Hawkon88 Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 Nå har jo trådstarter gjort litt mer enn å herje og spinne- ettersom han gikk i grøften.. Så å håpe på 3-4mnd er vel litt optimistisk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 Crazywiz vet nok hva han snakker om her..han taka en 325 coupe ganske hardt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 dr_s, ja, nettopp- og han fikk 6-12mnd som han skrev tidligere. Jeg syns det er litt vel optimistisk å håpe på 3-4 når bilen grøftet, og når sjåføren godtar boten- samt bekrefter historien om at han var over sperrelinje osv.. Høres jo ut som han har hatt litt fart også da.. Dessuten så virker stor trafikk på veien som trådstarter skriver, også skjerpende,.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 Jeg fikk 6 mnd som tidligere nevnt. Og det var pga det ble materielle skader. Men er umulig å gi en fasit til trådstarter. Det må nesten juristen se på Men jeg tipper 3-6mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axor Skrevet September 7, 2009 Forfatter Share Skrevet September 7, 2009 okey, jeg hadde ikke noe veldig stor fart, fartsgrensa er 60, og jeg var ikke over 60, da dette skjedde ut av rundkjøringen, og jeg hadde aldri klart og holde 60 gjennom den rundkjøringa uten å kjøre ut, materielle skader var det ingen ting av, heller ikke personskader. Bilen ble kjørt hjem omg virka like fint når den ble kjørt hjem som før den stod der http://jbl.no/modules/module_123/proxy.asp?C=15&I=34858&D=2&mid=19 der står det litt om det, men at det var like før jeg krasjet er faen meg tullete, jeg fikk sladden, retta den inn, bilen kjørte forbi og kontraen kom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skrape Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 men det kunne vel fort blitt verre dersom du ikke hadde fått retta deg inn? mye trafikk gjør ikke saken bedre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axor Skrevet September 7, 2009 Forfatter Share Skrevet September 7, 2009 er jo ikke mye trafikk, ikke det jeg mente men dette er en hovedvei, og ikke en liten avsides riksvei, slik at det er mer biler der som kunne vitna, var det jeg mente Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GiljeN Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 ojda hva jeg ser axor..ikke bra.me slike saker vet du aldri hva som skjer..vær forberedt på et sjokk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oljebrenner'n Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 Dersom du så vidt unngikk å kollidere med motgående bil, må det nok ansees å være uaktsom kjøring. I så fall kan førerkortet inndras. Hvor lenge avhenger selvfølgelig av hvordan saken vurderes, men som referanse finnes en sak der en sjåfør i varebil kjørte inn i en personbil bakfra (med fart på 30 - 40 km/t; ingen langvarig personskade men sjåføren i personbilen klaget på nakkesmerter i en periode etter påkjørselen). Kun matrielle skader altså. Sjåføren i varebilen var ambulansesjåfør, og fikk inndratt førerkortet i 7 måneder av politiet i tillegg til 5.000.- i bot og delvis ny førerprøve. Han hadde 3 aktive prikker fra før. Ambulansesjåføren anket avgjørelsen inn for tingretten som opprettholdt politiets avgjørelse. Han anket videre (over straffeutmålingen; han hadde tilstått de faktiske forhold) og lagmannsretten kom til at inndragingstiden skulle være 5 måneder (i tillegg til 5.000.- i bot og krav om delvis ny førerprøve). I dette tilfellet oppsto det altså betydelig matrielle skader og retten la også vekt på at påkjøring bakfra i såpass høy fart (relativt sett) "hadde betydelig skadepotensiale". Du kan jo vurdere politiets konklusjon/straffeutmåling når den kommer opp mot dette.... PS: I utgangspunktet skal ikke det faktum at sjåføren i varebilen var ambulansesjåfør ha betydning, men det kan jo være at dette allikevel var til gunst for tiltalte.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m-alpin Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 du skulle ikke gitt dem medhold i å ta lappen,de må ha minst 3 vitner for å få deg dømt for uaktsom kjøring om ikke de så selve hendelsen selv. så lenge du godtok blir det nok hvertfall 3måneder uten lappen. men men ikke så mye å gjøre med det i ettertid,får bare vente ca 3uker til forhørsretten å ha lykke til å håpe på det beste om å gjøre å forklare seg bra å få forhørsretten til å tro på deg!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 At du ikke var over 60, kan godt hende, men å ha 40-50kmt, med sladd- er fort nok.. Hva om motkommende var en mc? Det er mange faktorer her som kunne gjort tankene dine til å være mye tyngre å bære enn når du får igjen lappen. At bilen passerte deg mens du heldigvis var på riktig side av veien- anser jeg som flaks, siden du tydeligvis ikke hadde helt kontroll. Dvs at om han hadde vært noen sekuner tidligere eller senere ute- kunne situasjonen blitt en helt annen.. Ikke ment som en moralpreken dette, men for å forsvare det sjokket og følelsen av en nesten ulykke en uskyldig møtende billist opplever når en bmw kommer sidelengs i hans kjørefelt.. Dessuten så har alle aviser det til å blåse ting opp.. BA hadde overskiften "Terrorangrep på ungdomsskole" når noen elever hadde skutt opp fyrverkeri inni gangen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oljebrenner'n Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 Samtykker du i førerkortbeslag er som kjent minstetiden 3 måneder. Men dersom du velger å trekke tilbake samtykket må politiet fremme saken for rettsapparatet innen 3 uker. Dersom de ikke gjør det, kan du hente førerkortet igjen umiddelbart. Dersom saken fremmes, og du "vinner", får du selvfølgelig igjen førerkortet så snart kjennelsen er rettskraftig (dersom politiet anker går saken videre i systemet). Får du en urimelig straff kan du vurdere å anke og da blir saksforløpet som framstilt i et av innleggene over. Men rettsapparatet har en lei tendens til å sette inndragningstiden lik eller større enn 3 måneder (det som passer "best") ut fra beslagsdato og når kjennelse faller....og dersom saken fortsetter i rettsapparatet går jo tiden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GiljeN Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 regner me dette hendte me den fæle volvoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oljebrenner'n Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 Etter å ha sett litt på instruksen for førerkortbeslag er det gitt "blanco-adgang" for en polititjenestemann å inndra førerkort. Alle situasjoner hvor følgende ikke er oppfylt kvalifiserer til beslag; "Enhver fører skal alltid ha kontroll over kjøretøyet", "førerkortbeslag kan også gjøres i de tilfeller hvor det har eller lett kunne ha oppstått situasjoner med matrielle skader eller personskader..." - Ja, hvem av oss er det da som IKKE kan få inndratt førerkortet opptil flere ganger daglig?... I denne saken kan det se ut som om trådstarter risikerer inndragning i 6 - 12 måneder som er normen "når uaktsom kjøring, eventuelt kombinert med for høy hastighet etter forholdene, har ført til utforkjøring" som det så vakkert heter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 - Ja, hvem av oss er det da som IKKE kan få inndratt førerkortet opptil flere ganger daglig?... I denne saken kan det se ut som om trådstarter risikerer inndragning i 6 - 12 måneder som er normen "når uaktsom kjøring, eventuelt kombinert med for høy hastighet etter forholdene, har ført til utforkjøring" som det så vakkert heter... Det jeg har påstått hele tiden.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå