EirikL Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Jeg er helt enig i at å begynne å røyke i dag, tyder på litt svekkede sjeleevner Poenget mitt var bare at uansett hvilket tema det er snakk om, så er folk avskrekket i en kortere periode og hvis ikke kampanjen, uansett hva den gjelder, blir holdt godt synlig i media vil folk gå tilbake til gamle, dårlige vaner igjen.
Andreas1 Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Så for å få folk til å slutte med streetracing og tullekjøring så kan man følge røykeforbudets eksempel med å vise skremselsbilder av lunger? Man bør med andre ord blåse opp en hel masse bilder av folk uten armer og ben i Sunnaas-Porscher og si at slik blir du hvis du kjører gris! Man må ha en inngangsport for å starte en kampanje hvis folk skal lytte, og ved å skvise bilene til de som ikke hører etter har man iallefall fått dem til å skjønne man mener alvor. Synes det var helt greit at de klemte bilene jeg, og jeg er sikker på at de har fått advarsel mer enn ên gang tidligere.
Gunnar Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Nå er vel ikke amerikanerne kjent for å være hverken miljøbevisste, eller ha noen form for sosial intelligens. Alle burde klare å forutsi reaksjoner som dem som er nevnt over.. Husk på at man kan sammenligne Norge med Los Angeles når det kommer til folketall. Regjeringen vår er som byrådet i LA. Det er en god del enklere å få ting til her enn over hele linja i USA, og allikevel er det frustrerende mye de fleste av oss ønsker endret på. At amerikanere flest er dummere er også bare sprøyt om du ikke sammenligner epler og bananer. Andelen fattige i USA er stor, men sammenligner du Europa mot USA (som er rettferdig mtp. areal og befolkning), så tror jeg ikke du skal satse penger på at kunnskapsnivået er så mye større her enn der (tenk f.eks. på den manglende utdanningen i østblokklandene). Sammenlign tilsvarende "klasser", f.eks. mellomklassen og overklassen, så stiller vi neppe noe bedre enn amerikanerne. Ofte er det dessuten en god del "input" vi mangler når vi hører om slike ting som dette fra USA. En historie har alltid flere sider, og vi har kun fått et klipp av medias side av saken.
EirikL Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Så for å få folk til å slutte med streetracing og tullekjøring så kan man følge røykeforbudets eksempel med å vise skremselsbilder av lunger? Man bør med andre ord blåse opp en hel masse bilder av folk uten armer og ben i Sunnaas-Porscher og si at slik blir du hvis du kjører gris! Og det fikk du fra....? Synes også det er helt greit at de knuste bilene, men det vil ikke stoppe ulovlig streetracing i LA.
BreitBau Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Nei, men det kan GODT være de stopper interessen og rekrutteringen for det.. Og da har de vel kanskje nådd poenget sitt? Forøvrig må jeg si, at det eneste jeg føler amerikanerne er dårligere på enn europere generelt er oppfatningen av den store verden i sammenheng..
Hawkon88 Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Breitbau. Nettopp. De fleste amerikanerne er trangsynte, og lever framdeles i den store tro om at usa er landet ting skjer i. Sannheten er at de er forbigått av europa- som satser høyt på teknologi og lavkostlandene som har billig arbeidskraft, og kunnskap fra nord/vest europa.. I usa sliter dem med gamle maskinparker, og dårlig teknologi. Til eksempel bilproduksjon.. Gunnar, en kan ikke se på usa som en helhet når en skal løse problemene. Usa er like stort som om det skulle vært et eget kontinent, og å løse interne problemer må skje innad i byene osv. Akkurat som her. Men noe av det som gjør jobben værre er "the big melting pot" hvor alle folkeslag mer eller mindre lever i sitt "eget land" med lilte italy osv.. Dvs at du får alle de kulturelle problemene og ulikhetene som finnes i resten av verden, i en og samme storby. Men at det er mulig? Absolutt- hva het han politimesteren i NYC? Han fikk jo til en revolusjonerende oppklaringsprosent av kriminaliteten, og en stor nedgang.. Men for å ikke spore inn på Usa diskusjonen igjen her.. Men det er litt frp-tenkning over dette. Å bare rive toppen av ugresset, uten å forstå at det bidrar til at ugresset sprer seg. Noen som vet om LA har like håpløse motorsport muligheter som vi i Norge har? Og det med sosial iq i Usa var selvfølgelig skrevet for å sette det på spissen.
