Glennski Skrevet September 11, 2009 Share Skrevet September 11, 2009 Hei, godt folk Satt å tenkte litt på å få polert opp bilen litt igjen. Men hittill har jeg dårlig erfaring med poèrmaskiner. Ja, jeg kjøpte den på biltema, som jeg tydeligvis ikke skulle ha gjort. Elendige greier. Så nå vil jeg ha en skikkelig maskin. Om den koster et par tusen får så være. Så spørsmålet mitt er om noen har erfaring med noen bra maskiner? Hvilket merke, og hvor bør jeg kjøpe? Takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet September 11, 2009 Share Skrevet September 11, 2009 Det er et stort hopp fra billigmaskinene og opp til de skikkelig gode. Skal du ha noen skikkelig bra må du opp i minst 2 lapper. En dyrere maskin vil være bedre på åholde jevnt turtall, og mest sannsynlig også holde lengre. Det først du må ta standpunkt til er om du ønsker en roterende eller en oscilerende maskin. En roterende kan gjøre korrigeringen raskere, men har også større fallgruver enn en DA maskin. Disse er ikke like raske i arbeidet, men her er det lite sannsynlig at du gjør noe skikkelig galt. Går du for en DA maskin er "kongen på haugen" Flex 3401. Denne koster også rundt 5000kr, så er vel en del over ditt budsjett. Meguiars G220 er et godt alternativ, og den koster rundt 2000kr om du kjøper den fra utlandet. Når det gjelder roterende er gode merker her f.eks Flex, Hitatchi og Metabo. Prisen ligger på 2000kr og opp. Godkjemi.com har en bra pakke med Metabo maskin (inkl bakplate og noen pads tror jeg) for 2650kr, inkl frakt. Har fått mye bra kritikker, så tror ikke du går feil med den pakken. Forskjellen på en dyr maskin og en enda dyrere maskin er ofte at de dyreste er lettere, og dermed mer behagelig å jobbe med. Dette er noe du nok helst legger merke til om du jobber veldig mye med maskinen, og ikke bare når du går over en bil. Jeg kjøpte meg først en DA fra Biltema, men den gikk i stykker etter ikke så lang tid. Gikk deretter over til en halvdyr DA maskin, som jeg har nå. Har midlertidig funnet ut at jeg vil ha en roterende da denne er ganske mye raskere å jobbe med, og jeg kan da få resultatene raskere. Liker du å polere og slikt, og tar mer enn et par biler i året ville jeg gått for roterende. Mer å lære her, men resultatene kan bli enda bedre også Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet September 12, 2009 Share Skrevet September 12, 2009 Jeg har en Hitachi roterende. Det er vel den billigste "proffmaskinen" på markedet i dag. Du bør klare å få den for 2000-2200,- om du undersøker litt. Holder presist turtall uansett belastning og er trinnløst regulerbar. Husk å kjøpe skikkelige midler og pads i tillegg. Vanlige håndprodukter vil ikke fungere med roterende maskin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lloydsb Skrevet September 12, 2009 Share Skrevet September 12, 2009 vi var har en roterende polermaskin(billig sak) er jo egentlig bare en 9 tommer med pad:P men fungere sikkert ikke prøvd den så mye, men er vel ofte paden som er dårlig? hvor får man taki noe bra pads til roterende maskin påfører man får hånd og tar av med maskin eller gjøres begge deler med maskin? evt åssen skal man smøre det på med maskinen? skal det ligge et lag igjen og vente til det blir hvit og tørt før man polerer av? må vel ha flytenede polering\wax når jeg tenker meg om? til maskin altså er veldig NOOB i dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glennski Skrevet September 12, 2009 Forfatter Share Skrevet September 12, 2009 vi var har en roterende polermaskin(billig sak) er jo egentlig bare en 9 tommer med pad:Pmen fungere sikkert ikke prøvd den så mye, men er vel ofte paden som er dårlig? hvor får man taki noe bra pads til roterende maskin påfører man får hånd og tar av med maskin eller gjøres begge deler med maskin? evt åssen skal man smøre det på med maskinen? skal det ligge et lag igjen og vente til det blir hvit og tørt før man polerer av? må vel ha flytenede polering\wax når jeg tenker meg om? til maskin altså er veldig NOOB i dette Dette lurer jeg også på Men takk for gode og utfyllende svar så langt. Tror jeg vil gå for en roterende maskin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Skrevet September 12, 2009 Share Skrevet September 12, 2009 Ta en titt på http://www.detailersclub.no/ så får dere all info dere trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet September 12, 2009 Share Skrevet September 12, 2009 Tillater meg å presisere litt Tommy.. For vask og generell pleie: http://www.detailersclub.no/artikler/gu ... dummies-20 Maskinpolering roterende: http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=66024 Maskinpolering DA: http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=63859 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glennski Skrevet September 12, 2009 Forfatter Share Skrevet September 12, 2009 Takk for svar, gutter Dette hjalp meg mye Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
850i Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 Noen som har bestilt DA maskin, f.eks. Meguiars fra utlandet, og har tips til hvor en kan bestille fra? Er ebay det beste alternativet kanskje? Edit: Fant bare G110 maskiner (fra USA) på ebay. Regner med at tallene refererer til Volt. Er nok ikke noe sjakktrekk å bestille noe slikt fra USA da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 http://www.cleanyourcar.co.uk/ har gode dealer på ferdige pakker med G220. Du får riktignok en engelsk kontakt, men maskinen har i allefall korrekt spenning. En ny universalkontakt koster ikke mange kronene.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 Hvordan er de produktene som følger med i denne pakken? http://cgi.ebay.com/Meguiars-G220-Polis ... .m63.l1177 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 http://www.cleanyourcar.co.uk/ har gode dealer på ferdige pakker med G220. Du får riktignok en engelsk kontakt, men maskinen har i allefall korrekt spenning. En ny universalkontakt koster ikke mange kronene.. Ikke noe problem å bygge om fra "engelsk" til "norsk" kontakt heller. Bare kjøpe kontakten på elektrobutikk og så hjem til skrujernet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 Flex å Makita er kurrante maskiner syns jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 Skal du kjøpe maskin fra utlandet er det absolutt å anbefale å kjøpe fra England og ikke fra USA. Kjøper du fra England er det nok med en ny kontakt til 50kr, men kjøper du fra USA må du ha en omformer (koster ganske mange hundre visstnok). Dessuten er frakten mye rimligere fra England! Hvordan er de produktene som følger med i denne pakken?http://cgi.ebay.com/Meguiars-G220-Polis ... .m63.l1177 Meguiars har mye bra de, men det er alltid noe som er bedre også Men som en startpakke er denne fin. Du vil nok fort se behov for flere pads. Det er også egentlig ikke nødvendig å starte med så mange forskjellige polisher. Flex å Makita er kurrante maskiner syns jeg Er blant det bedre på markedet, men er en relativt stor investering hvis du bare tar din egen bil en gang i året! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 Flex å Makita er kurrante maskiner syns jeg Adjos skrev.. Er blant det bedre på markedet, men er en relativt stor investering hvis du bare tar din egen bil en gang i året! Tja mulig det Men en makita maskin får du vel ny for 3500.-. Så kan det vel være lurt å kjøpe med et par ekstra børster til maskina Kan fort tjene igjen de pengene hvis han har en del kompiser som også vil ha nypolert bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå