Gå til innhold

BMW 3serie(e30) - 5serie(e28)


snowporn
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha meg en ny bil, og da står jo da mellom de her da :)

Jeg er jo en ungdom på 18 år da, men skal jo ha en bruksbil og jeg er en ungdom da, blir heller ikke bestemor kjøring heller, hehe :wink:

Bilen kommer til å bli brukt til sommer og vinter.

Forsikring blir på gamlefar med delkasko, så prøver på en bil ikke over 30.000 da :)

Hva kan dere anbefale meg mellom de? er åpen for modeller :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg ville prøvd å finne en mest mulig orginal bil- sannsynligheten for at de er bedre holdt, og ikke kjørt så altfor hardt er nok større enn de som er bulktete, full av rust osv. Prøv å styr unna biler som tikker, bruker vann og olje.. ;)

Du kan jo lese "bergagnung" eller hva det heter på autopwer.se der står svakhetene til alle bilmodellene til bmw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. :) Jeg ville gått for en E30 med 6-er..

Får plenty nok glede ut av en 320i, men mere ut av en 325i.. :D

Du trenger ikke tenke sååå mye på stand med tanke på at dette er førstebilen din, at du må etterfylle litt olje, må du bare regne med... Men styr unna de som drikker vann.. E30 finnes ikke balansert, møkk på vinteren m.m du har et par sandsekker baki der..

E28 (5-serien) derimot er godt balansert, skaff deg en gammal E28 med 6-er, så har du en Godt leketøy til og med til vinterstid.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert eieren av bilen som jeg kommer til en gang kjøpe vil si om den bruker mye olje eller vann, er det noe mulighet for å se det? :wink:

Skal se på en 90 mod 520i, 24v i mårra kanskje, med styling som følger med om jeg vil :)

Men har fått høre selv at man må passe på slark i rattet også.

Frister med en 320 også eller 325, det er vanskjelig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 mod 520i..

Njau, samme motor som er i E30 2 liter.. Men, stort kaross, E34'n er tung og mer behagelig av seg.. God bil, for all del, men hadde selv foretrukket E28 karosset fra 5-serien.. (87' og eldre..)

Somsagt, litt oljeforbruk må du regne med. Men om røykskyen står bak bilen når den kaldstartes, kan du begynne å prute hardt, eller gi faen i kjøpet.. ;) Vannforbruket.. Hmm.. Er ikke ofte en har kommet over en 6'er med vannforbruk egenlig.. Sprukken topp, eller sliten vasspumpe er det eneste jeg kan pressisere..

Er så enkelt at du bare lar bilen gå varm, og legg deg på magen og kikk under bilen etter drypp.. Drypper det, så kan du begynne å svinge unna.. Drypper det fra vasspumpa, er det et billigt fix.. Snaue 500,- lappen, relativt lett jobb.. Og prisen er nogså prutbar..

Menneh.. Uansett.. Viktigste egentlig ved gamle BMW'er, er Rust.. Ikke vær sky på å pirke rundt under bilen ved kjøp, er bilen hel under, skal ikke eier av bilen ha noe imot at du trykker litt under med et skrujern.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne bilen er det m50 motoren :wink:

Rust på gamle bmw'er er tradisjon, understellet bør være bra som du sier :) Selvfølge det, hehe..

Og jeg har lest litt på autopower.se takker for den nett add :)

Så får se i mårrå om jeg reiser bort å ser på den med penger i lomma og en skrutrekker, hehe :)

e28 er fine de også, skal ikke dø av alder med denne bilen hvis jeg kjøper den :lol: Kommer flere etterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt litt på hva primært bruk av bilen skal være, og hvor mye penger til driftskostnader du har.

Jo mer penger du har å bruke på bil- jo større bensinforbruk/større motor kan du tillate deg. m20 motoren som står i alle e30, e28 og e34 i 88 og 90- bruker en del mer bensin enn m50 som kom i 90/91.

325 bruker mer enn 320osv. Noen råd på hvordan du kan sjekke oljeforbruk og vann er følgende: Be selger ha motoren kald når du kommer. Er motoren varm, pleier jeg å snu meg å gå- ettersom det lyser useriøsistet lang vei, i tillegg til at du da ikke vet om bilen har kaldstartproblemer. Peil oljen. Ser den fin ut? Hvordan er nivået? Røyker eksosen hvitt? er det vannlekkasje. Er den mer blålig, skyldes det olje. Du kan også skru av oljepåfyllingslokket, og ta fingen på innsiden av dekselet. Er det en slags "krem" der, lys i farge- skyldes det kondens. Det kan være et tegn på vann i oljen..

På e34 ville jeg sjekket foringene i forstillingen. Jeg pleier å ta med jekk, bukk og kjeledress når jeg skal se på bil, og bruker kanskje 45min på å gå gjennom hele bilen.. En god pekepinn på hvor ordentlig selger er, er hvor mye bensin som er igjen på tanken når du prøvekjører/hvis du skal ta bilen på dagen.. Prøver han å spare 3-400kr her, vet du heller ikke hvor han prøver å spare penger andre plasser.. Et rent motorrom er heller ikke å forakte, men vær obs hvis han har tørket og vasket av for å skjule oljelekkasjer..

Ellers ville jeg styrt unna m40 motoren(finnes i e30 facelift). Du kan gjerne kjøpe e36, men vær obs på "subframe disaster", og ikke kjøp de tidligste modellene av 316 og 318.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte lenge på hvilken bil jeg skulle kjøpe. Hadde hatt litt forskjellig før jeg fikk lappen, men valget falt på E28 når jeg skulle kjøpe bil med skilter.

Det var noe småproblemer med bilen i starten, men fikk skiftet det mest vitale som viskosekobling, div. foringer osv. til å begynne med. Jeg har brukt bilen daglig siden jeg fikk lappen (over 2 år siden) og det er enda den bilen jeg savner mest når jeg er på ferie og hver dag gleder meg til å sette meg inni og kjøre.

Kjører du litt hardt kan du forvente deg å bytte traversforinger til hver EU-kontroll. Jeg skal ikke bruke min i vinter, slik jeg har gjort tidligere. Bilene ruster som et helvete, da er det bedre med en vinterbil (opel rwd, sierra e.l.) og passe på å skifte bremseskiver og klosser før man begir seg ut på vårveiene med E28 igjen. E28 er gode biler på vinterføre, det er det ingen tvil om. Jeg kom meg fram flere steder der andre (nyere) biler sto fast, men der har dekkene mye å si også.

Sjekk for rust,

tomgangstemp (viskosekobling eller dårlig luftet)

Knakelyder ved bremsing og/eller svinging (legg heeelt over fra side til side når bilen står i ro. Kuler og ledd i forstilling)

Dunking fra bak ved giring f.eks. (traversforinger)

Slark i rattet kan strammes inn til et visst punkt.

Det er sent og jeg er trøtt, så det er ikke noen komplett kjøpsguide. Men jeg er iallefall storfornøyd med E28n min, det er en av mine drømmebiler. Og den har jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i e28. billig bil, solide motorer, overaskende god vinterbil(og jeg kjørte med tvilsome vinterdekk på bygdeveier)

Ikke det store som skal til for og få en skikelig rå bil av en e28 heller

Bare finn en uten rust og med motor med ingen ulyder så har du bil lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta er at skal trådstarter kjøpe førstebil bør han styre unna E30 og kaanskje E28.

Disse bilene i grei stand er overpriset til de grader! Ihvertfall som bruksbil/brukoppbil.

E34 er veien å gå mener jeg. Kjempemye bil for penga! Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg glatt bytta Omegaen min i en E34 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...