Gå til innhold

Problemer med varmesete E39 Noen som har peiling??


Hefner
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 99mod bil som jeg har byttet interiør i og satt inn noen 97 mod

sportsstoler. men da kontaktene ikke passet sammen så klipte jeg av ledningene til et par stoler fra 01 mod så kontaktene skulle passe sammen. Men det funket jo selfølgelig ikke :( er det noen som vet hva de forskjellige ledningene som kommer fra gulvet er??

Jeg ville tro at den gule/grønne er strøm? skal det evt være strøm på den hele tiden eller når en trykker på bryteren? noen som har samme model som hadde giddi og sjekka

det for meg?

Legger ved noen bilder.

her er det gammle sete jeg tok ut av bilen.

3vt9j4l9592m7ekx1joq.jpg

Hva er dette? husker ikke helt men tror ikke jeg har en slik på de nye stolene. Det var kun på det ene sete på de jeg tok ut.

p35iakrmrc3edscb7fam.jpg

Her er gulvkontakten på v side,den har kun 5 ledninger

thmfwkt94i564lmrc59g.jpg

Mens gulvkontakten på høyre side har 8 ledninger? hmm noen som kan forklare hvorfor??

x6zavxd1c2pw3fg2tgsz.jpg

rru0zjidcic350jhs2um.jpg

Noen som kan hjelpe til med problemet mitt?? kjerringa fryser i ræva og må ha igang hemoridevarmeren sier hu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de tre ledningene til høyre på kontaktene dine (på bildene) er til varmesetene. Passasjersetet har flere ledninger pga. setet har en sensor som måler om noen sitter der.

Brun er jord. De to andre i hver plugg går frem til bryterne til varmesetene.

og det er den sensoren jeg har pil på i bilde 2??

når jeg måler er den kun den lilla/grønne tynne som det er strøm på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sensor matta ligger rett under "trekket" på stolen.

Du hadde varme i de gamle setene dine?

Du har en bryter for hvert sete i midtkonsollen under klimapanelet?

Ja hadde varme i de gamle setene ja og begge funket supert.

og ja har bryter for hvert sete under klimapanelet ja. tror jeg får ta en tur til deg så får du se på det altså, for dette kan du ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he, he. Bare å komme på besøk, men kan bli litt langt om du bor i telemark da. :) Du kan jo legge ut noen bilder av hvordan du har koblet opp ledningene, så kanskje vi kan finne ut av det. Må jo enten være en feilkobling, ellers er varmematta i setet ødelagt.

er faktisk ikke mange dagene siden jeg var i haugesund, svigerfar er der hos sin syke søster serru. Bare en liten svipptur det og sikkert rimligere en og ha den noen timer på verkstedet :) Ja kan knipse noen bilder om hvordan de er koblet opp imorgen. Men tviler på at varmematta er ødelagt da på begge sider. pluss at jeg også har testet et annet sete fra en 2001 mod for og teste om det funket da men neida. det var førerstolen men har de noen innvirkning på hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setene henger ikke sammen på noen måte. Du har nok koblet feil når du skjøtet ledningene inn på setene. Får bare håpe det ikke er blitt en kortslutning slik at "panelet" med knappene har tatt skade. Det kommer positiv støm på hvit/blå og hvit/gul på førersiden og hvit/brun hvit/grønn på passasjerstolen til setevarmen. Den brune går til jordngspunktet under stolen.

Fargene er lik på føreside dvs hvit/blå til hvit/blå

hvit/gul til hvit/gul

på passasjer side er det hvit/brun til hvit/blå

hvit/grønn til hvit/gul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal slå på strøm via en bryte i midten konsollen som har 3 steg.

Javel men hvorfor har jeg ikke slik på begge seter? så du mener at den må kodes om for og få det til og funke??

Jeg tok feil :oops: . Jeg trodde at du ettermonterte varmesete. Men du har varmesete fra før, da trenger du ikke kode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setene henger ikke sammen på noen måte. Du har nok koblet feil når du skjøtet ledningene inn på setene. Får bare håpe det ikke er blitt en kortslutning slik at "panelet" med knappene har tatt skade. Det kommer positiv støm på hvit/blå og hvit/gul på førersiden og hvit/brun hvit/grønn på passasjerstolen til setevarmen. Den brune går til jordngspunktet under stolen.

Fargene er lik på føreside dvs hvit/blå til hvit/blå

hvit/gul til hvit/gul

på passasjer side er det hvit/brun til hvit/blå

hvit/grønn til hvit/gul

det som er litt rart er at når jeg trykker inn knappen til varmesete på panelet lyser den på alle 3 pærene kjapt for så og bli mørk igjen. det gjør den bare på pasasjer sete ikke på førerplassen der er det helt mørkt.

men skal knipse noen bilder av koblingene senere i dag så får du se. men tror jeg har koblet rett også så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mekket litt seter i dag og begge setene var feil koblet. jordingen var feil. så fikk full fart i passasjersete men ikke i fører stolen. Så lurer litt på om varme matta er ødelagt. kan jeg måle den enkelt med et ohm meter for så og sjekke om det kan være brudd? Holde en på pluss og en på jord for og sjekke om det er full kontakt?

Har nå den samme feilen på fører sete som jeg hadde på passasjersete før,, trykker jeg inn knappen kommer det bare et kjappt blink på bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmematta er jo egentlig en stor motstandstråd så ohm'e den er ikke løsningen.

Hvis du er sikker på at du har koblet riktig skal du ha strøm inn på den hvit/gule ledningen på det venstre setet.

I og med at den kobler ut med en gang kan det virke som temperatur sensoren i setet er gåen. Da vil den koble ut med en gang for å unngå over oppheting.

Normalt sett når varmemattene fungere vil du måle ca 10A strøm inn på den hvit/gule ledningen. Er en av mattene ødelagt vil du måle ca 5A. Er begge ødelagt vil du måle 0. Etter mitt hode så er det rart at begge mattene skulle blitt ødelagt på en gang

Siden dette fungerte med det gamle setet ditt, så seg jeg en av to løsninger. Setet er koblet feil, eller så er temp sensoren gåen, dvs du må ha ny varmemattet i "rompe" delen av setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...