Gå til innhold

egr ventil, rengjøring av innsug, eksos! 2003 320dat


eriklepe
 Share

Anbefalte innlegg

Når du drar av vakum slange fra EGR, så er EGR stengt, og da vil KUN frisk luft fra intercooler gå igjennom EGR ventilen, IKKE eksos.

Jeg stemmer for å bare kjøre uten EGR i 2-3 mnd, da er nok det meste borte.

Jeg har ikke sjekket min noe nøye, men den kjennes helt "frisk" ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja da har jeg fått renset innsug(fytti grisen det var igjengrodd) og skiftet både luftfilter og veivhusventilasjon. Skulle ta glødepluggene også men det måtte jeg avbryte siden motor var kald. forsøkte litt men de satt godt og ville ikke bryte på de i tilfelle de knekker. Har også blendet vakum til egr.

Startet opp og motor gikk veldig rent og fint, men ulelyden var der enda.

Men var lettere å høre at den kommer under bilen og ikke framotorrom, når jeg haddepanser oppe og stod i garasjen.

Så da var det av med alle deksler under, og skru av fremre del av eksos.

Turboen tror jeg er helt fin, var ihvertfall ikke antydning til slarke i den.

Eksosen dog både lekker og er helt løs...

Er denne delen her, kan se sot der den lekker fra og.;

2k2c55dirzbtb8iq9g6n.jpg

Er det mulig å kutte vekk der det lekker og sette inn et flexirør fra biltema? Synd å måtte kjøpe ny katalysator når denne er helt fin. Regner med bmw har bygget eksosen slik før at røret skal være bevegelig, men den jobben vil jo et flexirør også gjøre...

en slik jeg tenkte på:

http://www.biltema.no/products/product. ... mId=100708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som benytter seg av fleksirør fra Biltema, eller en annen plass for å fiske katalysator.

Det kan helt sikkert holde i 1-2 år, før det evt går i stykker igjen.

JEg valgte den lette men dyre løsningen, Svendsen eksos byttet katalysator for 7584,-, og dette holder kanskje i 8-10 år, og dermed er det ikke så mye penger over tid.

Ang innsuget, så rengjorde jeg ikke mitt, men bare kjører helt vanlig og trør på endel i blant og dermed forsvinner avleiringene av seg selv fra innsuget, og bilen går mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg fått renset innsug(fytti grisen det var igjengrodd) og skiftet både luftfilter og veivhusventilasjon. Skulle ta glødepluggene også men det måtte jeg avbryte siden motor var kald. forsøkte litt men de satt godt og ville ikke bryte på de i tilfelle de knekker. Har også blendet vakum til egr.

Startet opp og motor gikk veldig rent og fint, men ulelyden var der enda.

Men var lettere å høre at den kommer under bilen og ikke framotorrom, når jeg haddepanser oppe og stod i garasjen.

Så da var det av med alle deksler under, og skru av fremre del av eksos.

Turboen tror jeg er helt fin, var ihvertfall ikke antydning til slarke i den.

Eksosen dog både lekker og er helt løs...

Er denne delen her, kan se sot der den lekker fra og.;

2k2c55dirzbtb8iq9g6n.jpg

Er det mulig å kutte vekk der det lekker og sette inn et flexirør fra biltema? Synd å måtte kjøpe ny katalysator når denne er helt fin. Regner med bmw har bygget eksosen slik før at røret skal være bevegelig, men den jobben vil jo et flexirør også gjøre...

en slik jeg tenkte på:

http://www.biltema.no/products/product. ... mId=100708

Dette gjorde jeg på min! funker helt topp for en liten peng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang innsuget, så rengjorde jeg ikke mitt, men bare kjører helt vanlig og trør på endel i blant og dermed forsvinner avleiringene av seg selv fra innsuget, og bilen går mye bedre.

Så ved å gi flatt jern en del når man kjører, så vil man slippe å tette innsuget? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stol på meg, det som var inni innsuget der går ikke bort av seg selv ved å gi aldri så flatt jern

Jeg fikk mitt rengjort med whitespirit, hageslange og avfetting. funket bra men det må skylles om og om igjen først med whitespirit og deretter rester med avfetting og hageslange. Ble gullande rent.

Ang eksosen så ble det brukt flexirør fra volvo 850, det var akkurat like stort. En kompis hadde gjort det på sin 320d og det holder enda. Han sveiset inn nytt på min og. Det er ihvertfall andre ting på eksosen som ryker før denne nå. Og for 350,- + arbeid er det en mye rimeligere løsning enn ny katalysator..... Og jeg tør vedde penger på at det der holder lengre en selve katalysatoren...

r5ny7m0jrd8s658o7hj9.jpg

egr kobles ut ved å blende vakumslangen som går inn på egr ventilen ved innsuget.

nj7rej8k0ovryd5r5wta.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...