Fredrik Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Gunnar, en kan ikke se på usa som en helhet når en skal løse problemene. Usa er like stort som om det skulle vært et eget kontinent, og å løse interne problemer må skje innad i byene osv. Akkurat som her. Men noe av det som gjør jobben værre er "the big melting pot" hvor alle folkeslag mer eller mindre lever i sitt "eget land" med lilte italy osv.. Dvs at du får alle de kulturelle problemene og ulikhetene som finnes i resten av verden, i en og samme storby. Det er vel akkurat dette Gunnar poengterer i sitt innlegg og for min egen del vil jeg legge til at den amerikanske middelklassen jevnt over er betydelig bedre stillet økonomisk og utdannelsesmessig enn tilsvarende grupper i Europa. Intet annet land har f.eks like mange universitetsutdannede pr. tusen innbygger som USA... kanskje med et lite unntak av Israel. Et annet poeng er at USA ikke opplevde armod og fattigdom etter den annen verdenskrig. Tvert imot opplevde de tidenes velstandsøkning gjennom hele 50 og 60-tallet der vi slet med rasjonering av viktige matvarer og biler. Det er dette grunnlaget som førte amerikanerne til månen og gjorde USA til en supermakt både økonomisk og militært.
Hawkon88 Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Jeg vil no ikke kalle Usa en supermakt økonomisk pr dags dato.. Jeg mener framdeles at storhetstiden til usa er forbi (hvertfall for denne gang, kanskje de kommer tilbake?) og det skyldes i bunn og grunn at de har vært for liberale i kulturen sin. Rask vekst, og tilsvarende hard motbakke.. Jeg vil ikke kalle et samfunn som har så store sosiale sprik mellom fattig og rik- vellykket, da det minner Afrikatendenser. At de rike utnytter fattigdommen for å gjøre seg selv rik. Også omtrent slik Adelen gjorde i Storbritannia før jordbruksrevolusjonen(og den første industrielle). Det vittige er jo at det var de som ble taperne når det hadde gått noen titalls år, og landområder og jordbruksvirksomhet ikke ble ansett på som en like stor bidragsyter for bnp lengre. Og vi kunne se at det var handelsmennene som hadde mye større evne til å tilpasse seg utviklingen som ble vinnerne i samfunnet. I Norge, og store deler av europa (ja-østblokklandene lider framdeles, men de er sterkt på bedringens vei) Men jeg vil regne dem som ett unntak- ettersom grunnen for at dem henger etter- er pga en tvungen union med Sovjet. Dere kan jo sammenligne Norsk oljeutvinning med slik dem gjør det i usa? De holder på slik vi holdt på for 20-30år siden hvor det framdeles er mye manuell arbeidskraft sammenlignet med oss. Amerikanerne var først med mye- den gangen de klarte å vokse. Men de lider kraftig av dårlig evne til omstrukturering, rasjonalisering, og nytenkning. De som er markedsledere, er de som tidlig klarer å fange opp nye trender, og super trender- og i beste fall klarer å skape et slikt produkt selv- med riktig markedsføring til riktig tid. Det er lenge siden noe slikt fant sted i usa. Jeg siterer wikipedia: Men økonomisk er bildet meir tvitydig, for landet har konstant store underskot på handelsbalansen og statsbudsjettet, og dei sosiale skilnadene mellom fattige og rike blir stadig større. Store grupper lønnstakarar har hatt reallønnsnedgang dei siste åra, og ein ny kategori fattige i USA har fått namnet «working poor». Ser ikke lyst ut dette.. Men jeg vil avslutte med å si at jeg ble positivt overasket over at jeg kunne lese i DN at de satser milliardbeløp på å utvikling og satsing på alger- for å finne ut om de kan brukes som biodrivstoff(!)
Hawkon88 Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Det hjelper jo ikke med flest høyskoleutdannede pr innbygger osv. når de ikke klarer å utrette noe som genererer penger nok til at samfunnet går i pluss.
Fredrik Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Jeg vil no ikke kalle Usa en supermakt økonomisk pr dags dato..Jeg mener framdeles at storhetstiden til usa er forbi (hvertfall for denne gang, kanskje de kommer tilbake?) og det skyldes i bunn og grunn at de har vært for liberale i kulturen sin. Rask vekst, og tilsvarende hard motbakke.. Jeg vil ikke kalle et samfunn som har så store sosiale sprik mellom fattig og rik- vellykket, da det minner Afrikatendenser. At de rike utnytter fattigdommen for å gjøre seg selv rik. Også omtrent slik Adelen gjorde i Storbritannia før jordbruksrevolusjonen(og den første industrielle). Det vittige er jo at det var de som ble taperne når det hadde gått noen titalls år, og landområder og jordbruksvirksomhet ikke ble ansett på som en like stor bidragsyter for bnp lengre. Og vi kunne se at det var handelsmennene som hadde mye større evne til å tilpasse seg utviklingen som ble vinnerne i samfunnet. I Norge, og store deler av europa (ja-østblokklandene lider framdeles, men de er sterkt på bedringens vei) Men jeg vil regne dem som ett unntak- ettersom grunnen for at dem henger etter- er pga en tvungen union med Sovjet. Dere kan jo sammenligne Norsk oljeutvinning med slik dem gjør det i usa? De holder på slik vi holdt på for 20-30år siden hvor det framdeles er mye manuell arbeidskraft sammenlignet med oss. Amerikanerne var først med mye- den gangen de klarte å vokse. Men de lider kraftig av dårlig evne til omstrukturering, rasjonalisering, og nytenkning. De som er markedsledere, er de som tidlig klarer å fange opp nye trender, og super trender- og i beste fall klarer å skape et slikt produkt selv- med riktig markedsføring til riktig tid. Det er lenge siden noe slikt fant sted i usa. Jeg siterer wikipedia: Men økonomisk er bildet meir tvitydig, for landet har konstant store underskot på handelsbalansen og statsbudsjettet, og dei sosiale skilnadene mellom fattige og rike blir stadig større. Store grupper lønnstakarar har hatt reallønnsnedgang dei siste åra, og ein ny kategori fattige i USA har fått namnet «working poor». Ser ikke lyst ut dette.. Men jeg vil avslutte med å si at jeg ble positivt overasket over at jeg kunne lese i DN at de satser milliardbeløp på å utvikling og satsing på alger- for å finne ut om de kan brukes som biodrivstoff(!) Her var det mange merkelige påstander. USA´s politiske storhetstid er trolig forbi for alltid (iallefall den enerådige varianten som vi så under Bush), men USA´s økonomiske storetstid opplever vi hver dag. Hvem tror du f.eks kjøper mesteparten av varene Kina produserer?... Går det dårlig i USA går det dårlig med resten av verden også og det er akkurat hva vi ser nå. Husk at utgangspunktet for dagens økonomiske krise var et massivt mislighold av såkalte subprime lån i USA. Disse lånene ble primært gitt av to halvstatlige banker (bl.a Federal National Mortgage Association (FNMA) - populært kaldet Fannie Mae) til folk som via normale kanaler ikke ville hatt muligheten til å bo i deres eget hjem. Dette er amerikanernes måte å drive sosialhjelp på i stor skala... og metoden er normalt svært vellykket, men denne gangen var det ganske enkelt for mange lånetagere som plutselig ikke kunne overholde deres forpliktelser. Husprisene falt dermed pga. en lavere etterspørsel og en nedadgående spiral kom ut av kontroll. Moralen i dette fenomenet er absolutt god, men man kan helt klart stille kritiske spørsmål til den kortsiktige håndteringen av likviditetskrisen. USA´s økonomi er verdens desidert største med et årlig bruttonasjonalprodukt på 14264 milliarder dollar. EU´s samlede årlige bruttonasjonalprodukt er på 15849 milliarder dollar, men EU er ikke et land. Kina´s årlige bruttonasjonalprodukt er til sammenligning kun på 7916 milliarder dollar. USA´s offentlige gjeld er stor, men land som Tyskland, Canada, Frankrike, Belgia og India har en prosentvis større nasjonal gjeld i forhold til det årlige bruttonasjonalproduktet. Land som Østerike, England og Nederland ligger ikke langt bak USA på denne statistikken, men dette hører vi ikke alt for mye om. Det er populært blandt relativt kunnskapsløse sosialister å rakke ned på USA, men USA er så mangt. USA er alt og ingenting... alle kan finne seg selv i USA og det er det som gjør nasjonen både skremmende og imponerende.
[space] Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Jeg har litt sansen for denne telleren i New York. Dette bildet er tatt i 2008 og den ser nok ikke mye bedre ut nå.
