kassa så la den stå å gå litt for å få ut mest mulig av olja etter du har helt på ny... hvis ikke får du kun skifta 25% av olja.. og da er jo poenget litt borte... oljeskift på aut kasser er ikke bare havregrøt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og sjekke (kontrolere) automatgir olja må du, la motoren gå i ca 5min skal være mellom 20-40+ grader. Også skrur du ut en skrue oppe på siden av girkassen, girkassen skal også stå i N (nøytral) når du sjekker olja. Også fyller du på til det renner over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det høres ut som en god idé å gjøre dette selv når du ikke vet hvor du fyller engang.

Følgende er det mange meninger om, men jeg vil ihvertfall oppfordre deg til å kjøpe automatolje hos BMW.

Har du kun byttet motorolje en gang på 62.000km?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det høres ut som en god idé å gjøre dette selv når du ikke vet hvor du fyller engang.

Følgende er det mange meninger om, men jeg vil ihvertfall oppfordre deg til å kjøpe automatolje hos BMW.

Har du kun byttet motorolje en gang på 62.000km?

Dette er jeg enig i, er selv utdannet bilmekaniker og har byttet olje å filter på noen autokasser, men det er så lenge siden nå, at jeg tror ikke jeg ville tatt på meg den jobben selv om jeg hadde hatt en automat kasse.

Det er ikke bare til å tappe av å fylle på ny olje, er mye som kan gå galt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...