Jump to content

Dårlig drag i 320 E46


Gleid
 Share

Recommended Posts

Har et lite spørsmål... Er det noen som har noe erfaring med 320i og effekt? Har en 2002 modell og den har oppgitt 170hk. Koblet med en 6'er skulle jo det tilsi litt "guffe", men jeg synes ikke at den imponerer akkurat. Har ikke følelsen av å bli trykket tilbake i setet kan du si. Nå banner jeg vel i kirken, men synes at jobbens Toyota Prius har mere drag. Hehe, fullt så ille er det ikke men alikavel.

Har hatt bilen på regelmessig service på merkeverksted, så skulle ikke tro at det var noe galt med luftfilter, katalysator slike ting.

Som sagt, noen erfaringer/tips?

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig sansynelig at det er vanosen som begynner å bli dårlig. Har selv en 320 med m52 motor (150hk) som drar ganske dårlig. Har kjøpt meg repkitt (O ringer) som jeg skal bytte i løpet av uka.

Hvis du merker at motoren går ujevnt når den er kald samt at den nykker litt på lavt turtall er det klare symptomer på at det er på tide å bytte dem. blir ambefalt på alle motorer som har gått over 100 tusen, da BMW har brukt Buna som er et dårlig materiale og ikke holder særlig godt!

Sjekk ut linken under der finner du masse info! :lol:

http://www.beisansystems.com/procedures/index.html

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=55989

Mvh Torstein. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan jo være at vanosen din er gåen da. Ta en diagnose og se om noe kommer opp =)

Kan man se om vanosen er gåen på en slik diagnose? Og er det hos BMW de gjør dette?

Huff, alt var mye lettere med min gamle Volvo 240.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så komplisert når du har M54 motor med dobbel Vanos.

Har selv en E46 med sedan med samme motor hvor det aldri har blitt skiftet O-ringer i vanos, men sparker likevel rimelig greit fra!

Vil tro at problemet er et annet og enklere å løse:

Luftfilter?

Katalysator som er tett?

LMM eller annen sensor som er defekt?

En diagnose er en god begynnelse, og stol aldri på at verkstedet har sjekket slike ting!

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig sansynelig at det er vanosen som begynner å bli dårlig. Har selv en 320 med m52 motor (150hk) som drar ganske dårlig. Har kjøpt meg repkitt (O ringer) som jeg skal bytte i løpet av uka.

Hvis du merker at motoren går ujevnt når den er kald samt at den nykker litt på lavt turtall er det klare symptomer på at det er på tide å bytte dem. blir ambefalt på alle motorer som har gått over 100 tusen, da BMW har brukt Buna som er et dårlig materiale og ikke holder særlig godt!

Sjekk ut linken under der finner du masse info! :lol:

http://www.beisansystems.com/procedures/index.html

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=55989

Mvh Torstein. :wink:

Dette her fikk meg til å tenke. Jeg har en 2002 mod 325Ci SMG.

m54 motor.

Den nykker litt på kald oppstart, og av og til så er den litt "jyngete" på 1. gir. som er litt irriterende, for da må jeg enten gi full gass, eller ta det helt med ro.. så jeg ikke sitter å hopper som en kenguru... :S

Jeg har hele tiden trodd at det er bestemt SMG kassa som har gjort det, men nå ble jeg jo litt usikker, siden symptomene virker de samme som du nevnte her.. men saken er.. bilen har bare gått 72500km..

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig sansynelig at det er vanosen som begynner å bli dårlig. Har selv en 320 med m52 motor (150hk) som drar ganske dårlig. Har kjøpt meg repkitt (O ringer) som jeg skal bytte i løpet av uka.

Hvis du merker at motoren går ujevnt når den er kald samt at den nykker litt på lavt turtall er det klare symptomer på at det er på tide å bytte dem. blir ambefalt på alle motorer som har gått over 100 tusen, da BMW har brukt Buna som er et dårlig materiale og ikke holder særlig godt!

Sjekk ut linken under der finner du masse info! :lol:

http://www.beisansystems.com/procedures/index.html

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=55989

Mvh Torstein. :wink:

Dette her fikk meg til å tenke. Jeg har en 2002 mod 325Ci SMG.

m54 motor.

Den nykker litt på kald oppstart, og av og til så er den litt "jyngete" på 1. gir. som er litt irriterende, for da må jeg enten gi full gass, eller ta det helt med ro.. så jeg ikke sitter å hopper som en kenguru... :S

Jeg har hele tiden trodd at det er bestemt SMG kassa som har gjort det, men nå ble jeg jo litt usikker, siden symptomene virker de samme som du nevnte her.. men saken er.. bilen har bare gått 72500km..

I følge Beisan som leverer bedre O-ringer til å restatte de orginale med så er det bare snakk om 30 000 km eller noe slikt for de blir dårligere enn de burde, men høres litt rart ut at det skal gi så store problemer for deg allerede nå.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt nye O-ringer! Blir spennende å se om det blir noe forskjell så fort jeg får installert de. Tar vel et par uker før de er i hende. Må vel innom tullekontoret først også :( Blæh.

Bilen min har gått 146k så det rimer ganske godt med det de skriver på Beisan sia. Den er sporadisk vanskelig å starte når den er kald og har litt ujevn tomgang. Fresk som F på høyt turtall, men slapp i 1. og 2. gir... Så symptomene stemmer rimelig godt. Er jo verdt å prøve! Jobben virket rimelig overkommelig med rett verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at problemet er et annet og enklere å løse:

Luftfilter?

Katalysator som er tett?

LMM eller annen sensor som er defekt?

En diagnose er en god begynnelse, og stol aldri på at verkstedet har sjekket slike ting!

Men ville jeg ikke få en feilkode i bilen ved katalysator/sensor svikt? Min første Bmw detta her så er ikke så kjent med diagnose systemet. Som sagt, vant til gamle go' førtier jeg ;) Batteri: checked! Forgasser: checked! Tut og kjør :D Hehe.

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte meg ein 99\00 mod e46 i vår og har no nylig skifta kam sensor på innsug og eksos, overhalt vanos med nye o-ringer ogso har eg skifta veivhusventilasjon, ingen av desse tingene var noko vanskelig og fiksa so da gjekk greit....

etter o-ring bytte i vanos og innkjøring so sletta eg "adaptive values" minnet og hatte inspeksjon 2 service på bilen og eg må sei eg merka forskjell på draget ja, den er liksom litt kjappare på lave turtall og går reinare på heila registeret, anbefaler andre og gjera det samme.... :)

Link to comment
Share on other sites

Koblet med en 6'er skulle jo det tilsi litt "guffe", men jeg synes ikke at den imponerer akkurat. Har ikke følelsen av å bli trykket tilbake i setet kan du si. .

Nå vet jeg ikke helt hva du forventet av 320'n, men en frisk og fin 2.2 trykker deg uansett ikke inn i setet. Prøv å bytt vanos o ringer og ta en diagnose :)

Link to comment
Share on other sites

...etter o-ring bytte i vanos og innkjøring so sletta eg "adaptive values" minnet og hatte inspeksjon 2 service på bilen og eg må sei eg merka forskjell på draget ja, den er liksom litt kjappare på lave turtall og går reinare på heila registeret, anbefaler andre og gjera det samme.... :)

Åssen sletta du de "valuesene"? Sånn som bilen er nå er det altfor lett å kvele den når jeg starter opp, så håper virkelig detta hjelper :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...