Hawkon88 Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Mange merkelige påstander fru blom? Fremtidsutsiktene til usa er negative- ettersom gjelden deres vokser.. Og det er ikke gjort over natten å snu en negativ trend i et helt land. Jeg er ikke sosialist, langt derifra- men for privatisering av det meste som i dag i stor grad er offentlig i Norge- men det må lages kloke avtaler som sikrer at tilbudet forblir like godt/bedre enn det er i dag- og ikke alt blir sett på som homogent- men som en helhet. En sosialist vil feks være for skatt på utbytte, formueskatt osv osv.. At privatnæringsliv skal lønne arbeidstagere første 14dagene de er sykemeldt osv. For å kunne drive firma i Norge i dag- Må du egentlig drive med over 20-25% lønnsomhet fordi staten spiser opp resten i arbeidsgiveravgift og skatt på utbytte. (etter at momsen er betalt- for den er jeg for) Sosialistene kaver til seg flest mulig goder- og gjør mulighetene for å ha det best mulig for de som er late, og ikke orker å stå på egne ben.. Mens de som ytrer iniativ og vilje til å skape noe- sitter igjen med hele regningen. Jeg la fram store deler av mitt politiske syn i en annen tråd her inne for en stund siden. Du kan lese det- og avgjøre hvor den "blankstemmende" Hawkon88 befinner seg i den politiske jungelen.. Adam Smith har et sykt godt poeng, men desverre vil det ikke fungere i praksis, siden ingen er født med like forutsetninger- både psykisk og fysisk. I Usa ser vi en tendens det sosiale sikkerhetsnettet i norge retter på, og det er å gi alle best mulig støtte til å kunne utdanne seg til det yrket de vil. Jeg vil også tro at Usa er det landet med flest ikke-utdannede personer også, av de landene som har en vestlig kulttur da vel og merke. Og kalle meg en kunnskapsløs sosialist- siden jeg rakker ned på Usa, syns jeg bare blir tåpelig fredrik- og det burde du holde deg for god til. Det er vel forresten lett å se at måten amerikanerne driver sosial hjelp på ikke er særlig effektiv? Vi kan ikke akkurat si at Usa virker nyskapende osv nå? Slik de fleste andre blir når markedet har stagnert og hatt motgang? Desverre må resten av verden lide av at disse engang så geniale- ikke klarte å tenke seg til at økonomien kom til å kollapse. Dette er faktisk lett å forutse, noe en del faktisk gjorde, men det ble tiet stille, i håp om at konsekvensene ikke skulle komme.. Istedet for å iverksatt mottiltak når de forsto deler av omfanget.. Usa bruker mye penger på forskning. Faktisk mest i verden, problemet er at over 60% av pengene brukes i utvikling av militært utstyr, noe som ikke bidrar til særlig produktivitet sammenlignet med oss, mer doplomatiske og fredlige europeere. Norge er et lite land, men i internasjonal størrelse er vi mye større enn hva en tilsvarende mengde amerikanere er.. Vi er markedsledere på mange av de teknologiske markedene vi er med på. Feks patenten til Hydro- som kan borre, og pumpe etter olje horisontalt, med en presisjon på 1meter, 3km vekke fra plattformen gjør utvinningen av olje sykt mye mer effektiv. Grunnen til at Usa's økonomi gjør verden så utrolig sårbar, har lite med handel av varer- da det finnes grenser for hvor mye litt over 300mill mennesker, med et sinnsykt stort sprik av levestandard- klarer å forbruke. Det er faktisk en grunn til at Kina ikke er berørt av finanskrisen annet enn det lille de eksporterer fordelt per menneske. Japan derimot- skulle imidlertid stilt en del svakere.. Men igjen, siden de har et helt vannvittig bnp sammenlignet med folketall- og forsyner seg selv med alt av råvarer til forbruk (mat, klær osv) og omtrent alt de eksporterer av verdi lages mer eller mindre av roboter, er heller ikke de særlig skadelidende av en dårlig verdensøkonomi.. Så mr. Fredrik.. Er du også en av disse som er for urbanisering, og ikke vil gi tilskudd til de som faktisk ønsker å drive med verdiskapning av naturresurser i utkantstrøk? Hilsen en inkompetent "sosialist"..
Fredrik Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Mange merkelige påstander fru blom?Fremtidsutsiktene til usa er negative- ettersom gjelden deres vokser.. Og det er ikke gjort over natten å snu en negativ trend i et helt land. Jeg er ikke sosialist, langt derifra- men for privatisering av det meste som i dag i stor grad er offentlig i Norge- men det må lages kloke avtaler som sikrer at tilbudet forblir like godt/bedre enn det er i dag- og ikke alt blir sett på som homogent- men som en helhet. En sosialist vil feks være for skatt på utbytte, formueskatt osv osv.. At privatnæringsliv skal lønne arbeidstagere første 14dagene de er sykemeldt osv. For å kunne drive firma i Norge i dag- Må du egentlig drive med over 20-25% lønnsomhet fordi staten spiser opp resten i arbeidsgiveravgift og skatt på utbytte. (etter at momsen er betalt- for den er jeg for) Sosialistene kaver til seg flest mulig goder- og gjør mulighetene for å ha det best mulig for de som er late, og ikke orker å stå på egne ben.. Mens de som ytrer iniativ og vilje til å skape noe- sitter igjen med hele regningen. Jeg la fram store deler av mitt politiske syn i en annen tråd her inne for en stund siden. Du kan lese det- og avgjøre hvor den "blankstemmende" Hawkon88 befinner seg i den politiske jungelen.. Adam Smith har et sykt godt poeng, men desverre vil det ikke fungere i praksis, siden ingen er født med like forutsetninger- både psykisk og fysisk. I Usa ser vi en tendens det sosiale sikkerhetsnettet i norge retter på, og det er å gi alle best mulig støtte til å kunne utdanne seg til det yrket de vil. Jeg vil også tro at Usa er det landet med flest ikke-utdannede personer også, av de landene som har en vestlig kulttur da vel og merke. Og kalle meg en kunnskapsløs sosialist- siden jeg rakker ned på Usa, syns jeg bare blir tåpelig fredrik- og det burde du holde deg for god til. Det er vel forresten lett å se at måten amerikanerne driver sosial hjelp på ikke er særlig effektiv? Vi kan ikke akkurat si at Usa virker nyskapende osv nå? Slik de fleste andre blir når markedet har stagnert og hatt motgang? Desverre må resten av verden lide av at disse engang så geniale- ikke klarte å tenke seg til at økonomien kom til å kollapse. Dette er faktisk lett å forutse, noe en del faktisk gjorde, men det ble tiet stille, i håp om at konsekvensene ikke skulle komme.. Istedet for å iverksatt mottiltak når de forsto deler av omfanget.. Usa bruker mye penger på forskning. Faktisk mest i verden, problemet er at over 60% av pengene brukes i utvikling av militært utstyr, noe som ikke bidrar til særlig produktivitet sammenlignet med oss, mer doplomatiske og fredlige europeere. Norge er et lite land, men i internasjonal størrelse er vi mye større enn hva en tilsvarende mengde amerikanere er.. Vi er markedsledere på mange av de teknologiske markedene vi er med på. Feks patenten til Hydro- som kan borre, og pumpe etter olje horisontalt, med en presisjon på 1meter, 3km vekke fra plattformen gjør utvinningen av olje sykt mye mer effektiv. Grunnen til at Usa's økonomi gjør verden så utrolig sårbar, har lite med handel av varer- da det finnes grenser for hvor mye litt over 300mill mennesker, med et sinnsykt stort sprik av levestandard- klarer å forbruke. Det er faktisk en grunn til at Kina ikke er berørt av finanskrisen annet enn det lille de eksporterer fordelt per menneske. Japan derimot- skulle imidlertid stilt en del svakere.. Men igjen, siden de har et helt vannvittig bnp sammenlignet med folketall- og forsyner seg selv med alt av råvarer til forbruk (mat, klær osv) og omtrent alt de eksporterer av verdi lages mer eller mindre av roboter, er heller ikke de særlig skadelidende av en dårlig verdensøkonomi.. Så mr. Fredrik.. Er du også en av disse som er for urbanisering, og ikke vil gi tilskudd til de som faktisk ønsker å drive med verdiskapning av naturresurser i utkantstrøk? Hilsen en inkompetent "sosialist".. Du er aggressiv og det er hverken bra for oss eller deg selv. Jeg har ikke antydet at du spesielt er en kunnskapsløs sosialist, men retorikken i ditt innleg kan tolkes i den retningen. Selvfølgelig er mange bekymret over USA´s nasjonale gjeld, men det er nettopp fordi USA stadig er en økonomisk supermakt... og ikke minst fordi dagens verdensøkonomiske orden sentrerer rundt hva Washington predikerer. Det er bra at hverken du eller jeg er sosialister, men tiltross for