Otis Skrevet September 13, 2009 Skrevet September 13, 2009 Hallo Jeg blendet EGR ventilen, og motoren går bedre og lettere Merker at motoren går lettere på lave turtall og øker turtallet meget jevnt og pent, absolutt en merkbar forandring! Men ikke alt er vel og bra... Har problemer med at motoren utvikler veldig lite varme, eller så tok termostaten kvelden, når jeg blendet av EGR, som igjen er MEGET usannsynlig! Jeg har lest at EGR skal sørge for lavere temperatur i motor, for å forhindre NOx partikler i å oppstå, men det virker som det har vært motsatt...? Hva tror dere?
ulyden Skrevet September 13, 2009 Skrevet September 13, 2009 HalloJeg blendet EGR ventilen, og motoren går bedre og lettere Merker at motoren går lettere på lave turtall og øker turtallet meget jevnt og pent, absolutt en merkbar forandring! Men ikke alt er vel og bra... Har problemer med at motoren utvikler veldig lite varme, eller så tok termostaten kvelden, når jeg blendet av EGR, som igjen er MEGET usannsynlig! Jeg har lest at EGR skal sørge for lavere temperatur i motor, for å forhindre NOx partikler i å oppstå, men det virker som det har vært motsatt...? Hva tror dere? Tror de lærde strides litt her. Når egr kom så var teorien at co2 hadde større spesifikk varmekapasitet og bidro til en lavere max temperatur i forbrenningen og mindre nox. I dag mener magen at co2 gassen fortrenger oksygen som gjør at ferre oksyken molekyler reagerer med nitrogen. I teorien blir det litt kaldere med co2 i stedet for O2 men det er vanskelig å måle temperaturer i forbrennings rom fordi det er få sensorer som er raske nok. Temperatur blir ofte estimert utifra trykket. Derfor vet ikke jeg eksakt svar. Det man kan gjøre er å måle eksos temperatur med og uten egr tilkoblet! Det vil kunne gi en pekepinne!
ThomasB Skrevet September 13, 2009 Skrevet September 13, 2009 Ja, som nevnt over her tror jeg eksostempmåling er veien å gå. Det gir en veldig god pekepinn på forbrenning.
Otis Skrevet September 13, 2009 Forfatter Skrevet September 13, 2009 Ja, dere har nok rett i det. Men jeg leser jo av temperaturen på kjølevannet og der er det merkbart kaldere, før motoren blir varm... Motoren blir varm, men det tar opptill 2-4 kilometer lengere, på samme rute. EDIT: Skrivefeil.
Fredrik Skrevet September 13, 2009 Skrevet September 13, 2009 Jeg har en annen erfaringen når det gjelder vår M47D20 motor med 115 HK (1951 cm3, ikke common-rail). I forbindelse med søket etter kilden til en irriterende during i bilen når motoren ble belastet skiftet vi EGR ventilen. Den gamle var potte tett og virket absolutt ikke, men bilen gikk som den skulle. Etter skiftet av EGR ventilen er det liten eller ingen signifikant forandring. Kanskje går motoren noe bedre på turtall over 3500 rpm, men dette er kun en subjektiv følelse jeg har.
BMW 2002 Fredrik Skrevet September 13, 2009 Skrevet September 13, 2009 HalloJeg blendet EGR ventilen, og motoren går bedre og lettere Merker at motoren går lettere på lave turtall og øker turtallet meget jevnt og pent, absolutt en merkbar forandring! Men ikke alt er vel og bra... Har problemer med at motoren utvikler veldig lite varme, eller så tok termostaten kvelden, når jeg blendet av EGR, som igjen er MEGET usannsynlig! Hva tror dere? Det du observerer kan stemme meget bra! Grunnen er at eksosen går gjennom en kjøler for å kjøle ned eksosen. Denne kjøleren er ikke noe annet enn en varmeveksler som har motorens kjølevann på den andre siden Så, har du ingen eksos som passerer denne varmeveksleren sier det seg selv at motoren bruker lengre tid på å bli varm.
Otis Skrevet September 13, 2009 Forfatter Skrevet September 13, 2009 Så EGR ventilen sender også kjølevann forbi en ekstra plass på motoren, slik at nå kan den kun varme opp vannet på en plass, i stedenfor 2 plasser med EGR ventilen?
BMW 2002 Fredrik Skrevet September 13, 2009 Skrevet September 13, 2009 På bildet her ser du #1 som er eksoskjøleren. Så ser du #2 som er eksosrør fra eksosmanifolder til eksoskjøler og # 3 som er eksosrør fra eksoskjøler til EGR ventilen. Eksosen går bare gjennom denne kjøleren slik at den blir kjølt ned. Du ser også på #1 to flenser der dene ene er inngang for kjøleveske og den andre er utgang for kjøleveske. EGR ventilen regulere bare om det skal slippes eksos inn eller ikke. Så det vi kan si ut fra bildet er: Blokker du eksosgangen inn til EGR eller monterer en EGR bypass så vil det aldri passere noe varm eksos forbi eksoskjøleren. Dermed vil det heller ikke bli avgitt noe varme fra varm eksos til kald kjølevæske og du vil kunne oppleve en tregere oppvarmingsfase av kjølevann.
Otis Skrevet September 13, 2009 Forfatter Skrevet September 13, 2009 Akkurat, hmmm. Ikke så heldig akkurat det der, men jeg får se etterhvert til vinteren, da trer jo webastoen inn og avgir en god del varme ekstra... Nuvel, forskjellen er jo ganske stor så, jeg for se... Takk for en fin fin opplysning.
BMW 2002 Fredrik Skrevet September 13, 2009 Skrevet September 13, 2009 Vet ikke hvor mye det har å si, men jeg har lest om noen som har hatt en gåen termostat som har gjort oppvarmingen tregere, men husker ikke hvilken termostat det var snakk om.
Gjest Skrevet September 13, 2009 Skrevet September 13, 2009 ligger en termostat ved varmeveksler til egr... skal jo ikke ha noe å si ettersom han ikke har noe eksos der lengre.. ellers så er det vel bare den vanlige?
bjørnm3 Skrevet September 13, 2009 Skrevet September 13, 2009 Kan egr også kobles ut på e91 320d??eller er de nå elektronikk som gjør at bilen går i nød modus da?? Bjørn
Gjest Skrevet September 13, 2009 Skrevet September 13, 2009 bare å prøve det nei helt ærlig så husker jeg ikke.. men du vil hvertfall få opp varsellys, da denne har sensorer på eksos siden..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå