Steel Skrevet August 29, 2009 Share Skrevet August 29, 2009 Hei, jeg har en 520i E39 automat, den er kjørt 197 000. Jeg kjøpte den den når den var kjørt 135 000 for 3 år siden, og jeg har ikke gjort annet enn å bytte olje på den èn gang... Av og til fjusker giret litt (Den girer ikke når den skal), spesielt når det er kalt. Har litt dårlig samvitighet så nå tenkte jeg at jeg skulle bytte både motor olje og girolje. samt også rense motor og automatkassa. Har hørt om QMI... Når det gjelder motoren så går den som en klokke, men kanskje ikke den høres ut som ny lengre. spørsmålet mitt er vel egentlig, hva er smart å gjøre? Rense motoren? og hva er prosedyren? Hvor peiler jeg gear olja??? Hvordan renser jeg kassa? med hva, QMI? Hva er prosedyren? Håper jeg får like bra svar som sist=) Da var det en mekaniker som sa at toppen på motoren min var gåen... fikk tips av dere her på bimmers å prøve andre ting først, sånn som å lufte den for luft i kjølesystemet. Det viste seg at det var det hele, den hadde luft i systemet og ble derfor varm... Hilsen Ståle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet August 29, 2009 Share Skrevet August 29, 2009 Anbefaler deg å ta kontakt med verksted, evt kontakte meg. Bor du i nærheten av Trondheim kan jeg gjøre det for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dekkbrenneren Skrevet August 30, 2009 Share Skrevet August 30, 2009 Jeg har hørt mye bra om denne QMI, dette er noe du hiver på motoren, la den gå 20 minutt, tapp olja, på me ny samt. påfyll av QMI, vet ikke spesifikt hvor mye. Dette stoffet får du også på girkasser men tror ikke jeg ville hatt det på en aut. Vet ikke hvordan d er å sjekka girolja på din, men min, men tror d er samme motor osv. D er et glass på kassen du skal se i om det er olje. ganske tomvint. for å tappe olja skru ut bånnpluggen, samt en plugg på sia, så hiver du på til det renne ut på siden. i det hullet som er på sia av kassen liksom. men for ver på sikker side, ta en tlf til Bavaria. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet August 30, 2009 Share Skrevet August 30, 2009 EGENTLIG skal du vel tømme kassa så la den stå å gå litt for å få ut mest mulig av olja etter du har helt på ny... hvis ikke får du kun skifta 25% av olja.. og da er jo poenget litt borte... oljeskift på aut kasser er ikke bare havregrøt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steel Skrevet August 30, 2009 Forfatter Share Skrevet August 30, 2009 Ok, takk for tips. Men når jeg fyller gearolje, hvor fyller jeg??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet August 30, 2009 Share Skrevet August 30, 2009 er en fylle skrue på siden av kassa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steel Skrevet August 30, 2009 Forfatter Share Skrevet August 30, 2009 Ok, har også hørt noe greier at bilen skal jekkes opp på den ene siden.... Er det noe i det, eller bare myte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steel Skrevet August 30, 2009 Forfatter Share Skrevet August 30, 2009 Hey, noen som vet??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steel Skrevet August 30, 2009 Forfatter Share Skrevet August 30, 2009 eller kanskje dette er mekanikerens hemeliget... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asani Skrevet August 30, 2009 Share Skrevet August 30, 2009 nei det er bare tull bilen skal sto rett vil si på alle hjul... og på et rett sted Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haavco Skrevet August 31, 2009 Share Skrevet August 31, 2009 For og sjekke (kontrolere) automatgir olja må du, la motoren gå i ca 5min skal være mellom 20-40+ grader. Også skrur du ut en skrue oppe på siden av girkassen, girkassen skal også stå i N (nøytral) når du sjekker olja. Også fyller du på til det renner over. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 31, 2009 Share Skrevet August 31, 2009 Jeg syns ikke det høres ut som en god idé å gjøre dette selv når du ikke vet hvor du fyller engang. Følgende er det mange meninger om, men jeg vil ihvertfall oppfordre deg til å kjøpe automatolje hos BMW. Har du kun byttet motorolje en gang på 62.000km? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet August 31, 2009 Share Skrevet August 31, 2009 et triks for å skifte ut mest mulig olje inkl i konverter er å koble av for eks røret til oljekjøleren eller en annen plass, også få en medhjelper til å gire litt mens du hele tiden fyller på med olje.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet August 31, 2009 Share Skrevet August 31, 2009 Jeg syns ikke det høres ut som en god idé å gjøre dette selv når du ikke vet hvor du fyller engang.Følgende er det mange meninger om, men jeg vil ihvertfall oppfordre deg til å kjøpe automatolje hos BMW. Har du kun byttet motorolje en gang på 62.000km? Dette er jeg enig i, er selv utdannet bilmekaniker og har byttet olje å filter på noen autokasser, men det er så lenge siden nå, at jeg tror ikke jeg ville tatt på meg den jobben selv om jeg hadde hatt en automat kasse. Det er ikke bare til å tappe av å fylle på ny olje, er mye som kan gå galt her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steel Skrevet September 2, 2009 Forfatter Share Skrevet September 2, 2009 Takk for tips. Og ja,jeg har bare byttet olje en gang på 65.000km kjøring. Foretok bytte for ca 7.000km siden. Hvordan det? Mener du jeg har ødelagt motoren? Den går fint da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå