teddyen Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Mista guffen i bilen min i helga. ,var på BAVARIA i dag og fekk dommen. Turboen var gåen 27000 kosta det. Vist det er vanligt på 135 000km blir det ikkje fleire BMW`er i min garasje.
bmwkizn Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Mista guffen i bilen min i helga.,var på BAVARIA i dag og fekk dommen. Turboen var gåen 27000 kosta det. Vist det er vanligt på 135 000km blir det ikkje fleire BMW`er i min garasje. Utrolig kjipe greier. Sjekk med firma som driver og overhaler turboer etc. da kommer du nok billigere utav det Sjekk i sverige. reparasjon der er utrolig mye billigere enn her. Og husk kr kursen
Azeton Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Det er ganske uvanlig. Men Ting blir dyrt nå det går i stykker på turbo diesel.
Gjest Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 ting blir dyrt når det går i stykker på turbo diesel? er vel ikke noe billigere med turbo på en bensin bil :S vet at det er byttet en del turboer på noen av 2 litrene.. forøvrig også noen av de større... jeg ville ikke benyttet merkeverkstedet til dette.. bytte turbo er relativt enkelt rent mekanisk.. og trenger på ingen måte koste 27k.. kanskje la bavaria ta seg av elektronikk stashet etterpå..
2000Touring Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Mener å huske at jeg betalte rundt 8.000 for turboen. Resten er en ren skrujobb - det klarer alle som vil det. 19.000 spart Det man bør sjekke i tillegg er hva som har ført til at turboen har røket(så det samme ikke skjer igjen med ny turbo) samt sjekke om det har kommet olje i intercooler og katalysator.
Otis Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Mener at det var smart å bytte det her olje utskillingsfilteret som ligger ved siden av luftfilteret. Det er visstnok veldig vanlig at de går tett, og dermed øker trykket på turboen? og ødelegger den på et vis. Sikkert noen som kan dette bedre enn meg.. Men det er klart, meget surt at det skjedde da! Som en ren kuriositet, kan jeg nevne at min har rullet 230900 km, og den har ikke fått ny turbo, ennå.
ulyden Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Husk at levetiden på turbo er svært variabel. Kjører du mye med full motor effekt er temperaturen ofte over 700grader. Om du da stopper motoren og oljen slutter å sirkulere vil varmen fra turbin huset koke ut oljen i lageret. Den kokte oljen blir til koks som igjen kan hindre gjennomstrøømming av olje til lager. Oljen både kjøler og smører så blir mengden for liten så kan lager bli slitt. Da begynner rotor å ta borti innløpshusene og turboen vil bli dårligere. Om man i tillegg chipper motoren vil ofte temperatur bli enda høyere. Disse turboene har ofte en max temperatur og blir denne overskredet blir levetiden kortere. Husk å alltid la en turbodiesel gå en stund på tomgang før du stopper den. Bruk også olje av god nok kvaltitet og skift den regelmessig. Skift alltid filter samtidig! Har kjørt BMW diesler over 300 000km uten at turbo er forringet!
2000Touring Skrevet September 8, 2009 Skrevet September 8, 2009 Mener at det var smart å bytte det her olje utskillingsfilteret som ligger ved siden av luftfilteret.Det er visstnok veldig vanlig at de går tett, og dermed øker trykket på turboen? og ødelegger den på et vis. Sikkert noen som kan dette bedre enn meg.. Men det er klart, meget surt at det skjedde da! Som en ren kuriositet, kan jeg nevne at min har rullet 230900 km, og den har ikke fått ny turbo, ennå. Nå vet ikke jeg sikkert, men ut fra historikken jeg har funnet på min bil har ikke turboen blitt byttet før jeg byttet den. Da hadde bilen gått ca 350.000km. Jeg htror det er riktig hva som blir sagt over her: regelmessig oljeskift med filter(jeg bytter hver 10.000km-sikkert unødvendig ofte) og huske å la motoren gå litt på tomgang før man stopper motoren(ca 20sek lar jeg motoren gå før jeg stopper den. Har jeg kjørt hardt rett før lar jeg den gå ett minutt eller to)
Lars89 Skrevet September 8, 2009 Skrevet September 8, 2009 Mye feilbruk av moderne dieseler. Folk ser bare dumt på en når man prøver å forklare at man må la motoren svive litt før/etter bruk. At motoren raser etter 150k km og hele 2 oljeskift er også totalt ufortåelig Jeg kommer ikke til å kjøpe BMW turbodiesel (eller noe annet merke) pga potensielle enorme kostnader... Sorry OT!
Robbi3 Skrevet September 8, 2009 Skrevet September 8, 2009 En diesel krever mer vedlikehold synes jeg...
SweetBMW Skrevet September 8, 2009 Skrevet September 8, 2009 så lenge du vedlikeholder bilen din og bruker den som den skal så er det ikek mer på diesel enn bensin robin
Gjest Skrevet September 8, 2009 Skrevet September 8, 2009 det er bare feil å si at det er mer vedlikehold på en diesel.. dette er ikke synsing..det er bare sånn.. tenk deg litt om så ser du det selv.. at det potensielt kan bli relativt store kostnader, ja.. men ikke noe sinnsykt.. en injector er litt dyrere enn en coil..
Trollet_ Skrevet September 13, 2009 Skrevet September 13, 2009 uten egne erfaringer har jeg hørt dette med turboras på 2-litersdieselen flere ganger. filteret til veivhusventilasjonen er viktig og bytte, gjerne like ofte som olja... går dette tett presses olja ut i turboen og den raser etter en tid... symtomene på tett filter er mye blåhvit røyk etter bilen ved gasspådrag...
2000Touring Skrevet September 26, 2009 Skrevet September 26, 2009 uten egne erfaringer har jeg hørt dette med turboras på 2-litersdieselen flere ganger.filteret til veivhusventilasjonen er viktig og bytte, gjerne like ofte som olja... går dette tett presses olja ut i turboen og den raser etter en tid... symtomene på tett filter er mye blåhvit røyk etter bilen ved gasspådrag... Nå overdriver du! Av en eller annen grunn er det ikke skiftintervall på veivhusfilteret på eldre 320d, så vidt jeg har fått med meg. Men på nyere dieselbiler er det satt til 100.000km, så det er ca hvert 4-5år. En annen ting er turbo - forventer folket at dette er en del som aldri skal skiftes? En del som går rundt med flere tusen omdreininger i minuttet. I mitt hode er dette en slitedel. Spiller ikke noen rolle om den sitter på en dieselbil eller en bensinbil. Nå er det vel sånn at flere og flere bensinbiler også kommer med turbo, så da kommer den kostnaden på bensinbiler også...
Trollet_ Skrevet September 27, 2009 Skrevet September 27, 2009 dette filteret var tett da jeg kjøpte min 530dat i februar... røyk noe helt sykt bak bilen under gasspådrag, (ved ca -20'c utetemp vel og merke) ikke alltid man merker at filteret er tett før det fryser ute... har funnet kvitteringer og papirer på at på min har filteret vært byttet på 130 000km, 160 000km pga mye røyk og at det var tett... jeg måtte skifte det på 180 000km, kansje bare min bil som er sær, men på bmw-verkstedet sa de at dette burde skiftes ofte... like ofte som olje var kansje litt overdrevent, men jeg ville iværtfall skiftet før hvær 50k så fremst så det ikke går tett tidligere, som det har gjort hos meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå