Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber som Dataingeniør

bikker over 600 tusen i år

er 23 år og fullpakke med hus og samboer

Kunne aldri tenkt meg å være mekaniker, da hadde jeg gått lei og ikke kunne holdt på med bil på fritiden

• Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
offshore er oppskrytt. Svalbard er tingen, 2uker på 2 av, opp til 1.2mill i brutto :D

Hva slags utdannelse må man ha for å drive i gruvene på Svalbard? For 1mill + så er jeg fristet til å bli gruvehore på alvor. Satan :o

1+ fortell mer team_bmw! :)

Skrevet

Nå er det veldig forskjellig bonusordning fra de forskjellige verkstedene.

Merkeverkstedene er vel ofte best når det gjelder lønn / bonus.

Det er jo folk på jobben som tjener inn 150-180k ekstra pr år i bonus, men da må man jo holde et visst tempo også.

Det er jo verdt det vil jeg si.

Det går jo veldig på hvor mange timer man får betalt på en gitt jobb.

Hvis du da utfører den på halvert tid, så er det penger å tjene.

Der er det ofte veldig store forskjeller mellom de forskjellige bilmerkene.

Bertel O. Steen har jo også 24t vaktordning. Gjerne 100+ i året bare der

Skrevet
Det går jo veldig på hvor mange timer man får betalt på en gitt jobb.

Hvis du da utfører den på halvert tid, så er det penger å tjene.

Begynte å stusse litt her. Om jeg får overslag på tre timer arbeid på en reperasjon, så rekner jeg med mekanikeren får beskjed om å holde seg innenfor det (og da har man vel litt å gå på, kan jo ikke kjøre folk for hardt). Om mekanikeren da er skitflink og har nettopp hatt sin syvende kaffi for dagen, og fikser bilen min på 1 time, så vanker det bonus på han, om jeg skjønner det rett? Iallefall om han gjør det gjentatte ganger?

Men blir jeg som kunde da fakturert for 3 timer? Slik at bonusen hans kommer rett fra mi lomme? Eller blir jeg fakturert med 1 time, men siden han har brukt mye mindre tid så får verkstedet unnagjort flere biler i løpet av dagen, og derfra kommer bonusen hans? Mer arbeid = mer penger, og det drysser litt på den flinke karen?

Skrevet

De fleste jobber bortsett fra feilsøking er ferdig tidsatt etter erfaring. Gjør mekanikeren det fortere enn tiden som er satt får mekanikeren bonus og du betaler for alle de timene du i utgangspunktet ble forespeilet. Det er ikke kundens fortjeneste at mekanikeren er flink, rask og har masse erfaring.

Skrevet
Det er ikke kundens fortjeneste at mekanikeren er flink, rask og har masse erfaring.

Nei, men for å se det fra en annen vinkel: kunden ender altså opp med å betale mer for en jobb utført av en uerfaren mekaniker?

Jeg er egentlig ikke så veldig kritisk til framgangsmåten, selvsagt skal en effektiv mekaniker belønnes for å gjøre jobben fortere (såfremt han holder kvaliteten på arbeidet ved like), men stiller bare litt spørsmål! Har ingen dårlige erfaringer med verksted selv, men så har jeg ikke satt bilen min bort så ofte.

Skrevet

Nei, prisen er den samme.

Forskjellen er at en kjapp mekaniker ville vært halveis i en ny jobb igjen mens han litt tregere fortsatt driver med den samme "tidligere" jobben. Når det da fortsetter slik i en hel mnd, vil han kjappe mekanikeren skru inn mer totalt.

Mekanikeren jobber etter hvor mye han skrur inn i arbeid pr mnd, og bedriften har gjerne en grense hvor bonusen starter.

På f.eks 170k.

Kunden vil få en total pris, uavhengig av hvor fort mekanikeren utfører jobben.

Timeantallet på de forskjellige jobbene tror jeg er satt av fabrikken hvis jeg ikke tar helt feil (skyt meg hvis jeg tar feil). Så har vi jo også hvor mye bedriften tar pr time.

Det er slik jeg er vandt til vel og merke.

Skrevet

Hmm, ja prisen er selvsagt den samme, dreit meg litt ut der. Nei det er egentlig ikke noe dumt system, bare prøvde å krangle litt. Gikk ikke så jævla bra :/

Skrevet

Er som OLEZZ sier ja. Om mekanikeren bruker, si fem timer på jobben du har blitt fortalt å betale tre for, så betaler du for tre timer og mekanikerens sjangse for å tjene bonus den måneden blir mindre. Disse to timene må han da hente inn på en annen jobb. Ganske stressende opplegg egentlig.

Skrevet

Når jeg begynte som Lærling hadde jeg 52 (!!!) kroner i timen. nå er jeg vel oppe i rundt 90, og har et halvt år igjen av læretiden. på en god måned skrur de effektive mekanikerene inn rundt 30k i bonus. Lærling hos Møller forresten :)

Skrevet
offshore er oppskrytt. Svalbard er tingen, 2uker på 2 av, opp til 1.2mill i brutto :D

Hva slags utdannelse må man ha for å drive i gruvene på Svalbard? For 1mill + så er jeg fristet til å bli gruvehore på alvor. Satan :o

+1

Skrevet
Når jeg begynte som Lærling hadde jeg 52 (!!!) kroner i timen. nå er jeg vel oppe i rundt 90, og har et halvt år igjen av læretiden. på en god måned skrur de effektive mekanikerene inn rundt 30k i bonus. Lærling hos Møller forresten :)

Bortfaller fastlønna da? Eller tjener de 55.-60.000,- i mnd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...