at media i Norge har funnet det for godt å være negative til USA i alminnelighet deler jeg generelt ikke den oppfatningen. Alt er absolutt ikke bra når det gjelder økonomien i USA, men er det et land som hurtig kan vende skuten er det nettopp USA. Folk kan bli sparket over en lav sko, men de kan også bli ansatt for deres gode navn og rykte. Hvorvidt dette er sympatisk for den enkelte arbeidstaker i USA kan diskuteres, men det er uten tvil svært dynamisk i et nasjonaløkonomisk perspektiv. Slik er det ikke i Norge og hadde vi ikke hatt olje og gass ville vi uten tvil ha vært tvunget til å gjøre noe tilsvarende... som Danmark forøvrig. Veldedighet og filantropisk virksomhet står sterkt blandt velstående mennesker i USA... i motsetning til i Norge. Dette fenomenet sørger for at svært mange ressurssvake mennesker i USA via stipender og legater får muligheten til en fornuftig utdannelse. Jeg kjøper derfor ikke argumentet om at alt er så mye bedre i f.eks Norge. Folk klarer seg i Norge pga. offentlig støtte, men er det egentlig holdbart i lengden? USA har to store svakheter slik jeg ser det og det er mangelen på en kriminalomsorg som fører folk tilbake til en fornuftig tilværelse etter et fengselsopphold og mangelen på et nasjonalt helsesystem som omfatter alle i en like stor grad. President Obama har satset sitt embete på å få til det siste og jeg tror faktisk at han lykkes med dette. Man kan under alle omstendigheter ikke påstå at amerikanere flest ikke deler vår bekymring for de svakeste i samfunnet når det gjelder helsevesenet og sykesikring generelt. EU bruker årlig ca. 312000 milliarder dollar på forsvar og militært utstyr... USA bruker ditto ca. 636000 milliarder dollar årlig. Jeg er usikker på om vi som europeere med dette beløpet kan slå oss på brystet å kalle oss fredelige i en militær sammenheng. Tilsvarende er jeg usikker på om påstanden om at vi som nordmenn er "større" enn amerikanerne når det gjelder forskning og utvikling. Jeg vil mene at sammenligningen ikke er relevant iom. USA har en bredde på dette området som vi bare kan drømme om... vi er derimot tvunget til å spesialisere oss på enkelte områder. Det står respekt av offshore sektoren i Norge, men i forhold til hva de f.eks driver med på Massachusetts Institute of Technology (MIT)... bare for å nevne et eksempel... blir norsk offshore ganske liten i en større sammenheng. Er ikke Kina berørt av finanskrisen sier du?... I tillegg til massive miljøproblemer pga. en hensynsløs vekst de siste 15 årene er faktisk ikke Kinas bruttonasjonalprodukt pr. hode idag mer enn ca. 3300 dollar årlig. Dette holder til en 106 plass blandt verdens nasjoner... rett etter Albania. I USA er det tilsvarende tallet ca. 46800 dollar pr. amerikaner... forøvrig tre plasser under Norge med Singapore og Brunei i mellom. Singapore har ca. 4,7 millioner innbyggere og Brunei har ca. 400000 innbyggere. I dette perspektivet er det mer enn imponerende at USA med sine 307 millioner innbyggere kommer før land som Sveits og Hong Kong på listen. Et samlet EU klarer kun 33400 dollar pr. hode og det holder til en 27 plass på listen sammen med Japan. USA er stort på de fleste områder... åpenbart større enn du kan forestille deg.
AuroraDriver Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 USAs økonomi er vannvittig stor, det er ingen tvil om det. Det som er den største forskjellen mellom USA og Norge, etter det jeg ser, er synet på statlig inngripen. I Norge er det mer akseptert at staten har en finger i alt som skjer, mens i USA er det sett veldig ned på. Det er fordeler og ulemper med å begge tilnærmingene. Offentlig støtte f.eks, tror jeg er ganske uaktuelt i USA, mens her er det forventet. I Norge er vi sikret stortsett automatisk, i USA er det ikke en selvfølge. 5 ukers ferie kan vi vise til i Norge, knapt 2 uker i USA ... Blir spennende å se hva som skjer etter at olja forsvinner, det er i hovedsak den som gjør at vi lever ganske godt. Tror forsåvidt at poltikkerne har lyst til å gamble med vannkraften som fins, for å erstatte olja (som inntekt), og dette vil skje snarere enn jeg liker å tro. Tar litt forbehold hvorvidt det er rett jeg har, i det jeg sier
316 Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Hva med å holde dere til tema, Fredrik og Hawkon88? Den lille private kranglen deres interesserer meg sånn passe lite...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå