jensemann23 Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Er det noen som kjenner til Ford Mondeo (2001->)? De er jo relativt billige de 2002-2003 modellene. Ser greie ut også, men er redd det blir dårlig kvalitetsfølelse i forhold til f.eks E39 som jeg også lurer på å kjøpe... Noen som har erfaringer å dele?
Fredrik Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Er det noen som kjenner til Ford Mondeo (2001->)?De er jo relativt billige de 2002-2003 modellene. Ser greie ut også, men er redd det blir dårlig kvalitetsfølelse i forhold til f.eks E39 som jeg også lurer på å kjøpe... Noen som har erfaringer å dele? Jeg kjørte for et par dager siden en 2006 Ford Mondeo 2.0 TDCi med ca. 85000 Km på telleren... og det var en skikkelig nedtur i forhold til vår 2003 E46 318d Touring med 225000 Km på telleren. Utrolig at en gammel BMW med nesten tre ganger så mange kilometer på telleren kan virke mer ny og "tight" i karosseriet. Det blir derfor bare tullball å sammenligne en E39 mot en 2003 Ford Mondeo.
316 Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Hvorfor blir det tullball å sammenligne en Mondeo med en E39?
jensemann23 Skrevet Oktober 2, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2009 Jeg tenker ikke bare på comfort og kjøreegenskaper, men også på driftsutgifter, forbruk, delepriser, og ikke minst holdbarhet. Er jo klar over at dette er feil forum å spørre på Men har fått inntrykk av at e39 fort blir dyrt å vedlikeholde, (ref automatkasse/dieselpumpe/dyser TDS)
fast Dog Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Har du noen gang eid en ford?? Er en grunn siden de er "billig". Innkjøpspris er greit nok men satan som det svir når det kommer til slitasjedeler. Stadig vekk feil. fikser du den ene så kommer den andre. Og slik forsetter det til du selger bilen billig!! (litt overdrevet skrevet, men erfaring kommer fra eks-kollegaer i taxi-bransjen.)
Fredrik Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Hvorfor blir det tullball å sammenligne en Mondeo med en E39? Fordi Forden holder en langt dårligere kvalitet på det aller meste, men den er billigere og det må man ta med i betraktningen. Litt av poenget for BMW med de enklere 3-seriene har vært å ta Mondeo kjøpere fra nettopp Ford. Prisen for en standard 3-serie er stort sett den samme som for en Mondeo med stor motor og mye utstyr. BMW har lykkes med denne strategien og solgt tre stk. 3-serier for hver Mondeo Ford har solgt og det har BMW gjort i snart ti år nå. E39 er en langt mer påkostet konstruksjon og stiller derfor i en helt annen klasse kvalitetsmessig.
316 Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Hvis det er tullball å sammenligne med E39, hvorfor sammenligner du da åpenbart med din E46, som er en nyere og mer påkostet bil enn E39? Jeg forstår det ikke, Fredrik...
Gunnar Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Nå er det jo ikke spesielt mange BMWer heller som går som taxier, så jeg vet ikke om det er det beste argumentet... Uansett, hvis det er noen her som tror at vi kjører det mest økonomiske alternativet, så tror jeg dere må revurdere litt. BMW er ikke valget om man vil ha det billigste - BMW er valget om man vil ha noe litt mer, primært gode kjøreegenskaper, litt mer kvalitetsfølelse og noe som ikke ser ut som alt annet på veien. Ønsker man seg et billig fremkomstmiddel for familien uten å ta for mye hensyn til far i familien, så tror jeg det finnes veldig mange alternativer. Spesielt tror jeg siste generasjons VW Passat kan være en utfordrer. Den ser bra ut og har bra plassutnyttelse. Men det er her far må inn i bildet og finne ut hvor mye han tåler. Jeg kunne godt kjøpt "whatever" type stasjonsvogn madammen ville hatt, men så begynner jeg å tenke da.. hmm, hvilken bil ender vi opp med å kjøre på langtur? Jo, det blir jo stasjonsvogna det da. Og hvem er det som kjører bilen på langtur? Jo, det er jo pappa'n det da. Å kjøre en drit bil på 10-30 minutters lange lokale turer er jo egentlig ett fett, det er først på langturer at det blir slitsomt med en dårlig bil. Og hva med sikkerhet? Plutselig ble det et par viktige argumenter her for å ikke velge en kjip Suzuki Baleno 1.6, i tillegg til skranglelyder og vibrasjoner i interiør, støy, etc...
Fredrik Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Hvis det er tullball å sammenligne med E39, hvorfor sammenligner du da åpenbart med din E46, som er en nyere og mer påkostet bil enn E39? Jeg forstår det ikke, Fredrik... Nei... det er ikke alltid så enkelt for noen. Ford Mondeo stiller i samme klasse som BMW´s 3-serie. 5-serien (inkl. E39) stiller i en klasse over 3-serien (inkl. E46). Hvis Ford Mondeo ikke når E46 til leggen engang hvordan kan den da sammenlignes med en E39... når knapt nok E46 kan sammenlignes med E39?...
Gunnar Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Hvis det er tullball å sammenligne med E39, hvorfor sammenligner du da åpenbart med din E46, som er en nyere og mer påkostet bil enn E39? Jeg forstår det ikke, Fredrik... Nå må du rulle inn her. Mener du oppriktig at en 2003-modell med laveste motorvalg (520iT eller 520dT) er billigere enn en 2003 318dT? I så fall tror jeg du må sjekke prislistene til BMW en gang til, og lese deg opp litt på modellbetegnelsene. Dessuten er det store forskjeller hos BMW, ihvertfall er det min oppfatning. Jeg oppfatter blant annet E34 5-serie som bedre isolert enn mange år nyere E46 3-serie, og samme med E38 7-serie, de er også mye bedre isolert enn det meste annet som har trillet ut fra BMW-fabrikkene, selv om de kom på markedet i 1994.
316 Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Jeg bryr meg nada om hva slags klasse de 3 bilene stiller i... 1. Du sammenligner DIN E46 med en Mondeo. 2. Du mener at en E46 og en E39 kan ikke sammenlignes. (?) 3. Mener du at en E39 er en bedre konstruksjon, mer moderne og nyere bil enn E46? Det mener i hvertfall ikke jeg, og derfor mener jeg det blir mer riktig å sammenligne Mondeo med E39, enn E46. Enig med deg Gunnar, du har mange gode poenger!
jensemann23 Skrevet Oktober 2, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2009 men sett i forhold til f.eks Audi A6 1,9 TDI så er vel Mondeoen teknisk sett mer holdbar? Det som holder meg tilbake er egentlig prisen, hadde ikke tenkt å bruke mer enn 100.000, vil ha en sikker bil,nyere enn 1997(bmw) eller nyere enn 1999(alle andre merker) Jeg vil også slippe å kjøre rundt med konstant frykt for girkassehavari/totalhavari.
Superbeetle Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 hehe... du 316! Kan du ikke lese alle innleggene en gang til? Slik jeg leser det så misforstår du Fredrik i hvert eneste ett..
Fredrik Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 3. Mener du at en E39 er en bedre konstruksjon, mer moderne og nyere bil enn E46? Det mener i hvertfall ikke jeg, og derfor mener jeg det blir mer riktig å sammenligne Mondeo med E39, enn E46. Har du i det hele tatt kjørt en E39?... Med en slik uttalelse virker det ikke slik...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå